Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Hei! Jeg tror jeg trenger litt hjelp og veiledning hvorden jeg kan føre kostholdet til jenta mi videre - altså komme over fra baby til barn liksom. Hun er straks 14 måneder (men snart "bare" 1 år etter termin), er relativt liten med sine 8 kg og har alltid strevd med mat og matlyst. Nå spiser vi følgende: Kl.8: 100 ml H-melk (evt. blandet med mme), forsøker å gi brødskive men nekter å spise mer enn 1-2 små biter. Sutter og tygger i seg bittelitt av skorpa. Har forsøkt forskjellig brød og pålegg. Samme resultat. kl. 11: Grøt, blandet av 125 ml vann (1 porsjon 8 mnd-fullkornsgrøt). 1-2 skjeer moset frukt. Vann. kl. 14.30: 1/2-1 glass middag (oftest 6 mnd glass). vann. Noen skjeer moset frukt. 60-120 ml h-melk. kl. 17.30: Grøt, blandet av 180ml vann (6 mnd havregrøt, ca. 1 porsjon anbefalt for 8 mnd ifølge pakkebeskrivelsen), noen skjeer frukt. Vann kl. 19.00: 100 - 200 ml mme Jeg har laget masse forskjellig hjemmelaget middag og frukt, men nekter å spise. Ser ut til at hun tilvenner seg nå vanlig melk. Brekker seg og kaster opp nesten alltid jeg forsøker å gi 8 mnd-glass. Får hun finmoset, kjøpt mat virker det som hun kan spise hva som helst. Vil ikke ha f.eks banan eller annen frukt som jeg skraper med skje. Hvis hun får brød/kjeks el.lignende mellom måltidene spiser hun oftest, så jeg vet at hun liker brød. Dette har hun spist nå i to-tre måneder, nesten samme mengde og smaker. Har du råd og tips til hvordan jeg kan føre henne videre? Hvordan gi mat med biter? Brødmat? Takk for at du tar det tid til å lese så langt, men maten til frøkna har alltid vært et tema her i huset, og av og til går man i stå. Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå