Gå til innhold

Frysing av mm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns å huske at jeg har lest et sted at mm skal fryses "fersk", dvs. ikke stå i kjøleskap først, stemmer det? Har også lest at små mengder mm kan fryses oppå allerede fryst mm, men hva menes med små mengder? Feks 20 ml oppi glass med min 50-60 ml fryst mm?

Noen som vet eller som har andre gode råd til hvordan fryse mm? Dråpene er jo så dyrebare, så jeg vil jo ikke kaste bort noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helst skal melken rett i dypfryseren, det stemmer. Står den i kjøleskapet først en stund (mer enn en time), så merk den spesielt, slik at du bruker den først.

Små mengder betyr mindre enn det er der fra før. Og da helst en halvtime innerst nederst i kjøleskapet først hvis det er nesten like mye som fra før.

Vil anbefale 100ml og 50ml forpakninger, 100ml er greit for flasker i begynnelsen. 50 for påfyll eller grøt. Få barn tar 200ml på et måltid, da risikerer du å sløse. (restmelk kan brukes som badevanntilskudd, forresten, veldig bra for huden!) Du kan blant annet bruke dobbeltpakkede fryseposer til melken din. Mattilsynet har sjekket og det er ok. Og ha en "bankboks" i dypfryseren, en større tuppewareboks der du oppbevarer alt, da slipper du temperatursvingninger. Sparer du til grøt kan man bruke isterningsposer, de må fryses liggende, ellers blir det fløte på toppen og skummetmelk nederst. Det er ikke for flaskemating i de første mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...