Gå til innhold

Litt desperat etter søvn nå, er det noen som vet dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir vesla 2/3 porsjon maisgrøt om ettermiddagen før hun bader, får på seg pysj, får kveldspupp og pusser tenner. Hun sovner som oftest veldig greit nå, men hun sover så kort tid! Hun våkner fortsatt ca annenhver time (hver time før vi innførte grøt til kvelds, så det er jo en forbedring). Så til spørsmålet. Jeg bruker morsmelk i grøten. Men så hører jeg jo folk sier at de gir litt formula/mme innimellom hvis de vil at ungen skal sove ekstra godt om kvelden. Vil dette si at det er mulig snuppa sover lenger dersom jeg bruker formula/mme i grøten i stedet for morsmelk?

Har også tenkt å øke til full porsjon grøt om kvelden snart, hun er jo sulten hele tiden. Gaper og gaper. Men så vet jeg ikke helt hvor mye hun skal få? Hun er 5 mnd og kjempestor (over 9 kg, alltid fått morsmelk).

Noen som kan svare på disse to spørsmålene?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve med mme i grøte i stedet - men om det blir nok for at hun sover bedre vet jeg ikke - spørs om det ikke skal til en flaske til babyen din... Prøv deg fram med litt og øk litt etter hvert...

mitt tips i allefall. Jeg har vært så desperat etter seøvn jeg at jeg har varmet mme.... men han har ikke ville hatt det....

Nå som han endelig liker grøt håper jeg han sover mer snart.men han ble fryktelig forkjøla i helga så da vil han helst bare ha pupp. Stakkar det piper i han når han puster- og presser lufta ut igjen. Gav han til slutt en knust prednison i natt som vi fikk på legevakta før jul da han var tett da - og det hjalp så han putet lettere og fikk sove litt bedre.

Skrevet

og tror nok trygt du kan gi så mye grøt hun orker

Skrevet

Mme er tyngre og fordøye en mm, men jeg tror heller jeg ville prøvd og øke grøtmengden. Siden hun tydeligvis er sulten og vil ha mere mat, og tåler grøt greit kan du jo prøve og øke grøtmengden. Ville ha prøvd det før jeg gitt på mme.

Skrevet

Jeg tror jeg ville satt maxgrensa til grøt av 130ml veske. Hun orker neppe så mye, men man vet jo aldri...

Hva med å bruke en blanding av morsmelk og mme i grøten?

Jeg ville også vurdert å begynne med et grøtmåltid om formiddagen, hvis ikke det hjelper med større kveldsmåltid.

Jenta er jo ganske stor, og har tydeligvis behov for mer energi.

Skrevet

Blomman: Hei og takk for sist ;)

Hun tar ikke flaske. Shit og søren. Får henne ikke til å drikke av noe annet enn puppen, eller i noen tilfeller små slurker fra en kopp. Men det tar evigheter, hun blir sikkert mer sulten av å jobbe med å få det i seg. Hehe. Så jeg kommer enten til å prøve å ha det i grøten eller til å øke grøtmengden. Men seriøst, hun kan ikke få spise så mye hun orker, da sprekker hun. Hun har ikke magemål. Hun kan sitte og gulpe og gape etter mer på en gang. Rare, lille frøet.

Håper poden din snart er bedre. Ekkelt når de er syke. Har han bronkitt, kanskje? Jeg hadde det mye som barn, faktisk så tidlig som da jeg var på alder med yngstegutten din. Verdt å få sjekket. Hvis han har bronkitt, er det et ganske tydelig tegn at han hoster opp slim med gulgrønnaktig farge på.

Skrevet

Hei, Elin.

Hun får 1/3 porsjon grøt + litt fruktmos om formiddagen og 2/3 porsjon grøt om ettermiddagen. Som jeg skriver i svaret til BLomman, jenta mi eier ikke magemål. Så hvis jeg blander ut til 130 ml, spiser hun nok det. Dessuten - risikerer jeg ikke at hun blir bælfeit hvis hun får så utrolig mye mat? Hun er jo allerede trill rund. Vil ikke at det skal bli til hinder for henne.

Skrevet

Mener å huske at jeg leste et sted at mm hjelper til med å fordøye grøten.

Mme har kanskje ikke samme effekten? Og da vil hun kanskje være mett lenger?

Vært å prøve i allefall, og se om hun blir mett lenger hvis du bytter ut mm i grøten, med mme =)

Skrevet

Jo, de legger på seg mye av grøt, så det kan være at hun blir god og rund om du øker grøtmengden. Begge mine har lagt mye på seg når de har startet med grøt. Men de går det av seg når de begynner å gå og begynner i barnehage med høyt aktivitetsnivå. De spiser som regel litt mindre etterhvert også. Snodig at en liten baby skal spise mer enn en stor unge, men når man tenker på hvor mye de vokser og alt som skal utvikle seg i kroppen, er det kanskje ikke så rart.

Her går det i bølger. I en periode på kanskje et par uker, spiser Odin (8.5mnd) kjempemye, deretter kan det være et par uker der han er utrolig småspist.

Så ville forsøkt mer grøt til tross for at hun trolig legger på seg i en periode.

Skrevet

vet du, jeg har aldri merket noe til bedre søvn etter matoppstart. min lille sønn er nå 7 mnd. han spiser grøt til frokost og kvelds, middag litt skive til mellommåltid og frukt også. han sov godt en periode, men det går fortsatt opp og ned. han blir ammet ved siden av. leste en gang en statistikk på at 50% sov bedre når de fikk grøt.

siden hun er 5 mnd og 9 kg virker det ikke som at du har mangel på melk. øk heller grøtmåltidet enn å begynne med mme! og kanskje gi 2 etterhvert. jeg har nå ventet 3,5 mnd på at han skulle sove uten å våkne for sutt/pupp. og han gjør det enda!!

hos oss, og hos mange andre går det "slag i slag" når man starter med fast føde. nå føler jeg at mm er en tørstedrikk. vurderte også mme, men fant ut at det ikke var noen vits så lenge man har nok.

Skrevet

ok - ikke gi så mye at hun sprekker da hehe - ja så er du like langt som meg med å ønske at de kunne tatt en flaske med mme - ihverfall bare en kveld....

Han hoster ikke opp slim - og jeg tror det sitter høyere opp- men han strever litt med utpusten- har ventolin og - må nok ringe lege å høre hvor mye han kan få av det... skrev 2 ganger pr dag legen på legev... men det holder ikke nå...

Skrevet

jeg ville uten tvil økt grøtmengden. Og så ville jeg gitt mer mat på dagen. De på hs sa at om man økte på dagen ville de sove over natta, og det stemte i vårt tilfelle. I og med at vi har bare et soverom,så la jeg meg på stua i tre netter,og da begynte gutten og sove over.

Lykke til da:)

Men du, hvis du er i tvil om hvor mye du kan gi ville jeg ringt på hs.

Gutten vår brekker seg når han er mett. Tror ikke det skader og gi større porsjon jeg, det regulerer hun selv. Gir du sviskesaft ved siden av vil magen fordøye det hele uten problemer....tror nå jeg da...hehe.

Ha en fin dag:)

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 mnd, han får grøt (bittesmå porsjoner da..) to ganger om dagen. Jeg tenkte å begynne med et tredje måltid før jeg øker grøtporsjonene, da skal jeg starte med middag rundt halv fire (han får grøt ca 10-11 og 18).

Poteter, gulrøtter, brokkoli og andre grønnsaker kan hun jo ikke legge på seg så utrolig mye av, ihvertfall ikke like mye som med grøt. Siden hun er stor nok trenger du ikke tilsette matfett i middagen :o)

Kan være verdt et forsøk, jeg ville også økt fast føde-mengden istedenfor å starte med mme..

Skrevet

Du vil ikke prøve havregrøt i stedet for maisgrøt da? Jeg tror det metter bedre. Du får havregrøt med ris og hvete som kan gis fra 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...