Gå til innhold

Når har dere fått time hos jordmor?


Solunger aug-07 og april-09

Anbefalte innlegg

Da jeg var inne til 1. kontroll sa legen at jeg skulle til jordmor i uke 16. Ringte i dag helsestasjonen for å sette opp time, og da fikk jeg beskjed om at jordmortime skulle jeg ikke ha før enn uke 24!!!!!

 

Skal altså ha ordinær UL i uke 18, legetime uke 20, pluss jordmortime i uke 24.

 

Synes ikke akkurat det er mye oppfølging, føles litt utrygt ettersom jeg er førstegangsfødende. Er nå glad at jeg insisterte på tidlig UL, var veldig usikker på grunn av blødninger og tidligere SA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er bra! stå på krava dine! dessuten kan du jo velge om du vil til jordmor, helsesøster eller lege for kontroller faktisk:) det er viktig med nøye oppfølging, og dessuten er slikt veldig forskjellig fra person til person når det gjelder hvor mye oppfølging en trenger osv.. jeg kommer til å ha mye kontakt med både lege, helsestasjon og jordmor gjennom hele svangerskapet regner jeg med. men så er jeg bare 16 år og da.. men jeg tror at hvis du bare sier fra om at du vil ha litt ekstra oppfølging, som å kreve tidlig UL, så ordner det seg helt sikkert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var hos legen når jeg var 9+1. og han sa jeg skulle ringe jordmor for å avtale videre..regnet med rundt uke 24 jeg, men hun sa: Å,Nei, du må komme rundt uke 12, det er rutine her:))

 

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed av legen om jordmor uke 16. Jeg ringte og fikk gruppetime uke 15, det er visst standard på denne helsestasjonen.

 

Skal ha UL uke 18, lege uke 22 og jordmor resten av kontrollene.

God oppfølgning i trondheim ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det verste jeg har hørt. du skal jo uinn hver mnd fram til uke 32. så hver 14 dag så hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar jenter!

 

Tydeligvis ulik praksis rundt omkring. Reagerer spesielt på at jeg fikk ulik beskjed av lege og helsestasjon. Da jeg var inne til 1. kontroll i uke 8 var det ikke akkurat mye veiledning om sånt som kosthold, forandringer i kroppen og hva man skal passe på ellers.

 

Har klart å legge de fleste bekymringer til side etter jeg var å kikka på spiren for ei uke sia, var da i uke 10.

 

Litt grotesk tanke at man kan risikere å føde i uke 25-26 og det kan gå bra, med første jordmor time uka før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er i veke 12 no og var til min første legetime på fredag. Eg fekk time til jordmor i veke 16 for dei meinte det var for lenge å gå til etter UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i uke 14- de sa at det var vanlig med første kontroll mellom uke 14 og 16. Men, første kontroll hos legen skulle være før jordmor kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontroll i uke 9 og fikk beskjed om å komme tilbake til legen etter Ul, da er jeg i uke 18. Synes at det er innmari lenge, og har derfor selv bestilt time hos jordmor. Vil gjerne høre om jordmor kan høre hjerte til den lille banke. Skal dit i uke 13 og jeg er i uke 11 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid bare gått til gyn/jordmor ved mine svangerskap.

Med nr 1 gikk jeg til gyn 1 gang, og jordmor 13 ganger.....ca 1 gang i mnd. og 4 ganger siste mnd. Om det var noe spes. så hentet bare jordmor gyn. for konsultasjon (de har kontor sammen med egne ul maskiner)

 

Dette er veldig forskjell hvordan de praktiserer fra kommune til kommune, og legekontor/helsestasjon.

 

Vet ikke hvor i landet du bor, men du kan jo høre med legen din om ikke han/hun vet om noen gyn/jordmødre som driver på den måten der du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplegget du har fått er helt normalt (eller kanskje bedre enn det normale). Det er visst et nytt opplegg nå, færre blodprøver, færre kontroller, nettopp fordi gravide ikke er syke. Men har man komplikasjoner skal man selvsagt følges opp tett, som før. du kan lese om det nye opplegget her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekka ut linken, og jordmor først i uke 24 ser jo "riktig" ut...

 

Men er tydligvis praksis de fleste steder å ha time hos jordmor før den tid!

 

Får vel bare vente da, og ta å besøke legen dersom noe skulle dukke opp!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var førstegang så gikk jeg til legen en gang i mnd og jordmor annenhver mnd...nå går jeg en mnd til jordmor og neste mnd til lege så jordmor mnd etter det,sånn fortsetter det til det er 6 uker igjen...da skal jeg annenhver uke til lege og andre ukene til jordmor.

 

synes det er en fin ordning,for da får jeg snakket med de om det som skjer underveis.

 

du kan vell si at du ønsker time før tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...