Gå til innhold

Pappa på eget soverom for hans søvns skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har sagt at han kommer til å legge seg på en gjesteseng i soverommet ved siden av, når lillejenta kommer. Vil ikke bli vekket av at jeg skal amme henne/evt. babygråt(?): Skjønner det egentlig, de skal jo på jobb og er avhengig av søvn. Men er jo endel par som sover i samme soverom, da, hva er grunnen til det? At de ikke har flere soverom, eller at pappen ikke synes det er nødvendig å flytte på sitt eget rom? Merker at jeg synes det blir litt "trist" å sove alene, ett halvt år..? Sikkert feil å tenke sånn.

Hvordan gjør dere det..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hvor mye pappaen trenger søvnen sin. Noen har yrker der de må sove for å kunne fungere på jobb (flyvere f.eks), men i de fleste yrker gjør det jo ingenting om man er litt ukonsentrert innimellom.

Vi har hele tida tenkt at både den som er hjemme og den som er i jobb, skal ha en fulldagsjobb foran seg. Det er utrolig krevende med en liten baby som skal ha stell og tålmodighet uansett dagsform til den som passer på babyen. Derfor innførte vi "sove på skift" ordning ved behov, slik at vi sammen er mest mulig opplagt.

Ammingen på natta har aldri forstyrret pappaen hos oss. Det er jo jeg som må stå for amminga likevel og ta babyen opp, og etterhvert hørte han ikke engang babygråt på natta selv om jeg da hadde vært oppe med babyen både fire og fem ganger i løpet av ei natt.

Skrevet

Jeg tenker helt likt som deg, hadde blitt skuffet om han ikke ville sove sammen med oss dersom beslutningen faller på at vi skal dele rom alle 3.

Vi tar det litt som det kommer. Vi skal fortsette å dele soverom, men dersom det blir mye grining og hyling så kan han gå ned å legge seg på gjesterommet i løpet av natten.

Vi får barnerommet ved siden av vårt eget soverom, så vi har også vært inne på tanke å la knerten ligge der fra første stund og ha dørene åpne. Tanken er da at jeg heller går inn der og ammer om natten og for å roe om det er nødvendig. Da får far fortsatt sove i egen seng. Det blir jo mer masete for meg kanskje, men verdt det alikevel??

Ikke lett dette her ;-)

Ahhh.. 2,5 uker igjen til termin. Nå skal det bli deilig å bli "ferdig"!

Skrevet

Takk for svar. Sikkert dumt spm herfra, men "sove på skift"..? Trodde moren var den eneste som kunne bidra de første mndene, da det er hun som ammer...noe fornuftig pappaen kan gjøre da, om natten, de første mndene..? (Å, ja, kom på en ting, kanskje skifte bleie...eller tar mammaen det når hun først likevel er oppe og ammer for ente gang...?)

Veldig uerfaren, førstegangs...

:)?

Skrevet

Vi sov på samme rom og hadde også babyen sovende der i starten. Jeg våknet med en gang lillegull lagde lyd og pappa sov videre. Han var ikke plaget av det i det hele tatt. Da lillegull flyttet på eget rom var det pappa som måtte opp og hente han på natta. Jeg var bevisstløs *pinlig* Pappa sovna igjen med en gang. Så her har det ikke vært noe problem. De må regne med å høre babyen uansett hvor de sover, med mindre det er et stort hus med soverom i flere etager....

Selvom du "bare skal gå hjemme" kan jeg love deg at det er godt om pappa kan bidra med henting om natta. Selv om han skal på jobb. Noe får pappa ofre for lillegull :-)

Planen er å gjøre det på samme måte med nestemann. Her skal ingen bytte soverom, nei.

Skrevet

tulla skal sove på vårt rom.. hade blitt fornærma om han hadde lagt seg på gjesterommet.. folk har klart seg på samme soverom med babyer i alle år og kan ikke skjønne at du vil finne deg i det, dere har vært to om å lage barnet, og han visste hva han gikk til når du ble gravid.. skjønner ham jo om det er ei gang inni mellom, sånn at han kan få seg ei hel natts søvn inne på gjesterommet, men aldri i livet om jeg ville tillatt ham å sove der "fast"

Skrevet

Det kommer vel an på hvordan han sover, og hvor avhengig han er av søvn i jobben sin.

Min samboer sover som en stein, han hadde ikke merket et bombeangrep, det er jeg sikker på. Så for oss er det ikke noe problem. Problemet ble større da han skulle ha sin permisjon, og jeg skulle jobbe... Jeg måtte vekke ham når knotten skrek, og til slutt tok jeg ham heller selv :) Det har vi bare fortsatt med, det gjør meg ingenting, men nå må det sies at vi kan telle våkennettene på en hånd i løpet av de snart 3 årene gutten vår har levd. Samboeren min mener det er gode gener ;)

Mvh

Skrevet

Pappaen kan skifte bleie hvis det er det som skal til - og hvis man har pumpe er det vel ikke noe i veien for at han kan ta seg av mating en gang imellom heller så mammaen også får sove litt?

Håper i hvert fall det kommer til å funke litt sånn her...

Skrevet

..Pappa hentet han på natta...skriver du...hva kan han bidra med om natten? Må bare spørre om igjen, er helt grønn her...se ovenfor der jeg har stilt sm.spm, er jo jeg som må amme bebien osv..

:)?

Skrevet

Venter nummer tre nå. Termin om fem dager :)

Ja, vi sov(er) på skift. I begynnelsen hadde jeg så miserabel nattesøvn at det ble til at når pappaen kom hjem, så heiv han i seg litt mat og tok babyen ut på tur. Da sov jeg et par timer på ettermiddagen. Det var så deilig. Jeg hadde kjempeproblemer med ammingen og måtte amme annenhver time hele døgnet, så når pappaen kom hjem fra jobben, var jeg så lettet at tårene stod i øynene ved utsikten til litt søvn og ro alene.

Etterhvert fikk jo vesla mere mat i seg og da hendte det ofte at det var pappaen sin jobb å stå opp med henne om natta og få henne til å sove igjen. For de våkner jo av og til selv om de er mette også. Da kunne vi f.eks dele natta inn slik at han tok seg av henne fra kl 03 til 05, så overtok jeg slik at han fikk et par timer søvn før han måtte stå opp.

Puh, vi kommer til å få tre barn ganske tett nå og er akkurat kommet over den verste våke-om-natta-perioden med den yngste. Skjedde i halvannetårsalderen med begge barna - da sov de mye bedre og tilogmed hele natta etterhvert. Men fortsatt er det jo opp om natta for de to barna vi har fra før, de er to og fire år nå, så jeg bruker mye av permisjonstida til å sove på formiddagen mens de er i barnehagen. Må bare oppleve hvordan det er før neste barn kommer :)

Skrevet

Når babyen flyttet inn på barnerommet var det pappa som hentet han der når han gråt, skiftet bleie og gav han til meg som ammet. Noen ganger gråter babyen selv om den har ny bleie og er mett. Kanskjel itt luft i magen... Da var pappa god å ha. Han vandret rundt i stua med babyen hengende over armen og gned han på ryggen til han roet seg. Så joda, pappa kan bidra på natten :-)

Skrevet

Haha! Da har vi veldig dårlige gener på det området ;) Her kan vi heller telle på en hånd alle nettene vi ikke har vært oppe med barna i løpet av de siste fire årene!

Skrevet

Vi har snakket om at samboer ev skal legge seg i kjellerstua hvis det blir mye på natta. Han er utrolig lett å vekke og jeg ser ingen grunn til at vi skal være to stykker i koma, når han kan slippe. Han får heller være mer oppe om natta i helgene og la meg sove i fred etter jobb.

Skrevet

Dere får satse på en god genpøl denne gangen :)

Gutten vår er såpass B-menneske at i helgene så vekker jeg ham rundt ti på morgenen :)

Skrevet

Hehe. Ja, har jo hørt at det finnes sånne barn, så det er lov å håpe ;)

Skrevet

Det tror jeg er en lur strategi, "HappyJoy". Vi synes iallefall det har fungert best når den ene forelderen er opplagt nok til å kunne avlaste den andre. Nytter ikke når begge er like trøtte og leie.

Skrevet

Sambo kommer til å få lov til å legge seg på gjesterommet hvis det er ekstremt! Ikke hvis det bare er litt sutring pga smukken el lyst på mat nei.. For da slutter de jo med en gang de får den/det!

Men hvos lillegutt får kolikk eller av andre grunner gråter mye om natta, skal han få legge seg på ett annet rom... Jeg skal trossalt ikke på jobb dagen etterpå.

MEEEEEN... Han skal få ta det igjen i helgene!! TRO MEG!! :P

Skrevet

Hei!

Det får da være måte på synest jeg! :) Nå har jeg tisset i ett strekk i hele svangerskapet og ikke sovet ei hel natt på så EVIGHETER. Om jeg ikke skulle få noe hjelp om nettene av samboer så tror jeg nok at jeg hadde blitt sprø etterhvert.

Vi har ei på ett år i tillegg til babyen vi venter i mars så det er ikke bare å legge seg her om dagen for å sove Å være hjemme med småbarn er like krevende som en annen vanlig 8-16 jobb. De skal passes på , mates og lekes med..

At jeg ammer om natta får holde og vi er tross alt to som velger å få barn sammen og jeg blir ingen superrobot etter at jeg har blitt mamma.

Vi får heller bytte litt på å hvile ut i helgene og gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Vi har alltid sovet på samme rom, og det er ikke mange nettene pappaen har våknet av babygråt....men så gjorde jeg det også veldig enkelt....første gang babyen våknet om natta så tok jeg ham oppi senga, men det var fordi jeg var så bevistløs at jeg sovnet med babyen i armene. Pappane likte ikke å ha babyen i senga fordi han var redd han skulle legge seg oppå babyen.

Jeg har stått opp hver gang babyen har våknet, men så har vi hatt en veldig snill unge også. Den dag i dag hvis han våkner er det bare å ta ham inn til oss og så sover han til morgens.... De verste nettene har vi unngått!

Skrevet

Vi har gjort klar seng på et annet rom sånn at mannen min kan gå dit når han blir desperat etter søvn...vil ikke ha ham rundt meg søvnig for da er han så sinnsykt grinete, he he...jeg pleier å takle lite søvn mye bedre enn ham. Dessuten sover han lett, og som lærer er det kanskje en ide om de stakkars ungene ikke blir utsatt for en supergrinete lærer...får se hvordan det går, regner med at han kommer til å pendle litt mellom rommene, også kan jo jeg sove søtt om natten når det er hans tur å ta over permisjonen da, he he.

Skrevet

Hos oss er det like mye jeg som trenger å legge meg på et annet rom noen netter/timer pr.natt. Barna våre er ikke mer mine enn hans, og selv om jeg må amme, tenker hverken jeg eller han at han har mer rett på søvn enn meg. Den tanken er heldigvis like fjern for ham. Å være på jobb gir mange flere gode pauser iløpet av enn dag, enn å være hjemme med barna (har man kun en baby, kan man jo få sovet litt, men ikke om man har flere barn.)

Så her deler vi. Mange perioder er det min mann som er mest våken, fordi jeg er den som er mest sliten...andre ganger motsatt.

Skrevet

Ærlig talt... er det min eller vår unge sier nå jeg.

Skal jeg gå i 9 måneder å bære på barnet....

i 9 måneder å tisse x antall ganger på natten....

i 7+ måneder med hodepine....

3 måneder med kvalme....

i 6+ måneder men halsbrann...

i 6+ måneder med bekkenløsning...

i x antall måneder med Alle andre plager jeg har hatt....

For så igjennom en fødsel (ikke like hard som sist håper jeg..)

+ alle de plagene jeg hadde etter fødsel, som følge av sist fødsel

UTEN at han skal stå opp en eneste gang med nurket fordi han skal på jobb dagen etter....???? Nei takke meg til, og på dette punktet er han og jeg enige også. Litt får han også "ofre" for noe vi har vært to om å planlegge, og ønsket oss.

Det er dessuten ikke noe problem å legge nurket inntil med puppen ute, klar for mating! det gjorde jeg de første 3 ukene, og det fungerte fint som snus!!! gjør de ikke annet enn å tisse så trenger de heller ikke ny bleie hver eneste gang.

Nei, her har vi vært to om hyggene, jeg har gjort "jobben" hittil, og da får han jaggu hjelpe til når det blir skikkelig alvor også!!! han har mye å ta igjen!!!

Skrevet

Jenta mi sov fra 21.30-09.30 fra hun var nyfødt til hun var 5-6 mnd. Våknet et par ganger pr natt og ville ha pupp.

Pappa vendte seg til lyder, og amme "støy" fort. Lot henne sjeldent skrike når hun våknet for å få mat.

Syntes det ble mye pes å gå inn på barnerommet for å amme, så jeg ville ha henne i nærheten så jeg unngikk å våkne helt hver gang hun skulle ha mat...

Skjønner rettdighets sansen din. Men jeg hadde ikke likt å hatt et adskillt samliv om natten i flere mnd...

Skrevet

Her blir det nok på samme måten som sist. Vi sov på samme soverom alle 3, men hadde laken klar på gjesteseng i eit anna rom, så pappa kunne sove der dei få nettene det vart mykje støy. Pappaen her i huset søv ganske tungt, men hadde behov for å byte rom ein sjeldan gong. Spurte ofte meg om det var greit før han gjekk inn i det andre rommet og la seg. På den måten sov far ganske godt om nettene, og hadde overskudd til å avlaste meg når han kom heim frå jobb. Då kunne f.ek. eg sove litt ved behov. Hadde ellers ein ganske roleg baby, som tidleg sov frå kl. 23 til 6.30 kvar natt.

Skrevet

Vi sov ofte i samme seng alle 3, og det var ikke alltid JEG våknet en gang når hun var sulten. Hun bare koblet seg på puppen selv, og sovnet etterpå.

Sambo våknet sjelden.

Nå jobber han i nordsjøen da, og har samme mulighet som meg til å stå opp på natta når han er hjemme. Men mens jeg ammet lot jeg ham sove på natta, så var det hans tur å ha henne på dagen om jeg ville sove. Unødvendig at begge skal være sure og trette.

MEN, når en blir pappa er det sånne ting som følger med! Feigt av han å bestemme seg på forhånd at han skal sove hver natt! Da får han heller legge seg litt tidligere da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...