Gå til innhold

Trenger litt råd av noen kloke med-DIB'ere...


-carina-

Anbefalte innlegg

Stakkars lille gutten min bæsjer og bæsjer... I går var det over 10 bleier (kom ut av tellingen til slutt). En av dem oppdaget vi ikke før etter noen timer, så han ble jo skikkelig rød stakkars. I natt to bleier og i dag har det fortsatt med seks bleier (hittil!)...

 

Noen som har noe tips om hva dette kan skyldes?

 

Jeg tenker jo på tenner, har hørt at de bæsjer mye da. Han sikler og gnager på alt mulig rart, men er ikke noe spesielt mer sutrete enn ellers. Kan ikke se eller kjenne noe i munnen hans.

 

Han får fruktmos fra Nestlè, to spiseskjeer om dagen, nesten hver dag i en måned. Skulle vel reagert tidligere om det var det?

Han har fått smake brød (både fint og litt grovere) seks ganger i løpet av de siste åtte dagene, 1/4 brødskive eller mindre... Kan det skyldes dette?

Bortsett fra dette fullammes gutten fortsatt.

 

Bæsjen gikk over fra å være vanlig amme-bæsj til nå å være grønn, kornete og littegrann slimete...

 

Burde jeg ha tatt en tur til legen dersom han ikke er bedre i morgen?

 

Setter sååå pris på litt tanker og ideer fra dere, har liksom så lite peiling på babyer og bæsj! :o)

 

(Ang. den såre stumpen behandler jeg den med masse luft, han ligger stort sett bleieløs. Smører med Inotyol når jeg tar på bleie, rødheten har kommet seg litt siden i går altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da:(

Har ikke vært borti det der desverre, men det er som du sier noe med tenner da. De første som slo meg var reaksjon på gluten da, men jeg vet ikke altså. Han har jo ikke fått mye brød.Jeg hadde nok iallefall ringt lege jeg ja.Bare for å høre liksom. Eller HS.

 

Håper han blir bra snart da!

 

Angående den såre stumpen så er det lurt med morsmelk også! Rett på stumpen eller i badevannet:)

 

God bedring til Karsten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Dette er ikke enkelt! Almentilstanden er ofte det som avgjør om en trenger legebesøk eller ikke. Ellers er det mors følelse som avgjør om du ønsker at noen annen skal se på han eller ikke:-)

Det er mye han ikke tidligere har smakt i brød med leverpostei (er det ikke det du har gitt?). Nora reagerte på pæremos, og fikk samme reaksjon som Karsten, med veldig hyppige avføringer og like hyppige bleieskift. Tror jeg brukte opp en bleiepakke på en og en halv dag. Kuttet ut pæremosen, og det har stabilisert seg.

Jeg ville kuttet ut all annen mat enn morsmelk de første dagene, og starte på begynnelsen igjen når det har stabilisert seg. Bruk glutenfritt brød f.eks. Undersøk hva som er i leverposteien, om det kan være fisk/egg eller annet han kan reagere på. Har du selv spist som vanlig, da?

Om han har god almentilstand og er som vanlig ellers kan du sikkert avvente noen dager, med at du kun ammer.

Ellers er det fullt mulig at en liten tass kan få en mage-tarminfeksjon som dere voksne kan være bærere av og ikke selv merke den. De er ofte selvbegrensende infeksjoner.

Håper dette hjelper noe:-) God bedring til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carina, jeg tenkte tenner også da jeg leste dette men det er kanskje litt kraftig reaksjon for det? Har ikke så mange råd, men ville bare si God Bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er jo bare å ringe legen å høre. Har han diare så bør det undersøkes, det er jo ikke store kroppen og de blir fort uttørket. Mest sansynlig så er det ingen ting.

 

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og ideer, jenter! :o)

Prøvde å diskutere med mannen min, men han hadde liksom ikke så mye meninger og trøst å komme med. Bortsett fra at Karsten reagerte på 3 mnd vaksiner har liksom ikke gutten vært syk før, så det er jo lite koselig når han er det.. Da blir jo en stakkars mor litt lei seg. Jeg som liksom ikke skal være hønemor er visst litt allikevel! :o)

 

Jeg har ikke gitt ham annet enn morsmelk i dag, så jeg får satse på at det bedrer seg til i morgen... Og så får jeg vente noen dager før jeg evt ser om jeg tør prøve litt brød igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Carina!

Hvordan er det med Karsten idag? Blir det bedre?

Jeg tenkte litt mer i går kveld, og det behøver jo ikke være noe eksplisitt han reagerer på nå, men mer en uheldig kombinasjon av mat, evt tenner. Dette går helt sikkert over snart!

Og det er nå engang slik med menn som har helsearbeidere som koner at de regner med at vi tar tak i dette - derfor ikke alltid så mye meninger og trøst! Men de er veldig gode å ha til andre ting, da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille gutt reagerte slik når vi hadde magesjau/omgangssyke her i huset. Var ikke dårlig eller noe, men det ble veldig mange bleieskift et par dager.

 

Sikkert lurt å være forsiktig med mat, og heller gi mer morsmelk noen dager, så går det sikkert over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og trøst! :o)

Joda, det går litt bedre i dag. Slapp heldigvis bleieskift sist natt, i dag har det "bare" vært syv bleier... Og vi luftet og luftet i går, vasket bare med olje og smurte med Inotyol, så rødheten er mye bedre, han gråter ikke lenger når jeg vasker... Tenkte å holde meg kun til amming en eller to dager til, så skal jeg ut i butikken og kjøpe glutenfritt brød og forsøke igjen med litt mat.

 

Sant som du skriver "tre små" ang disse mannfolka. Bare fordi vi er i helsevesenet, så tror de at vi skal kunne alt... Jeg kan masse (tror jeg) om det jeg holder på med, men ikke så mye om noe annet... Men de er nå kjekke å ha til andre ting. Mannen min jobber med data, utrolig fint å ha han i hus når det er noe som ikke virker her... :oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har en helt på data her også. Når det er noe som ikke virker som det skal, løfter jeg hendene fra tastaturet og roper "hjeeeelp" - men det virker bare når han er hjemme;-) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - godt å høre at han er bedre!! Så lenge man slipper bleieskift på natten, får iallefall stumpen noen timer uten "irritanter";-) Det er best å introdusere en og en ting, og det har man jo litt mindre oversikt over når det både blir brød og pålegg. Det er ofte mye forskjellig i leverpostei - har vært borti de med både ansjos og egg... Hva om du hadde gitt eplemos på skiva? Jeg koker eplemos selv (bruker noen små, litt søte epler - det de har som "First Price" epler på Kiwi nå), og det er favoritten til snuppa her ved siden av grøt. Om du bruker noe du vet han tåler, er du sikrere på om han tåler brødet også. Her i huset har vi også prøvd små biter med brød, men uten pålegg foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje god idè å forsøke med eplemos på skiva. Kan kanskje bruke litt av den fruktpurèen... Har gitt Nestlè sin, den har han fått i en måneds tid uten at jeg har sett noen reaksjon, så den skulle han tåle. Er vel fordi jeg er så vant til å ha pålegg på brødet selv, at jeg tenker at det blir kjedelig uten. Men han vet jo ikke om annet stakkars... :o)

 

Synes det er så rart om han ikke skulle tåle noe av maten, for verken faren eller jeg har noe som helst problemer med astma eller allergi av noe slag. Ingen i familiene våre heller... Men det kan jo være tarmen som ikke er helt moden enda heller.

 

Tusen takk for tips og råd, i alle fall!

 

Jeg må si at jeg oppdager nå når det er noe "galt" med ham, hvor utrolig glad jeg er i ham... Blir helt satt ut, jeg, enda dette her er jo egentlig bare en liten filleting... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har "oppdaget" hvor sårbar du blir som mamma! Når en har klart å lage noe så fantastisk, blir du aldri den samme siden. Du gleder deg dobbelt over gledene, gråter for barna dine når de er lei seg, og engster vettet av deg om det er noe galt - du er MAMMA! Det er iallefall det beste jeg har opplevd - 3 ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vi vært på 6 mnd kontroll! Nevnte det med diareen for legen, og hun sa at det har gått litt diare/omgangssyke i området i det siste. Hun trodde vel mer at det var det (og at vi voksne ikke var blitt syke) enn at det skyldtes brødet.

Har ikke gitt Karsten brød siden søndag morgen og han har fortsatt hyppige bleier. Seks stykker foreløpig i dag. Men skifter dem så raskt som de kommer, så stumpen er ikke rød lenger, heldigvis... :o)

 

Diskuterte også ang brød med legen. Hun sa at grovbrød kunne være litt for kompakt for små mager dersom de går rett over på det brødet (ikke via grøt). Så jeg kunne gi loff fuktet i litt melk, eventuelt med litt fruktpurè (som tre små foreslo også!) som pålegg...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...