Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har nå vært forkjølet siden første helgen i januar, og i helgen fikk jeg lungebetennelse... jeg er POTTE tett, har ikke sjans til å puste.. jeg blir snart GAL, og er såå frustrert! Vet jo at det ikke er bra å bruke nesespry i svangerskapet, men har jo ikke noe valg.. umulig å puste med tette lunger, hoste og nese som er grodd igjen! Fått pencillin, tar det knekken på nesa også eller?? Har brukt nese spary over 10 dager nå... hva er egentlig farlig for bebin?? Er 35+4 på vei...
nutri Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 penicillin vil nok ta knekken på noe. Men mange har problemer med tett nese i svangerskapet. Du bør ikke bruke nesesprayen mer enn 10 dger sammenhengende (hvis ikke det er saltvann da, det kan du bruke så mye du vil) pga sprayen får omtrent motsatt effekt, du blir mer tett!. Prøv Physiomer extra på apoteket. Den har høyere saltinnhold enn vanlig saltvannsspray og hjelper derfor til å tørke ut slimhinnene.
paulinemamma Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Nesesprayen virker lokalt, så for babyen er det ikke noen fare. Hvis du skulle være redd for det-og likevel må ha spray, kan du jo kjøpe en spray beregnet på barn. Den er svakere, men holder kanskje for deg? Jeg har brukt nesespray gjennom tre svangerskap nå, er ikke kronisk tett etterpå...selv om man trygt kan si at jeg har overskredet mine 10 dager. Jeg har vært inne hos spesialist og sjekket nesa mi pga allergi og astma, og da sa han at det ikke er farlig med spray. Men langvarig bruk får slimhinnene til å hovne opp, og du kan føle deg tett-og så bruke mer spray. Men med litt nedtrapping går det fint, og du har ikke ødelagt noe!
lettereforvirra Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Hei! Uff, jeg kjenner til det der. Jeg er totalt avhengig av nesespray. Jeg klarer ikke å slutte. Det startet med at jeg ikke fikk allergitabletter da jeg ammet sist og jeg var hele tiden så tett. Legen sa at jeg kun kunne ta otrivin hvis det hjalp meg. Fikk ikke tilbud om noe annet.. så sist sommer lå jeg kun inne å klødde. Det var nok da avhengigheten startet. Ett halvt år etter og utallige sprayer med nesespray gruer jeg meg bare til sommeren og til amminga og at jeg ikke får ta noen allergitabletter. Jeg forklarte legen om problemet men han er bare helt teit og sa at jeg fikk bare prøve å kutte ned.. og det har jeg jo gjort. Men jeg må alltid ha en spray i veska og en i sengen. Det høres ut som en bagatell men når jeg er superallergisk og ikke får ta medisin så blir jeg helt slått ut og syk. Men skulle ønske jeg slapp å bli hysterisk hvis jeg ikke fikk sprayet:)
paulinemamma Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Hei Live:) Da må du spørre om henvisning til en lege som kan se skikkelig på nesa di. Det er så enkle inngrep for å rette opp "skaden" du har! Hvis det er hovent inni nesa di, brennes det bort litt av nesemuslingene dine. Ikke vondt, og veldig fort gjort. Du blir ikke sykemeldt, og ikke ruinert. Noen må ha to slike inngrep. Helt vanlig! Og/eller for å slutte med spray, får du en kortisonspray i en avvenningsperiode. Få deg en ny lege du:-) Og du kan få allergimedisiner både i svangerskap og ammeperioder! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå