Gå til innhold

Navn og søsken

Anbefalte innlegg

Slutter ikke helt å undre meg over at mange mener at søskens navn "må" passe sammen. Greit nok at det klinger flott når mor presenterer sine matchende barns navn, men det er jo ikke som om en resten av livet presenterer seg og deretter legger til hva navnet til storesøster er....

;o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7885211-navn-og-s%C3%B8sken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må innrømme at jeg tenker på om navnene klinger bra sammen, men det er ingen stor del av navnevurderingen nei.. Plukker med jevne mellomrom ut en slump med navn jeg liker og diskuterer de med sambo, som regel sitter jeg da igjen med ingen! Men navn skal de få! =)

For meg er det viktig at barna har navn som ikke ligger for langt fra hverandre i sjanger. men det kommer ofte av seg selv ettersom smaken ikke forandrer seg nevneverdig på få år... Men jeg må innrømme at jeg reagerer når søskenpar har navn som åpenbart er fra forskjellig historisk opphav... latinsk + norrønt for eksempel. rart. Sært navn + motenavn... men lydmessig tror jeg man blir vant til det meste, det betyr ikke så mye for meg.

Personlig er det også drit viktig for meg at nr.2 også blir oppkalt + navnet har en god betydning ettersom dette var tilfelle med nr.1. Men det er det jo ikke noen andre enn vi som vet inni oss :=) men det er fint å vite ..

Annonse

Må ikke nødvendigvis match men jeg synes at det bør være litt i samsvar iallefall. Har selv navn på mine som har samme endelse, men det ene er veldig vanlig og tradisjonelt mens det andre er ganske uvanlig.

Høres ikke ut som om disse barna tilhører samme søskenflokk:

Ola og Olivia Konstanse

Mina og Phillip Oscar

...om du skjønner hva jegh mener..

Ok, jeg tar poengene (Ola og Savannah var spesielt uheldig....;o).

men det virker noen ganger som om "søskenmatching" er hovedfaktoren når barnets navn skal velges - eller er det kanskje bare et inntrykk man får ved å lese Navnedebatten..?

Og må også innrømme at jeg noen ganger tenker at foreldrene har veldig dårlig fantasi når navnene blir for like...

Er enig med de over som sier at navnene ikke bør være for ulike i "sjanger"..men de bør heller ikke være for like. Vet til dømes om et tvillingpar som heter Kjell Rune og Kjellrunn. Da er det jo helt på jordet...må foreldrene har dårlig fantasi!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...