Gå til innhold

Lenn..

Tullemor1 & Gullemitt :-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmmm.......Ja det kan du spørre om...... Har jeg også lurt på, hvorfor leger sier forskjellig og at de er uenige om ting. Fryktelig frustrerende synes jeg.

Jeg hadde jo en exu for nesten 3 år siden, og da fikk jeg vite at min høyre eggleder var defekt (ble ikke fjernet). Det ble ikke gjort noe mer med det, det bare "skurte og gikk". Denne tette egglederen ble årsaken til at vi skulle ha IVF.

Men etter vårt 5.forsøk der eggene ikke tålte opptining i høst, bestemte jeg at jeg ville ta røntgen kontrast av egglederne for å se om de var ødelagte og om jeg virkelig var steril.... Fikk gjort denne US i november og beskjeden var at den venstre var helt fin mens den høyre var tett.

Min gynekolog (privat) ringte meg da hjem for å fortelle oss om resultatene og sa at vi bare kunne sette i gang og ta noen forsøk på vanlig måte siden den høyre var påvist tett......

Jeg kjente at eggløsning var på høyre side i desember, men vi prøvde likevel, jeg tenkte at den er jo tett, så noe nytt svangerskap utenfor livmor blir det jo ikke.

Ikke fikk jeg vite at det KUNNE være en minimal sjanse for en ny exu - da hadde vi IKKE prøvd på vanlig måte!!

Så når jeg ble innlagt for 10 dager siden var det ikke i mine tanker at graviditeten kunne sitte utenfor, siden smertene satt på høyre side...(den var jop tett!!) skjønner...?

Da jeg snakket med legene på sykehuset om dette (andre leger enn min gynekolog) så sa de at det var rart at ikke legen min hadde informert meg om at det alltid er en liten sjanse for en åpning i egglederen, men at en "tett" eggleder er det samme som en defekt eggleder, dvs at en graviditet med to tette eggledere sjelden vil føre noe positivt med seg.... henger du med?

Dvs at en graviditet med "tette" eggledere svært ofte vi føre til en exu, noe som er veldig farlig.

Så legen din har noe bare uttrykt seg litt vagt og uten å forklare skikkelig.....

Legene sa til meg at disse røntgen/ kontrast undersøkelsene har de begynt å gå vekk i fra, dvs at de sjelden henviser til denne undersøkelsen lenger. Nettop fordi ved en sånn undersøkelse kan smertene ved innsprøyting av kontrastvæske føre til sammentrekning av egglederne og resultatet kan være "tett" selv om der er en liten åpning....

Dette ble langt og sikkert til tider uforståelig ;o)

Men poenget er at legen din har nok rett i at du måtte ha hjelp til IVF- men ingen regel uten unntak....det skjer jo under også.....

Men er veldig glad på dine vegne vennen - ta vare på deg selv!!

Jeg kommer snart etter!! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7891376-lenn/#findComment-7892182
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...