Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Vil gjerne vite om jeg er den eneste dumme her inne, eller om det er flere av oss? Jeg er nå i uke 27 og røyker fortsatt. Har ett barn fra før, og røykte i det svangeskapet også. Får skikkelig dårlig samvittighet for hver røyk jeg tar, men klarer ikke å slutte. Har virkelig prøvd.. Forrige barnet mitt var over 4 kg da det ble født over termin og er frisk og rask. Den gangen holdt jeg oppe i 4 uker ETTER fødselen, uten problemer, men så ble fristelsen altfor stor igjen.
*ønsker nr 2* Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 jeg røyker.. ike stolt av det, men er stolt av hva jeg har klart å trappe ned eier ikke motivasjon til å slutte, pga personlige grunner, osv.. mne trappet ned har jeg, kjempestolt
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Hei dere! Vet hvordan dere har d, men jeg klarte å slutte ca 10daga etter at jeg fikk vite av at jeg var gravid. Håper virkeli at dere klarer d, forstår t d ikke er så lett, d som hjalp meg var røykeslutt boken *den lette måten å slutte på*.. Den e genial, ingen skrekkhistorie, eller nåkka! Istedenfor å fortelle om hvorfor man bør slutte, åg va røyk gjør me kroppen (nåkka som allerøykera veit bedre enn ikkerøykera uannsett), så prøve han heller å gå inn i dybden av koffer d e så vanskeli å slutte. Forfatteren har sjøl røyka i mange 10tallsvis av år, åg klarte å slutte. Eg røyka rulletobakk av typen rød 3...20-30stk om dagen, åg eg klarte å slutte me denna boka:) Eg har også 3venninne som har klart d:) Stå på sei eg bare! Dettan klare dåkker, d e eg heilt sikker på! Les boka, den e på litt over 100sider, d anbefales å røyke mens man les boka, så man har jo egentli ingenting å tape, bare en muligheit førr å overvinne nikotimonstert;) *motivasjonsklem*
*ønsker nr 2* Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 takk faktisk lest den boka, det meste av sånne bøker egentgli , men ingen ting biter på motivasjonen min. merkelige greier.. men uansett, vil ikke skylde på noen ting til hvorfor jeg ikke har slutta, men til og med legen min sa det var best at jeg bare trappet ned, hvis jeg sluttet kan det faktisk skadet min lille mer.. ja, høres sykt ut.. men er fakta, uten at jegvil g mer inn på det nå.. men har trappa ned masse, og er stolt av det men fint å få tips, de fleste greier det med sånne bøker osv
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Huff da, synes virkeli synd på dere, det er ikke lett å slutte, førr røyking e ikkje bare avhengiheit fysisk, men ågså psykisk! Ja, men bra at du i hvertfall har klart å trappe ned, d e ikkje alle som klarer d heller faktisk:) Uannsett lykke til videre:)
Mizz-Lene Skrevet 21. januar 2007 #6 Skrevet 21. januar 2007 Det var på ingen måte lett, men klarte faktisk å slutte når jeg var seks-sju uker på vei. Røkte i forrige svangerskap:( Har fortsatt røyksuget ganske ofte, men skal klare å være så sta at jeg ikke begynner igjen. Hadde aldri i verden trodd jeg skulle klare det etter å ha røyka i over ti år. Støtter dere som røyker og håper for deres egen del at dere klarer å slutte!!! Kan det være en ide å "smugrøyke"? Da blir det færre røyk....
*ønsker nr 2* Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 takk psykisk ja.. der sa du ordet.. men men..
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 21. januar 2007 #8 Skrevet 21. januar 2007 hehe, må bare flire litt, va egentli en ganske go i de d der me smugrøykinga, sei at man har slutta, ågså må man snike seg ut førr å røyke, d blir fort mindre røyk på den måten!
Ella29 Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Jeg har heller dessverre ikke klart å slutte... men røyker to halve om dagen, en tidlig og en sent - tilsammen 1 røyk. Var hos legen på kontroll i dag og han sa ingen kan arrestere meg på det. Selfølgelig er røykfri best uansett barn eller ikke, og ja det er ego.. men bedre enn å være stresset hvis man ikke klarer å slutte.
vic_89 med prinsen Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 nå skal ikke jeg komme som noen bedreviter eller noe.. vet det er vanskelig å slutte, men jeg synes det er dårlig gjort å røyke når man vet det er direkte skadelig for barnet.. selv greide jeg å slutte å røyke OG kutte ut bulimien min med en gang jeg fikk vite jeg var gravid. og det var virkelig ikke lett, men jeg visste at det ikke var et spm om det var lett, jeg måtte gjøre det som var best for babyen min.
Stina7 Skrevet 22. januar 2007 #11 Skrevet 22. januar 2007 Det bør være god nok motivasjon å vite at du faktisk har en baby i magen,som er nødt til å puste inn den giften du fører i deg!Slutt på dagen!!
Lotta med novembergutt Skrevet 22. januar 2007 #12 Skrevet 22. januar 2007 Synes det er feil å si at man virkelig har prøvd, for hadde man virkelig prøvd, så hadde man klart det. Det er ikke så fordømt vanskelig som folk skal ha det til! Les Endelig ikke røyker! Jeg sluttet så fort jeg hadde lest den ferdig - uten problemer. Savner det ikke i det hele tatt - er heller glad hver dag jeg slipper å røyke:)
kleika Skrevet 22. januar 2007 #13 Skrevet 22. januar 2007 hei jeg er nå 15uker på vei og røyker osse stadig-jeg har trappet mye ned pga av mine 3 sidste svangerskab endte i sa er og risikoen økes enormt når man røyker så hvorfor er jeg ikke holdt op ville gerne si at jeg slutter imorgen men det ved jeg jeg ikke gør ved jeg er dum og mange siger det er min egen fejl hvis jeg også mister denne,menfor mig er dette hårdt nok med angsten og den dårlige samvittighed så lad os ikke dømme men hellere hjælpe jinanden så godt vi kan. jeg har foresten en sønn fra min første graviditet og han er født 9 dage over termin han er 3 et halvt og nesten aldrig syk og med ham lyver jeg ikke når jeg siger jeg røg minimum 30 prince om dagen og min mor røg mellem 20 og 30 om dagen med mig dette er ikke dermed sagt at det er sundt eller at vi ikke bør stoppe,men ingen er perfekte og det kan gå godt alligevel,men det er en chance at ta.
fox`y Skrevet 22. januar 2007 #14 Skrevet 22. januar 2007 klart å slutte å røyke begge gangene med røyken å er ganske stolt av d.. røykte opp til 20 sig om dagen.. men sluttet med en gang jeg fikk beskjed om at jeg var gravid.selvsagt var d tøft,men er livredd for at noe skulle sje.så da var d ikke et vannskelig valg..har røkt siden jeg var 12 år og er i dag 24 år... vet ikke om jeg begynner på når jeg har fått babyen i magen men tviler på d,herre gangen skal jeg være beinhard=O)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #15 Skrevet 22. januar 2007 Jeg må bare si at jeg ikke syns synd på dere som sliter med å slutte å røyke. Hvorfor begynne i hele tatt!??!?!!!!
MammaTilNick Skrevet 22. januar 2007 #16 Skrevet 22. januar 2007 jeg slutta å røyke på nyttårsaften...bare kutta alt ut! min motivasjon er bebisen, jeg vil heller d beste for han enn meg selv!!!
Jeenie Skrevet 22. januar 2007 #17 Skrevet 22. januar 2007 når jeg slutta, så var det så hardt at de to første dagene låste jeg meg inne... når røyksuget kom fant jeg på 1000 andre tind å finne på... det er vanskelig å holde igjen og ikke gi opp, men det er SÅÅÅ verdt det at man klarer det... sitt heller å grin i en time enn å ta den røyken... nå er jeg veldig "kvass og slem" her føler jeg, men det er så lite pent med gravide som røyker, og i tillegg føler jeg at det er slemt gjort mot babyen... og jeg vil så gjerne det at alle skal klare å slutte... både for dems egen skyld og ikke MINST for babyen sin skyld...
☆Pacific sunset☆ Skrevet 22. januar 2007 #18 Skrevet 22. januar 2007 Jeg må si at jeg syns ikke det er noe som heter å "ikke klare" jeg da... Har selv røyka i maaaaaange år men var en av de som klarte å stumpe røyken samme dag testen viste positiv. Dette er nå 4 år siden og har ikke røyka siden. MEN vet at mange sliter med dette men det jeg ikke skjønner er at ikke barnet i magen er motivasjonsfaktor nr 1? Du må sette barnet ditt foran dine behov. Kan du ikke prøve å få hjelp via legen din? Jeg får så vondt av barnet i magen jeg da så hos meg er det liksom ikke kjære mor, syns ikke synd på deg - dette klarer du - du må sette ned foten, være streng mot deg selv og gi deg selv belønning når du klarer det - for det gjør du - bare ikke sitt å si til deg selv at du ikke klarer å slutte!!! Sorry hvis dette ble et dumt innlegg, mener ikke å sverte deg på noen måte men jeg reagerer bare så fælt når man røyker når man er gravid og/eller ammer... Håper du klarer dette for vil du så går det! Masse lykke til
~ms_freia~ Skrevet 22. januar 2007 #19 Skrevet 22. januar 2007 Røyka nok fremdeles æ og (e 26 + 4)...klar ikkje heilt å slutt enno:/
*ønsker nr 2* Skrevet 22. januar 2007 #20 Skrevet 22. januar 2007 hmm.. kan jeg svare på dette?? høres sikkert hel dumt ut det jeg svarer, men.. jeg røyker.. ikke stolt av det, men er veldig stolt v hva jeg har klart å trappe ned... hadde jeg sluttet å røyke, hadde jeg økt sjansen for å miste osv betydelig mer enn hva jeg hadde gjort om jeg ikke slutter. dette er ikke ord fra meg men fra lege og jm.. så jeg setter kanaskje mitt behov for å ha det BRA, foran at jeg skal ha større sjans til å miste min lille.. men samtidig som jeg har det bra, har også min lille det bra.. hadde ikke jeg hatt det bra, hadde den lille hatt det dårligere.. for mange av der er kanskje dette en dårlig grunn til å ikke slutte, og jeg får sikkert mye hets, men for meg og barnet, har dette vært det beste.. g da er jeg drit stolt over å ha trappa ned så mye som jeg har gjort, og kutta ut med andre ting som holdt meg oppe i hverdagen
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #21 Skrevet 22. januar 2007 Må bare si at jeg overhodet ikke er enig med deg i at det er vanskelig å slutte å røyke. Jeg har to barn fra før og er nå gravid med nr 3 og har ikke tatt et eneste trekk med noen av de fra det øyeblikket jeg tok testen. Og jeg har røykt i mange år. Det er tull og egoisme å ikke slutte å røyke når man er gravid, sånn er realiteten. Dere kan sitte og synes synd i dere selv så mye dere vil og fortelle alle hvor forferdelig vanskelig det er å slutte, men det er sprøyt i fra ende til annen. Slutt å være så egoistiske og tenk på den lille i magen i stedenfor dere selv et lite øyeblikk!!!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #22 Skrevet 22. januar 2007 Uff, tragisk å lese dette her!!! Jeg er gravid med nr 3. Har greid å slutte å røyke hver gang jeg har blitt gravid, har vært stokk dum, svak nok til å begynne igjen etter at ammingen har vært ferdig... Har ammet de 2 første til de var 12 og 11 mnd gamle. Er nå gravid på nytt og sluttet med en gang testen var positiv. Selvsagt så gjør man det"!!!!! Man kan jo ikke sette sine behov fremfor barnet sitt behov? Hvor egoistisk er det? Er ikke vanskelig å slutte hvis man har litt mellom topplaget!!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #23 Skrevet 22. januar 2007 Jeg slutta også etter at det endelig gikk opp for meg at jeg faktisk var gravid.. dvs at vi har prøvd å bl gravid i flere år.. i en alder av 39 år ble jeg endelig gravid, har røykt i 25 år og slutta nesten med en gang.. kjempestolt, men som sagt så tenker jeg selvfølgelig mer på "jent" vår enn på meg selv.. jeg vil ikke dømme noen som ikke klarer å slutte, for jeg må si det var veldig vanskelig egentlig.. de første 3-4 ukene var værst. Har røykesuget enda og nå er det snart 4mnd siden jeg slutta.. kansje jeg klarer å holde meg etter på? kansje ikke.. tiden vil vise. Men det viktigste er jo at jeg holder meg røykfri nå i graviditeten.. Lykke til alle uansett....
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #24 Skrevet 23. januar 2007 Vil bare fortelle dere en liten ting. Jeg har ei venninne som røyket når hun var gravid, hun røyket vel ca 5 om dagen gjennom hele svangerskapet. Det gikk fint det....., men 2 dager etter fødselen så gikk det alvorlig galt... Hun var ute for å ta seg en røyk da hun plustelig falt om ute... Hun fikk hjerneblødning/ blodpropp i hjernen, i en alder av 29 år, nybakt mor til verdens herligste jente! Hun overlevde heldigvis, men ble 50 % lam i høyre side. Hun lå på sykehuset ca 4 uker etter dette + 2 mnd på opptreningssenter. Hun er fortsatt svak i høyre arm og ustødig.. Hun mistet de 3 første mnd av babyens liv...Legene mente dette kom av røykingen hennes!!! Gjør hva dere vil, men tenk på babyen deres! Babyen vil gjerne ha mamma der i maaaange år.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #25 Skrevet 23. januar 2007 Huff, slutt med røyken nå. Bivirkningene kommer som oftest ikke før barnet er eldre. Husk på det. Det er mange bivirkninger, ikke bare fødselsvekt og evt. for tidlig fødsel. Barn kan utvikle astma, adhd, autisme etc når mor røyker i svangerskapet. For barnets skyld (og din skyld!); tenk deg om. Hva er viktigst? At du får deg den røyken eller at barnet får det bra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå