Gå til innhold

Ny tråd for de med hypermobile ledd/HMS/hoftedysplasi osv..

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne få oss en ny tråd nå.

skriv litt om dere selv, og sånn, og så kan vi utveksle erfaringer i svangerskapet og sånn etterhvert. Det går jo så tregt på dette forumet at den gamle tråden med gode råd ikke forsvinner med det første..

Kan begynne med en liten presentasjon av meg jeg da, så sleng dere på;

Navn; Pernilla

Alder snart 23

Langt på vei; 17+3

Sivilstatus; gift

Diagnose; HMS HyperMobiltSyndrom

Plager så langt; faktisk svært så lite i forhold til hva jeg hadde ventet. Ikke veldig mye mer enn normalt, annet enn at hoftene låser seg fortere enn normalt, og at jeg tåler litt mindre belastning enn normalt. Men så har jeg ikke rukket å bli så veldig tung enda heller da!

Fortsetter under...

Slenger meg på her jeg..

M.

36 år.

3 barn , 22+5

gift.

Diagnose Hypermobile ledd og Bekkenleddsyndrom(bekkenløsning i 11 år)

PLager så langt: Mere bekkenløsningsplager, hatt 3 håndleddsbetennelser så langt.. knekker i hofteledd og nedre rygg. Svakere i venste kne, tilbakevendende problem fra starten av tenårene.

Sykmeldt far uke 11, jobber i alenekantine og dermed 100 sykmelding når bekkenet startet å bli for vondt. Krykker siden uke 13.

Dagene er veldig variable fra dager jeg ikke kommer ut av seng atil dager jeg er veldig i nesten normal form.

Har dessuten hatt HARDE kynnere siden uke 14, og noen dager er de helt illle og gjør at det blir enda mere slitsomt og forværrer både bekkenløsningen og leddproblemene i nedre rygg.

Jeg må vel henge meg på traden jeg å, selv om jeg er ganske mildt angrepet ser det ut til :-)

Olas mamma

23 år

Et barn fra før- 11+5 uker

gift

Jeg har gått jevnt hos fysioterapeut siden de første tenårene, men at jeg problemet lå i leddene mine fant de ikke ut før jeg passerte tenårene. Livet mitt ble bedre da, når behandlingen ble mer målrettet. Sykmeldt fra uke 10 med førstemann, ble ikke helt kvitt bekkenløsningen før jeg ble gravid på nytt, og er nå sykmeldt på nytt. Kjennes ut for at det er verre denne gang enn sist.

Jeg har ikke hatt leddbetennelser eller låste ledd, men en del smerter i muskler og leddbånd. Har ridd jevnlig siden jeg var 10og nå når jeg har bekkenløsning har jeg også strålinger ut i venstre fot.

er det ting dere andre gjør/spiser etc for å gjøre hverdagen lettere?

Jeg er nok heldig ser det ut til, jeg har også drevet målrettet trening siden tenårene, og særlig siste året før jeg ble gravid. Derfor er jeg enda både i jobb og fulltidsstudier.

Har funnet ut at trening i vann er det beste for meg, og vært med på vannaerobic, svømt på egenhånd og trent styrke i vann.

akkurat nå bor vi på et sted der jeg ikke har mulighet for dette, og det er et savn!

De verste smertene mine om dagen er betennelses-lignende smerter i ledd og at jeg er støl og stiv over alt. Må ta en lang, glovarm dusj hver morgen for å komme i gang..

Ellers har jeg mer eller mindre klart å roe ned de verste symptomer og mye slitasje ved hjelp av kosthold. Bl.a kuttet ut svinekjøtt.

andre som har små eller store tips i hverdagen?

Har hatt mye nytte av sykling også på ergometer sykkel, dette styrker muskler i og rundt fot, kne og hofter, det styrker også den indre kjernemusklaturen og bedre balansen. Dessuten er det fint beinbærende uten å virke belastende på nettop kne og hofteledd. Dessuten sliter det ikke på skuldre.

Vanlig skigåing er også fint, men ofte kan det bli belastende på skulderledd, så om mulig kan man bruke ryggstøtte bandasje, denne stiver i tillegg av litt iog avlaster skulderleddene har jeg erfart.

Vanntrening er fint. Vanlig styrketrening med moderate vekter og pilates, youga og Thai Chi er leddvennlige styrkende treningsmetoder, i de fleste er det øvelser som kan avpasses og man kan utøve dem med veldig liten bevegelighet også.

Til og med fra rullestol. :)

HVILE, kan ikke få sagt det nok, er du sliten og det er vondt, TA PAUSE.

Hvil ofte , det er den beste forebyggende medsin som finnes, og søvn.

Om mulig få inn 30 min søvn , avkobling hver ettermiddag, det hjelper kroppen til å komme seg igjen.

Fotmassasje undervurderes ofte, jeg har inngått avtale med min mann om å få fotmassasje i bytte om at han får sitte ekstra på dataen eller se en film eller noe han liker på tv.

20 minutter hver dag, løsner opp og gir ny energi. Ja bare et par minutter hjelper.

Og det er ikke hver dag at jeg får 20 minutter.

Varme fotbad og sånne ruller til å rulle føttene over er også fint, man slapper av i hele kroppen og sender ny fart på blodet tilbake til hjertet og det hjelper til å løsne opp på vondter.

Med småbarn var 30 minutter til fotbad og ruller under BarneTV min gyldne halvtime hver dag. Alle tlf var av og vi bare koste oss.

Omega3 i høye doser er leddvennlig og muskelstyrkende også. Har du betennelser kan du godt øke dosen, det får fortgang på helbredingen og smører ledd og muskler.

Dessuten er ullsokker og varme hansker min redning, blir jeg kald på håndledd eller bein aså får jeg oftere og lettere vondt i alle ledd i kroppen.

Ridning har hjulpet meg MYE. Det er veldig fint for stabiliseringsmuskulatur i bekken og rygg. Man trener helt uten å tenke på at man faktisk trener. Ridning kan man fint drive med om man aldri har tatt i en hest før.

• 2 uker senere...

Annonse

navn: Camilla

Alder: snart 20

Uker på vei: 9+3

Diagnose: Hoftedysplasi, hypermobile ledd, div skjevheter i rygg, bekken og haleben

Plager så langt: Bekkenløsningpå vei allerede. Mye vondt i korsrygg pga muskelsmerter som følge av hoftedyspl. ellers går det bra, men regner med det går bedre etterhvert.

Råd fra fysiotereapeut: Får bare drive med yoga/andre rolige "østensporter" og vanntrening...

Navn: Cat

Alder: 31

Uker på vei: snart 11 (ul termin 28.aug \ menstermin 04 sept)

Diagnose: helt lik Camillas faktisk !!

Siviltilstand: snart gift med samboer gjennom seks år

Barn : 4

Plager: Høyre hofte er smertefull , rygg og bekken protesterer også , men jeg er fremdeles gangfør uten krykker (jubel!). Skal begynne med vanntrening nå . Hjalp veldig i forrige sv.skap. Forsøker også å følge de mange gode råd gitt her .

vanntrening er topp altså!

Har endelig funnet noen tidspunkter som det er mulig å bruke svømmebassenget på høgskolen her!! Har bare tatt meg et halvt år.. ("nei, det er fullbooket" men det ER ikke det!)

heihei

alder: 25år

uker på vei: 21

ett barn fra før..

Diagnose: Fibromyalgi, Hypermobile ledd og Cøliaki og bekkenløsning no da..

går til fysjo å trener no men synes det bare blir værre av det, men får se..hr vært dårlig hele svangerskapet...jeg som gledet meg sånn til å bli gravid igjen.. hadde ikke vondt en plass med forrige mann..litt BL på slutten bare..

hm.. du burde trene i vann! eneste som funker for meg, iallefall... hør med fysio om det er noen vannøvelser du kan få?

da minker belastningen på ledd og bekken, selvom du får like effektiv trening!

:)

• 2 uker senere...

uff..

sutreinnlegg fra meg i dag...

tror bekkenet mitt er på vei til å slå seg vrangt nå...

foreløpig bare etter belastning men likevel..

på lørdag må jeg jobbe... det går ikke buss så jeg rekker jobb,, dermed er alternativet å gå..

og jegbruker en time på å gå til jobb når jeg IKKE er gravid.. uten at det er glatt og kaldt, som det er nå...

jeg kommer til å være død på lørdag ettermiddag!!

tror faktisk jeg må spandere på meg taxi jeg.. hvor teit det enn er.. men orker ikke tanken en gang! *huff*

åååå, nå skulle jeg ønske jeg ikke alltid var så tøff i trynet..

eller i det minste at mannen min var hjemme og kunne kjørt meg.

uff.. sutredag i dag. jaja.

det ordner seg vel,, ordner seg alltid for snille jenter, er jo mitt valgspråk..

huff

Annonse

hei.

Tok ut egenmelding for den ene lørdagen (den som var nå) og skal til jordmor i morra.

Så får hun vurdere meg litt, og evnt tar jeg en tur til fastlegen igjen da på torsdag og får en sykemelding..

Må jo passe på skolen også, merker det blir litt mye med alt om dagen!

Bare å komme seg frem og tilbake til høgskolen er noe slit nå som det er så glatt, og så må jeg jo bære pc og skolemateriell og alt sånt gjennom skogen.. *sutre*

men går nå greit, egentlig, er jo mye friskere enn det en skulle trodd!

Så får bare håpe jeg slipper belastningen med jobbing ved siden av og.

Nå er det så mye tull på jobben min og,, fikk nettopp vite at sjefen har sluttet fordi hun følte seg mobbet ut av sjefen sin igjen.. er så trist når det blir sånn altså! Er jo sjefen min jeg har lojalitet overfor, så nå er jeg litt i tvil om jeg egentlig har lyst til å fortsette der...

men skal ikke ta den avgjørelsen nå:)

Nå skal jeg jobbe med skoleoppgave i digital bildebehandling..

hvordan står det til med deg/dere om dagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...