Gå til innhold

Andre som har 12 uker mellom 1 og 2 kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til første kontroll da jeg var 12 uker på vei og skal til neste når jeg er i uke 24, altså 12 uker i mellom sånn ca. Har jo vært til den ordinære ultralyden også da så klart. Synes det er rart å ikke skulle til noen kontroller på den lange tiden der, men det er jo ikke noe vits i å gå til kontroll i mellom der heller, så den saken er jo grei, men uvandt. Gikk litt oftere i begynnelsen med de to andre. Blir jo mer etter neste da, men det er jo da det er viktig med kontroller også, men alle reagerer sånn når jeg sier at jeg ikke har vært på kontroll siden uke 12 og ikke skal igjen før om noen uker. Er det ikke vanlig nå da når den nye ordningen kom å gå så sjeldent i begynnelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos legen tenkte du på??? Jeg har ikke vært hos legen siden jeg var 10 uker på vei tror jeg.. Kanskje på tide igjen.. Men vet ikke hva jeg skal gjøre der.. Ingenting er galt..

Skrevet

hei:)

eg var på første kontroll da eg var 6 uker på vei og min andre i dag,da eg er 14 uker på vei....så det ble 8 uker mellom første og andre kontroll hos jordmora...men har hatt tidlig ul hos gyn...

jordmora sa til meg at det er vanlig med laaaaaaaaaaang tid mellom kontroller,men hvis man ønsker det så får man det oftere...eg går til legen på kontroll 1 gang pr mnd også...pga ryggproblemer...

klemmm:)))

Skrevet

Jeg var på 1.kontroll da jeg var i uke 11. Og fikk beskjed om å ringe når jeg var i uke 24.... jeg syntes det var litt lenge å vente jeg, så fikk time hos jordmor - men det er ikke før jeg e ri uke 21.. så går langt i mellom likevel! men skal på UL i morra da :) Legen sa at i henhold til de nye retningslinjene, så er det ikke nødvendig med mer enn 5 kontroller i løpet av svangerskapet..

Skrevet

Har og kontroll nummer 2 i uke 24. Fikk beskjed om at det var det som er vanlig på flergangsfødene nå.

Skrevet

Du skal jo måle blodtrykk, avlevere urinprøve og sjekke at alt er som det skal :) Selv om du føler at ingenting er galt, er det jo greit å sjekke!

Skrevet

trine: Ja, tenkte på til lege eller jordmor, du bør nok estille time til rundt uke 24, for heretter er det litt mer viktig med kontroll slik at de kan følge med på vekst, tegn på svk.forgiftning ol.

Ja jeg har hørt dette med 5 kontroller, men synes det er for lite! Greit nok at man ikke trenger mye kontroller i begynnelsen, men mot slutten er det vikig med litt tettere oppfølging etter min mening. Jeg skal gå oftere nå og annenhver gang til lege og jordmor etter uke 24, skal i uke 24, 28, 32, 34, 36, 37, 38, 39 og 40. Dette fordi jeg har hatt svk.forgiftning før og legen vil ha et ekstra øye på meg.

Skrevet

det er det som er det nye opplegget som legene følger ved et normalt svangerskap. Da skal man ha 7 kontroller gjennom hele svangerskapet og en uktralyd som regnes som kontroll nr 8. Det er da riktig av første kontroll er uke 12, så er det ultralyd 17-19, neste kontroll uke 24, deretter 28, så uke 32, uke 36, uke 38, uke 40 og evt overtidskontroll da.

Men iallfall sa min lege at jeg kunne komme oftere om jeg følte at jeg trengte det. Også har vi jo jordmor, som vi evt kan gå til innimellom da. Eller annahver gang. Alt ettersom hva vi selv ønsker.

Skrevet

Så du regner ikke kontroll hos jordmor som en av de 7 som vi skal ha hos legen? Eller er jordmor inkludert i de syv kontrollene? For jeg skal jo til jordmor for kontroll nr. 2. Så da blir kontroll hos legen kontroll nr. 3. Eller? Og bør jeg likevel dra på kontroll hos legen når jeg er i uke 24, selv om jeg er hos jordmor i uke 21????

Uff, mye å holde styr på!!

Skrevet

Har 15 uker jeg, synes det er litt lenge, men jeg har ikke noen problemer heller foreløpig, så det er greit (smøre meg med tålmodighet). Var på 1. kontr i uke 11, skal til jordmor i uke 26. Ordinær UL var jeg på i uke 19, tror det regnes som kontroll, men er jo ikke helt det samme.

Skrevet

Jeg har jo vært hos jordmor da.. Jobber på sykehus som sykepleier, så jeg måler blodtrykket mitt selv og ordner med urinprøven selv.. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal fly ned døra hos legen..

Skrevet

Hm... Var hos lege i uke 12, jordmor i uke 16, UL i uke 19 og jordmor i uke 24... Så skal jeg til lege i uke 28...

Fikk et skjema hvor det stod hvor ofte jeg skulle gå til jordmor og lege. Tror jeg har fulgt det skjemaet så langt...

Skrevet

Jeg var på første kontroll ved 13 uker og etter den tid har jeg gått ca. en gang pr. måned vekselvis til jordmor og lege.

Dette er vår tredje. Jeg gikk rutinemessig slik de to foregående svangerskapene også, jeg trodde det var vanlig, men det er det tydeligvis ikke....

Skrevet

Jeg var på kontroll da jeg var 8 uker og skal igjen når jeg er 20 uker - så det er jo ca like langt i mellom...tror det er ganske vanlig, særlig for flergangsfødende. Skal jo på ul i uke 18, men det er vel ikke strengt tatt en kontroll - er jo ikke meg de kontrollerer. Men fikk jo beskjed om å ta kontakt før om jeg følte for det, men at det ikke var nødvendig med oftere kontroll dersom det ikke var noe spesielt.

Gikk mye oftere da jeg gikk gravid sist - men de har jo kuttet ned på antall kontroller nå da.

En venninne av meg har det på samme måte. Hun var på kontroll i uke 11 og jeg er neimen ikke sikker på om hun har vært igjen utenom ul`en - og hun har termin 22.mai....

Skrevet

Å ja, da så... visste jo ikke at du jobbet på sykehus! :-)

Skrevet

Hehehe.. Legen min vet det, så han er ikke bekymret.. Han er mer bekymret den dagen jeg ringer.. Ringer ikke før jeg MÅ med andre ting.. Men med graviditeten er jeg litt føre var.. Men jobber jo sammen med en knallflink turnuslege, så hvis det er noe så spør jeg henne.. Men må vel på pliktbesøk hos legen snart.. Hehe.. Skal til jordmor torsdag ;)

Skrevet

Jeg mener også dette er helt normalt. Selv har jeg nok litt lenger mellom de to første ordinære kontrollene, for jeg var til første kontroll i uke 9, tror jeg. Men jordmoren jeg går til, sa at hvis jeg følte for en kontroll hos henne, så var det selvfølgelig bare å bestille time. Jeg gikk til en slik ekstrakontroll i uke 12 ca, for jeg mistet rundt da en gang og begynte å bli litt bekymret. Nå er det sikkert ikke så enormt stor pågang her hvor jeg bor. Jeg vet ikke hvordan det er hos deg. Jeg tror jeg kommer til å følge anbefalingene i de nye reglene, med mindre jeg føler at noe ikke er som det skal. Nå som jeg kjenner spark hver dag og ser at magen vokser, føler jeg ikke for å gå til så hyppige kontroller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...