Oi ..! Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har flere venninner som er veldig stolte over at de "ikke fikk noe som helst smertestillende. Ja, bortsett fra lystgass og steriltvannspapler, da". Har jeg misforstått helt? Får man ikke lystgass og steriltvannspapler nettopp for at det tar bort toppene på riene og med det per definisjon stiller smerten?
Bea80 & Gullgutten Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Jepp, jeg vi si meg enig i det at det blir jo en form for smertestillende. Men mer naturlig på en måte. Forstår ikke hvorfor folk skal skrøyte over at de ikke har hatt smertestillende. Ville heller skrøytet over at jeg hadde brukt det...HAHA!!!
Oi ..! Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2007 Flere som har noe klokt å si om dette? Dytter meg selv litt opp, jeg.
lettereforvirra Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Hei! Jeg synest det er kjempedumt med de som sier de ikke skal ha noen form for smertestillende, koste hva det koste vil. Særlig førstegangsfødene som ikke vet hva de går til i det hele tatt. Er min fødsel "dårligere " siden jeg valgte bedøvelse? Viktig å føde med åpent sinn tror jeg.. og ta det litt som det kommer. Ingen vet jo hvordan en fødsel er før en er midt opp i sin egen.
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Nei, helt alvorlig? lystgass og steriltvannspapler er smertelindring, så da kan ikke komme å påstå at de ikke har hatt smertelindring da. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange på død og liv skal ha en "naturlig" fødsel. Selv vil jeg ha epidural i samme sekund som jeg får lov til det.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Enig med de andre, lystgass og steriltvannspapler ER smertelindring... Så da kan man ikke "skryte" av å ha født uten d... Men, jeg skjønner godt hvorfor folk ønsker en naturlig fødsel. Og disse to midlene er vel dem som i minst grad påvirker barnet i mors mage. Andre metoder for smertelindring vil til en viss grad også påvirke babyen, og det er for meg et veldig godt argument for å greie meg uten... Nå har jeg hatt to kjappe fødsler da, hvor d aldri var tid til å snakke om smertelindring engang. Hvis jeg hadde ligget og stønnet i to døgn kan d hende saken hadde stilt seg annerledes. Uansett, naturlig er d beste for babyen, syns nå jeg.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 En jeg kjenner har brukt lystgass som smertestillende i to fødsler, hun sa at det fungerte veldig bra bare hun lærte seg når hun skulle begynne å puste inn gassen og når hun skulle slutte, og i tillegg sa hun det var veldig greit fordi hun ikke ble sløv av det og sånn...Så ja, så vidt jeg har forstått fungerer det som smertestillende, ellers, hva er vitsen? Jeg har i hvertfall tenkt å prøve lystgass først hvis jeg syns det gjør vondt å føde, for det høres genialt ut
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 tingelingen: Jeg kan LOVE deg du kommer til å syns d er vondt å føde *ler* Men, kanskje du kan greie å leve med smerten, d finner du ut når du står oppi d
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 he he, ble litt feil det ja moniccen, regner jo med at det blir vondt, men har jo ikke født før så vet jo ikke hvordan vondt det kommer til å bli...har jo hørt alt fra at å føde er som å bli grillet i helvete til at å føde var helt greit, så vet jo ikke hva jeg skal tro om hvordan jeg selv takler smertene Tar det som det kommer, og hadde da altså tenkt å prøve den lystgassen først, så får vi se, he he.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Ja, måtte bare le da jeg leste den setningen )) Men vi alle opplever det forskjellig, og du må bare ta det som d kommer. Selv ikke jeg som skal ha nr tre, kan vite hvordan akkurat denne fødselen blir. D må jeg minne meg selv om gang på gang... Kanskje den blir helt forskjellig fra de to første, selv om jeg ikke håper det. Lykke til anyway, d går så bra skal du se Og d ER verdt hvert minutt med smerter når den lille er ute hos deg:)
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Takk moniccen. Det med at hvert minutt av smerter er verdt det er vel det eneste de fleste fødende er enige om tror jeg, så jeg velger å glede meg jeg
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Noen babyer er då svært verdifulle:) I alle fall min. Her kan vi heller rekne døgn, enn minutt...
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #13 Skrevet 22. januar 2007 Har og veninner som skryt om at dei fødte uten smertestillande, og dei blir heilt stumme når eg prøver å seie at kvar fødsel er forskjellig. Då tenker dei sitt om meg... Eg derimot, måtte takke ja til det meste ettersom fødselen utvikla seg sist. Hadde ein lang og smertefull fødsel, som holdt på å ende som haste keisersnitt. Eg trur ikkje eg taklar smerte noko dårlegare enn andre for det. Pleier faktisk å vere omvendt. Smertestillande virkar ikkje like godt på alle heller. Gjer det du føler for i situasjonen, og ver open for å bestemme ting undervegs. Ikkje ta bestemmelsen på forhånd. Lykke til:)
mayaya Skrevet 22. januar 2007 #14 Skrevet 22. januar 2007 Hvis spørsmålet ditt, HI, var om papler og lystgass er smertelindring, så er svaret JA... :-)
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 Huffda, d hørtes grusomt ut, håper for din skyld d går litt kjappere denne gangen. Gleder meg jeg også, har heldigvis ikke hatt noen traumatisk fødselsopplevelse tidligere som ødelegger for meg. Men skjønner at dem som har hatt d, sliter, og ikke vil oppleve d på nytt ja.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 Huff, høres slitsomt ut...håper jeg slipper unna med ikke aaaalt for lang fødsel *grøsser*
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 23. januar 2007 #17 Skrevet 23. januar 2007 Det blir ikke regnet som smertestillende på lik linje med epidural som må settes av anestesilege. Steriltvann og lystgass har du tilgang på ved fødestue, ikke epidural.Skjønner hva venninnen dine mener. Selv fødte jeg med epidural, og er fornøyd med det, men om jeg greier meg uten denne gangen (håper å få naturlig fødsel uten å måtte settes igang), så er jeg stolt av meg selv.
mamma'n til bitteliten Skrevet 23. januar 2007 #18 Skrevet 23. januar 2007 Må bare henge meg på...... jeg fikk tilbud om lystgass, men greide ikke fordi jeg får panikk hvis jeg må ha noe over munnen- så den lindringen avslo jeg glatt. Fikk også steriltvannspapler pga sinnssyke ryggsmerter............ men synes ikke de hjalp for å si det mildt..... å sette de var jo dritvondt i seg selv! Annen lindring fikk jeg ikke tilbud om på tross av trygling og trusler.......... Er stolt av meg selv, men skryter ikke, for jeg ønsket smertestillende desperat. Denne gangen skal jeg true og trygle idet jeg setter foten innafor sykehuset...... Forøvrig er det vanskelig å sammenlikne smertestillende........ de virker forskjellig og lindrer ikke like mye. Synes alle som føder er tøffe og flinke uansett, det er litt av en påkjenning, spør du meg Lykke til alle som venter.
Oi ..! Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 23. januar 2007 Takker for alle synspunkter Hva det blir til med meg, aner jeg ikke ennå. Det får jeg ta som det kommer. Det eneste jeg *vet* at jeg skal ha, såfremt det er tid til det, er klyster... Lykke til, alle sammen!
SpongeBob Skrevet 23. januar 2007 #20 Skrevet 23. januar 2007 På føden i Bodø forklarte de meg at vepsestikk, varmt vann, risposer og lystgass ble regnet som "smertelindring", ikke smertestillende på linje med medikamenter og epidural. De har jo også mye mindre forutsigbar virkning. Eneste jeg vil råde dere til er å ikke si på innskriving/i "fødebrev" at dere ønsker å unngå epidural el.l., for da vil dere kanskje ikke få det selv om dere ønsker det under selve fødselen. JM fortalte nemlig da jeg spurte etterpå at de ikke regnet med at det kvinner sa under selve fødselen var det de egentlig ønsket - visstnok skriker de fleste etter dop opptil flere ganger i løpet av fødselen. Så det kan være lurt å være åpen og heller se hvordan det utvikler seg:) Høres sprøtt ut for meg, men...
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #21 Skrevet 23. januar 2007 *hihi* Nå må jeg le litt, jeg er helt omvendt... Forrige fødsel hadde jeg nesten nektet å drikke saft som JM kom med til meg, for jeg var så redd for at hun hadde hatt et el annet oppi den av smertestillende el l.... )) Måtte spørre sambo om d var trygt før jeg turte drikke... Hun hadde tilbydd meg lystgass først da, men jeg ville jo ikke ha d... Så da tenkte jeg hun prøvde å "lure" i meg noe uten av jeg visste d ))
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 23. januar 2007 #22 Skrevet 23. januar 2007 Jeg er en liten kontroll freak. Ønsker å ha full oversikt over kropp og handling. I tillegg hater jeg å spy, det er mange som blir superkvalm av lystgass.. Skal visst helpe å ta skikkelig magadrag med lystgass, ikke hyperventilere lystgassen.. Hadde styrtfødsel forrige gang, det gikk så fort at jeg rakk ikke inn til fødestua.. Så da var det ikke tid til noe... Så jeg ble aldri utslitt av å ha vondt. Går sikkert fort denne gangen også... vil fortsatt ha kontroll over hva som skjer... så jeg tar det som det kommer... Men synes det er helt greitt å være for uten smertestillende..
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #23 Skrevet 23. januar 2007 huff, er egentlig sånn jeg også...paracet må trues i meg når jeg har migrene for å si det sånn...men jeg forsøker etter beste evne å si til meg selv at jeg i hvertfall må være åpen for å prøve i det minste lystgass, har heldigvis ikke lett for å bli kvalm.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #24 Skrevet 23. januar 2007 Fødestue, hva er det??? *ler* Kom meg aldri dit jeg heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå