lana<3 Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Hun har sovet fra kl 12 på kvelden til 09.30 hver eneste dag i 4 mnd...men nå har hun begynt å våkne flere ganger om nettene igjen for hun er sulten, helsesøster sier hun legger godt på seg og at jeg ik skal begynne enda...men har lyst å begynne jeg, er helt ødelagt hele dagene nå pga dette...hvordan starter jg m mat????
Annthe og gutta :) Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Da vi introduserte mat så begynte vi med grøt som var litt mer vassen enn vanlig. Så er det å finne frem en god smekke, et lass med tålmodighet, og sette igang! Begynn med bittelitt på skjea, antakeligvis kommer det rett ut igjen, men fortsett å prøve. Gi henne bare litt og litt, etterhvert lærer hun seg hvordan hun skal få maten bakover i munnen, men det kan ta noen dager. Noen gir melk først, så grøt, noen gir halve melka først, så grøt og resten av melka, noen gir grøten først og deretter melka. Her må du bare velge det som passer snuppa di best. Lykke til! (Og forvent deg en overraskelse i bleia ;o) )
Sina-mor...;-) Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Bare begynn med grøt du! Men ha i litt fruktmos, for den 4mnd grøten er helt tam og smaker ingenting. Begynn med bare litt grøt et par ganger om dagen en 14 dagers tid, så er det bare å kutte ut et puppemåltid og gi grøt i stedenfor! Det gjorde iallefall jeg, og de gikk greit.
animal Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Skal ikke komme med noen moralpreken til deg, for begynte selv med grøt til jenta vår da hun var 4mnd. Mest fordi hun virket så utilfreds, men uansett så sov hun ikke noe mer på natten. Har lært gjennom denne tiden som nybakt mor, at disse små har mange perioder, og da kan det være greit å ha litt is i magen. Hadde' drøyd grøten i et par uker til, kanskje hun plutselig begynner å sove mer om natten igjen?!? Våkenperioder om natten kommer ofte i forbindelse med utviklingstrinn, kanskje hun er i ferd med å lære seg å rulle? Lykke til uansett!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Jeg ville nok ventet med grøt litt lenger. HVis hun legger godt på seg, så syns jeg ikke det er "god" nok grunn til å starte grøt så tidlig, for at du skal sove mer sammenhengende. Det er sånn babyer er, og du har rett og slett blitt bortskjemt de første 4 mnd. Det kan være helt andre grunner til at babyen din våkner om natten også. Lillegutt begynte IKKE å sove bedre etter at han begynte med grøt, og hørt mange andre si det også. Det er jo tid for tenner også, så det kan være gommer som klør. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sett det an litt! Og sov heller litt på dagen når babyen sover.
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Jeg leste nettopp følgende i BAMs 4 mnd-magasin: "Å gi babyen grøt om kvelden for å få den til å sove natten gjennom har ingenting for seg. Grøt har mindre næringstetthet enn morsmelk og metter faktisk mindre" Så det er slettes ikke sikkert at det vil hjelpe, men er vel ikke noe i veien for å prøve kanskje..?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Jeg slenger meg på de siste innleggene her, jeg også. Gutten min sov rundt fra han var 5-6 uker helt til han var 4 mnd. Da begyte han å våkne igjen. Nå er han 8 mnd og først nå har han begynt å sove natta igjennom, enda han har fått 2 fulle porsjoner med grøt siden han var 6 mnd. Jeg tviler på om du får noe mer nattesøvn med grøt. Prøv heller med litt mme som tillegg etter hvert måltid. Prøv å sove når babyen sover på dagen så får du tatt igjen litt. Det er slitsomt å være småbarnsmor!!
Hoppetussa Skrevet 22. januar 2007 #8 Skrevet 22. januar 2007 Støtter de siste inleggene. Har svart deg på ammedebatten.
Luni og go'gutten =) Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Jeg og støtter de siste innleggene, bortsett fra å gi mme. Ikke vondt ment, men du har nok blitt bortskjemt disse første månedene ) Jeg har en kravstor liten gutt som spiser lite om gangen, så jeg har måttet gi mat annenhver time HELE døgnet. Nå er han 6 mnd, og er oppe ihvertfall 3 ganger om nettene. Vent med både mme og grøt, jeg syns ikke at litt verre nattesøvn for din del er god nok grunn til å starte med grøt så tidlig..
Lykkepiller Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 Hva med å holde ut et par uker og se om melkeproduksjon øker? Dette kan nemlig være økedøgn som gjør at du får mer melk! Da vil mini kanskje begynne å sove rundt igjen, sånn var det ihvertfall her i gården...
lana<3 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2007 Hei igjen og takk for rådene, melk har jeg masse av så der er det ikke no problem utenom at melka er tynn som vann på kvelden derfor pleier jeg å gi mme etter siste amming på kvelden..i går fikk hun grøt i tillegg til pupp og mme og hun våknet blid som ei lerke til vanlig tid idag...ingen hyl og skrik engang når hun våknet bare pludring.....får se hvordan det går idag,,,,,,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå