Gå til innhold

Vi fikk penecilin???!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei frøken på 6 mnd, som hadde feber rundt 40 i 3 dager, med en crp på 56, og veldig lite andre sympt. 2 dager senere er crp sunket til 25, men har symptomer, tar seg til øret, spiser dårlig og er generelt sur og grinete, feber er borte, men er litt rødere i øret enn forrige gang. Vi fikk penecelin da han mente at siden rødheten i øret var blitt værre så var dette bakterielt. Jeg trodde da at crp burde vært steget, eller kan den synke selv om det er bakterielt??? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg trodde at de nye antibiotikareglene tilsa at det ikke skulle gis til barn for ørebetennelse...hm

Skrevet

har vært innlagt på sykehus i natt pga en infeksjon. Hatt litt feber i tillegg. De var usikre på om han hadde vondt i øret siden det var rødt. Men legen sa i dag at crp'n var på vei ned, og at øret ble mer rødt jo mer ungen skriker. Hun ville ikke sette han på penesillin, men ville jeg skulle gi han paracet sub hvis allmenntilstanden ga uttrykk for det. Hvis jeg var deg ville jeg ha ventet med kuren en dag eller to for å se om jenta di blir bedre. Spesielt når crp'n synker. Crp på 25 er ikke høyt!!! Jeg ville heller ha gitt paracet 125mg stikkpille. Lykke til

Skrevet

HI her.

Takk for svar, jeg var også veldig usikker på dette med penicilinen, men valgte etter en uke med lite søvn og en unge som sutra og grein HELE dagen å gi kuren. Jeg håper jo også at legen vet hva han driver med og ikke deler ut uten grunn.

Vi hadde prøvd med paracet, de virket i ca1,5 time og så var det tilbake til det samme helvete.

Etter ett par dags doser fikk jeg faktisk en hel natts søvn (opp og mate) uten gråting osv. Idag har vi våknet opp og er blide begge to. Jeg har fått tilbake den "normale" datteren min som smiler, ler og leker.

Akkurat nå er livet herlig og jeg ønsker alle en god dag.

Skrevet

CRP stiger generelt fort og høyt ved bakteriell infeksjon.

Skrevet

synes det var merkelig at han ga dere det, til tross for at crp er på vei ned! da ser det jo ut som at kroppen kan ordne opp selv! mange leger i dag som er litt for slepphente med å gi ut antibiotika synes jeg.. tror nesten jeg hadde ventet litt med den kuren jeg og sett.. crp under 7 er jo normalt, og det er ikke langt fra 25 til 7! Kan dere ikke spørre om å få ta en kontroll crp i morgen for eksempel og se om det er nødvendig å starte med kuren? god bedring til lillemor :o)

Skrevet

Så bra at hun er bedre. Er slitsomt med syke små barn!!! Min gutt hadde ikke feber i dag tidlig - han sover fortsatt. Så jeg krysser fingrene for at han er bedre.

Du får ha en strålende dag med en blid liten pike

Skrevet

HI her igjen.

Som sagt så begynte jeg på kuren og har en veldig mye blidere jente å ha med å gjøre.

Vi skulle på 6 mnd kontroll med lege idag og jeg forklarte henne forløpet og alt. Hun sjekket ørene til frøkna og sa at jeg ikke skulle ha dårlig samvittighet for at jeg ga penecelin. For etter utseende på trommhinnene hennes så var dette en reel ørebetennelse, selv om crp hadde gått ned. Som hun sa var at ørebetennelser har lett for å gi dårlig utslag på crp.

Og det at man ikke gir penecelin til ørebetennelser er en sannhet med modifikasjoner. Som hun sa var at en ørebetennelse kommer gjerne i bølgdaler og man ser om det kommer flere topper og da er det gjerne at den er bakteriell, det er derfor man ofte får beskjed om å vente et par dager før man får noe for den.

Jeg lærte med andre ord en hel masse idag.

Skrevet

Når barn har rødthet i ørene , det gjør vondt. så skal man både gi paracet for smertene og nesedråper ( i nesen) for å lette trykket i ørene. Dette har effekt. Gi barnet dette omtrent hver 6 time. Hvis det er bakterielt, tgrengs AB i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...