Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 at foreldre skal tjene på å ha dagmamma istedenfor barnehage? De fleste har jo ikke noe valg men likevel, det er jo et stort ansvar å passe andres barn. Jeg har tenkt å starte opp igjen som dagmamma etter at jeg nå har hatt mamma permisjon, og er så usikker på dette med pris. Etter å ha diskutert litt fram og tilbake har jeg egentlig kommet fram til at kontantstøtte + barnehage pris egentlig burde være helt akseptabelt. Da sitter man igjen med 35 kr i timen før skatt, ved 8-timers dag. Men så tror jeg at mange foreldre synes det er alt for dyrt. Bare lurer på om noen har noen synspunkter. Vil jo ikke være hun der "sinnsykt dyre dagmammen" heller. Men det blir jo akkurat samme pris for foreldrene som hvis de har barnet i barnehage. Velger å være
Madamina Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Trodde du fikk støtte fra staten hvis du har skikkelig opplegg. Har du pedagogisk utdanning? Man betaler jo for det man får. Synes ikke ufaglærte dagmammaer skal koste mer enn barnehage.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Trur det kjem litt an på kor man bur. Her eg bur tjener man på å ha dagmamma framfor barnehage, men fordi vi bet. ca 4000 for mnd. I Oslo trur eg det blir ett om ett kva ein bruker...
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Jeg synes ikke det er riktig at foreldre skal tjene på å bruke dagmamma i stedet for barnehage, slik de gjør med kontantstøtte, nei. Og jeg synes heller ikke at dagmammaer skal tjene på kontantstøtten! Forstår jeg deg riktig, mener du at DU skal ha kontantstøtten som lønn, fordi du er imot at foreldre skal få kontantstøtte!? Blir ikke det VELDIG dobbeltmoral, da?
Madamina Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Virka forresten litt uhøflig innlegget mitt. Svigerinna til svigerinna mi er dagmamma/driv barnehage heime. Antakeligvis er ikke dagmamma og familiebarnehage det samme.Hun får støtte av staten og det koster barnehagepris å ha barna hos henne.Hun får full lønn for de 4 barna hun har hjemme. Så hva med å ta et førskulelærerkurs om du har tenkt å leve av å passe andres barn? Husk du kan skrive av bruk av hjemmet på skatten og masse annet når du driv næring hjemme (bare synd om du går konk for då tek dei huset). Men dersom du går hjemme for å være med egne barn og er dagmamma for 1 til så sparer jo du din kontantstøtte. Vanskelig dette her. Undersøk litt så finner du nok ut hvordan du kan gjøre levebrød av dette uten at det skal koste skjorta for foreldre i nød. Men med fulltidsdagmamma i stedet for barnehage skal man vel ikke ha rett på kontantstøtte? Så er enig i at man ikke skal utnytte dagmammaer for å slippe å betale barnehage. Så kontantstøtte+maks pris for barnehage burde vel gå. Bortsett fra at ufaglært dagmamma alltid er dårligere alternativ enn en skikkelig barnehage med opplegg (eller?) Mye rart i barnehagene også. Nei, nå får jeg gjøre noe fornuftig mens barnet sover.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Men dersom noen bruker deg som dagmamma mister de jo kontantstøtta si, fordi du er registrert dagmamma? Da blir det jo forferdelig dyrt! Eller er det jeg som er helt på jordet her...?
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Det er kun ved å ha ungen i barnehage, at man mister kontantstøtten.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Øh... "førskolelærerkurs"??? Hva er det? Er det 3-årig førskolelærerutdanning på høgskole du mener?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Ok..Trodde vi mistet den når vi brukte hvit dagmamma også... Isåfall er det egentlig rett at dagmamma skal få kontantstøtte og det bhg koster. Er ikke akkurat en lett jobb heller! Og hvorfor skal foreldrene tene på det egentlig?
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Vel, hvorfor foreldre skal tjene på det, bør de som er FOR kontantstøtten svare på! Det lurer jeg også på. Dette at kontantstøtten går til dagmammaene, ser jeg på som enda en uheldig effekt av kontantstøtten. Det blir helt feil i mine øyne. Spesielt når man argumenterer IMOT kontantstøtten! Man er imot en ordning med offentlig støtte, derfor tar man seg den frihet å putte den i sin egen lomme!?
~mamma~ Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Jeg synes det er rett og rimelig at du kan ta kontantstøtta + barnehagepris. Hvis det stemmer at det blir 35 kr timen før skatt, er det jo ganske lite! Det er mye ansvar å passe på barn, så foreldrene bør betale skikkelig, synes jeg. For dem vil det jo utgjøre det samme som de ville betalt for en barnehageplass (for da ville de jo ikke fått kontantstøtte).
Lahl Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Hvis barnehagen mottar statsstøtte så får ikke foreldrene kontantstøtte, men hvis du har ungen din i barnepark eller hos dagmamma ( hvit/ svart) som ikke mottar noen form for statstøtte får foreldrene kontantstøtte. Kontantstøtten kom jo fordi at de ungene som ikke går i barnehagen skal få den samme støtten som de som går i barnehage. Her jeg bor koster full barnehageplass 2500 kr og en hvit dagmamma koster 3500 - 4000 kr. Du kan kreve mer når du er hvit enn svart for da skal du jo betale skatt av lønna og det er det ikke dagmammaen som skal tape på. Men jeg hadde IKKE betalt 6000 kr pr mnd for dagmamma altså ( 2500 + 3500). Da hadde jeg nok eller vært hjemme og mottatt kontantstøtten selv!
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #13 Skrevet 22. januar 2007 "Kontantstøtten kom jo fordi at de ungene som ikke går i barnehagen skal få den samme støtten som de som går i barnehage." skrev Lahl. Vel, i valgkampen forut for at kontantstøtten ble innført, hørte vi lite til at dagmammaene skulle få kontantstøtten... Det de argumenterte med, var (og ER) at foreldrene skulle få større muligheter til å være hjemme sammen med ungene sine.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #14 Skrevet 22. januar 2007 Det er vel to vidt forskjellige ting å ha ungen i barnehage eller hos dagmamma??? I barnehagen er det jo folk som har utdanning som lager de forskjellige oppleggene og har et ansvar for at det pedagogiske blir fulgt opp! Det kan du ikke akkurat forlange av en ufaglært dagmamma !? Men i Oslo så er det jo så mangel på barnehageplasser at foreldrene bare må betale en ublu pris til dagmamma. Synes heller ikke at det er riktig at en dagmamma kan sitte og heve sin egen kontantstøtte og samtidig vil ha andre sin også + det en barnehage også hadde kostet.
Lahl Skrevet 22. januar 2007 #15 Skrevet 22. januar 2007 Jeg skrev også at jeg da ville ha vært hjemme og mottatt kontantstøtten selv (-: Jeg har mottatt kontantstøtte selv, men jobbet da bare 25 % og hadde ikke behov for noen barnepass pga hvordan samboeren min jobber. Så her i huset har kontantstøtten gått til akkurat det som den var ment til
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 22. januar 2007 #16 Skrevet 22. januar 2007 Dette skjønner jeg ikke: Hvordan blir kontantstøtte pluss barnehagepris = 35 kr timen før skatt
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #17 Skrevet 22. januar 2007 Kontantstøtten er på 3300 kr og barnehageprisen er 2330 kr. Dette blirda 5630 kr i måneden. Deler du dette på ca 22 dager i måneden, og deler det på 8 timers dag får du ca 35 kr timen. Er jo ikke akkurat noen krem timelønn.
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 22. januar 2007 #18 Skrevet 22. januar 2007 Men det er per barn det da !! Og det er jo få dagmammaer som kun har ett dagmammabarn.. eller ? Jeg blir så lei meg når noen argumenterer MOT kontantstøtta, jeg har lyst til å være hjemme sammen med snuppa, men har ikke råd om kontantstøtta forsvinner... Eller da har jeg I hvert fall Ikke råd ! Er jo ikke mye å skryte av barnetrygden da..
Bølle&Frøet Skrevet 22. januar 2007 #19 Skrevet 22. januar 2007 Jeg er for kontantstøtten til de som selv er hjemme med barna sine. Men ikke til de som har dem hos dagmamma...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #20 Skrevet 22. januar 2007 Dersom du har tenkt å livnære deg som dagmamma så er det ikke så lurt å bare ha 1 barn. Du bør jo fylle opp kvoten, og ikke la foreldrene til det ene barnet lide for din dårlige forretningssans. Det lønner seg jo ikke med bare 1 kunde for noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå