Gå til innhold

Jeg og mannen er uenige om matintroduksjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min synes jeg godt kan redusere på ammingen (ammer sikkert 12 ganger i døgnet). Han synes minsten er såppas stor at han bør begynne å få fast føde snart.

junior er straks 4 mnd og viser stor interesse for mat, strekker seg etter maten vi spiser og viser spise tegn selv. Jeg er ikke fremmed for tanken om å starte litt forsiktig med grøt fra februar av, men....

Jeg er på slankeren og egoistisk som jeg er så ser jeg at vektnedganger er stor fordi jeg ammer så mye. Gikk ned 3 kg forrige uke. Jeg har nesten lyst til å fullamme til april bare for å forbrendt de ekstra kcal som melkeproduksjonen utgjør.

Samtidig så vil jeg jo amme en del når jeg starter med grøt, og jeg regner med at tassen vil fortsette sin kontinuerlige nattamming tiltross for fast føde.

Hva hadde dere gjordt? Må si at babyen er over 8 kg stor og en aktiv krabat, så han trenger nok en del mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med litt fast føde da jenta mi var nesten 4,5 mnd.. Men "problemet" her er at hun ikke liker grøt.. Det eneste hun vil spise er grønnsakspurè og pittelittegranne most banan.. Ellers ammer jeg henne sikkert 7-8 ganger iløpet av en dag.. Pluss en gang om natten.. Så jeg vil jo påstå at gutten din kan få både i pose og sekk.. Amming som hovedmatkilde (så kan du si adjø til et par kilo til!?) og litt fast føde i tillegg (så blir også mannen din fornøyd..)

: )

Skrevet

Fertila, da, du skal jo ikke ned mer enn et kg maks i uken når du fullammer.... 3kg er mye, selv om det ikke er ditt første barn (mer mijøgifter i første runde).

Samtidig må du huske at den melken barnet tar ikke nødvendigvis blir mindre når du begynner med smaksprøver, han blir jo større også!

Så det er ditt valg, men slankingen er ikke noe argument, snarere tvert imot! Du går ned for mye nå! Spis mer mat!

Du kan jo diskutere barnematen med hs?

Skrevet

hvis du ikke syns det er slit med ammingen og han er fornøyd med det så kan du jo vente - og vektoppgangen er det sikkert ikke noe i veien med. Så lenge dette er i boks syns jeg du skal få være litt egoistisk og forebrenne noen kalorier til jeg...

Er jo du som bestemmer - men vil dere gi mat fra 4 mnd er jo det greit og siden han er interresert i mat (nabefalinger for spedbarnsernæring)

Skrevet

P.S

De lærde sier jo at babyer som fullammes ikke trenger fast føde før de er 6 mnd, mens babyer som får mme skal begynne med fast føde fra de er 4 mnd..

Så for vår del gjør vi det mest for moro skyld.. : )

Skrevet

Hei, som du sier selv så trenger han nok en del mat siden han er stor og aktiv. Syntes du skal la guttens behov for mat gå foran ditt behov for å gå ned i vekt. Dessuten så slutter du jo ikke å amme selv om han får litt annen mat ved siden av! Amme først, og gi mat etterpå, så spiser gutten hvis han fortsatt er sulten og du får stimulert melkeproduksjonen fortsatt. Lykke til! NB. husk at de blir tørste av mat, så kanskje lurt å spare den ene puppen til ETTER måltidet???

Skrevet

så lenge man går ned tre kg i selv selv pga av ammingen er det ikke farlig

Skrevet

Han er såpass liten ennå at jeg har ikke villet trappe ned på amming, men å begynne gradvis å introdusere han for fast føde litt sånn utenom.

2-5 skjeer med tynn velling i starten da kanskje. Prøve litt frukt også da!

Men ta kun en type mat i slengen så dere finner ut om han reagerer.

Skrevet

Jeg synes at det er greit å være glad for den slankende effekten ammingen har, men det bør ikke være et argument for å amme, vel? Da skal du bare tenke på barnets beste.

Det er anbefalt å fullamme til 6 måneders alder, men det kommer an på hver enkelt unge. I april vil vel ungen være 7 måneder? Han bør nok få mat før den tid, da.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en vinn-vinn-situasjon å fortsette med fullamming gjennom hele den anbefalte 6-månedersperioden hos dere - så lenge barnet ditt legger fint på seg.

Det beste for babyen er jo fullamming frem til fylt 6 mnd, med gradvis introduksjon av fast føde etter dette. Mange synes å tro at babyer på 6 mnd + 1 dag plutselig trenger masse annet enn morsmelk, og derfor bør de begynne før, men det stemmer ikke! Det som er anbefalt er smaksprøver fra 6 mnd. Morsmelk kan med fordel fortsette å være hovedernæringskilde i noen måneder etter det.

Det at du går ned i vekt, mens du gjør det beste for babyen din, bare viser hvor fantastisk flott det hele er!

(For ordens skyld så må jeg si at den vektnedgangen du beskriver, høres litt voldsom ut, men det er vel ikke snakk om 3 kg hver uke, eller? Viktig å ta vare på seg selv, også.)

Håper at du får overbevist mannen din om at dagens anbefalingene er basert på vitenskapelige studier av hva som er best for babyen - og det at du også går ned i vekt ved fullamming, er en ekstra bonus. :)

Skrevet

Dessuten så skjønner jeg aldri logikken i det når folk mener at store brysternærte babyer, trenger fast føde tidligere enn andre - hvordan mener folk at babyene er blitt så store, dersom de ikke får dekket alle behovene nettopp gjennom morsmelken! Fløte i puppene! :)

Skrevet

ang vektreduksjonen så følger jeg GR anbefallinger ved matinntak. Det eneste jeg egentlig har gjordt er å kutte ned på frukt og juice...er egentlig avhengig og droppet godis....var kun første uken jeg gikk ned 3 kg. Hvis jeg går ned tilsvarende denne uken så er vel det litt sykt. Håper på sånn 1,5 kg i uken, og jeg har mye å ta av. Håper kiloene går fort.

Jeg tror jeg skal introdusere litt mat fra februar av, siden han er så veldig interessert i maten. Han er ganske for seg på andre områder også, og er forsåvidt født litt for sent, så da er vel tarmene ekstra godt utviklet.

Tror jeg følger det rådet med en pupp før måltidet og en pupp etter måltidet.

Takker for råd.

Skrevet

Jeg ville begynt så vidt med grøt. Vi introduserte kveldsgrøten først.

ca 4 mnd. Så har vi tatt det gradvis. Jeg synes du skal følge tempoet til sønnen din!

Du får slanke deg på andre måter. Viktigst er vel at han får nok mat.

Min sønn ble plutselig urolig på natten. Jeg har hatt god og mye melk. Har det enda, men det var altså likevel ikke nok.

Vi har innført 5 måltider og nå er han over ni mnd. Andreas får fremdeles en del pupp likevel og akter å amme han til over sommeren, så får vi se etterpå!

Skrevet

Det er jo bare flott å amme frem til 6 mnd hvis en selv ønsker det, og babyen vokser og trives. Selv om de er store, er det vel ikke slik at de må begynne med grøt? Da har jeg i tilfelle misforstått grundig;-)

Jeg ammer selv masse, sikkert 12 ganger i døgnet, og Ingeborg er snart 5.5 mnd. Hun veier ca 9.2 kg og er stor og god. Hun hadde helt sikkert syntes det var spennende med annen mat, men jeg har bestemt meg for å vente litt likevel. Ikke fordi jeg vil gå ned mer i vekt (eller..det vil jeg jo), for min kropp er laget slik at jeg ikke går ned før etter at jeg har sluttet å fullamme. Akkurat som om kroppen tviholder på de ekstra kiloene:-( Men: Hvis det er sånn at hun kan få en helsemessig gevinst ved at jeg fullammer til 6 mnd, så ja, da gjør jeg det.

Jeg har bare innsett at nå er jeg en fôrings/serveringsstasjon for øyeblikket, og de ammestundene vi har i løpet av et døgn er egentlig bare uendelig koselige.. De begynner jo fort nok med mat. Sånn tenker jeg da, mange som ikke tenker som meg;-)

Skrevet

Ser jo nå at dette var første uken i en diett, da er det ofte mye vann og slikt som går ut også, selv om det føles bra! Men, over tid, må du vel være enig, Blomman, at tre kg i uken er for mye? Det er 21000kcal i underskudd i uken, det! Hvis man går ned i fett, altså. 3000kcal for lite per dag... Det er ikke å forvente, og ikke bra. Men, som sagt først her, fikk ikke med meg at det var første uken på GR! (Derfor var jeg morsk...sorry...)

Skrevet

er helt enig med deg Expat! ordla meg nok litt feil jg og... og åsså har jg en febersyk gutt på fanget... mangler nattesøvn og gjør vi...og det jg tenker kommer ikke alltid ut fra tastaturet... men svarene våre sett sammen blir bra vettu!

Skrevet

Uffa, ikke greit med syke barn og lite søvn. Du har mail (vanlig) forresten.

Skrevet

Jeg gir kun mme til dattern min og da sa hs at jeg burde starte litt med grøt. Men flere som fullammer som deg venter lenger.. Så lenge han er mett på melken din og det fungere fint for deg, så hadde jeg nok kanskje drøyet litt.. Skulle ønske jeg fikk til ammingen..

Skrevet

til oslojente80 - hvis jenta de går bra nok opp med mme kan du og vente med grøt til 6 mnd om du vil...... man må ikke begynne med grøt ved 4 mnd- men man kan... anbefalinger for spedbarnsernæring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...