Gå til innhold

8 mnd

mammatilverdensvakrestejenter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte småen din å sitte?

Og når begynne med skiver? (avhengig av tenner)?

Hvor mange måltider -og hva når de er 8 mnd!?

(ammer fortsatt -men ikke så mye)

Mange spm på en gang :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa mi er 8 måneder om noen dager, og både krabber og reiser seg og står attmed stoler etc. Og hun sitter, men setter seg ikke opp selv. Siden hun virker veldig sterk i ryggen har vi hatt henne sittende med vår støtte lenge, og så til slutt uten. Men som sagt, hun setter seg ikke selv ennå.

Vi har ikke begynt med skiver, men har også tenkt tanken. Det er visstnok ikke avhengig av tenner (enda jenta vår har to stykk), de bløter de opp i munnen. Men virker så nifst med biter! Og hun brekker seg av 8-månedersglassene med mat, pga bitene virker det som.

Jeg ammer også, men mest som tidlig frokost (noen timer før grøten), og etter dupp nummer to, samt om kvelden før hun skal sove. Ellers får hun altså grøt på formiddagen, middag på ettermiddagen, frukt eller yoghurt som mellommåltid rundt 18-tiden, og så kveldsgrøt rundt 20-tiden. Ammer også noen "småslurker" før hun skal sove sine to dupper.

Hva gir du av måltider nå da?

Skrevet

Takk for raskt svar :-)

Jeg gir veldig like måltider som du gir :-)

Jøss, skal si jenta di er sterk! Lillemor her aker seg rundt på gulvet (men bare bakover!) Ikke sitter hun og ikke reiser hun seg. Men hun er sterk som bare det i beina når vi holder henne. Og hun er ordentlig pigg og kjapp! Men hun er veldig baby i kroppen enda. Kan jeg spørre hvor mye jenta de veier?

Ikke meningen å sammenligne så veldig..men kjekt å høre!

Førstemann her var så tidlig ute med alt -så jeg føler at lillesnuppa er litt treig! Hehe.. ikke at det gjør noe :-)

Skrevet

Jenta mi begynte vel å sitte rundt 6 - 6 1/2 mnd.

Skiver begynte eg såvidt med rundt 6 mnd, men blei ikkje noko suksess før ca 7 1/2 mnd.

Eg ammer ikkje. Desse måltida har vi gitt frå 7-8 mnd:

grøt, melk og skive, frukt og vatn, middag og vatn, grøt og melk

Ho er snart 9 mnd og i dag begynte vi med desse matrutinene:

ca 8: grøt

Ca 11: frukt + vatn

Ca 12: melk

Ca 15: middagsglass + vatn

Ca 18: melk + skive

Vi gir vatn igjennom heile dagen

Skrevet

Hei igjen,

jo hun veier akkurat 8 kg. Vet ikke om det er mye eller lite? Synes hun er mye "baby" i kroppen også, jeg. Hun begynte nettopp å krabbe fremover (noen uker siden), og reiste seg bare noen dager etter det! Så vi ble også veldig overrasket over at det gikk så fort. Men er vår første, så har jo ikke noe å sammenligne med...;-). Pappaen sier hun har beinstyrken etter meg, som en russisk kulestøter, he he!

En annen ting, hun virker veldig sulten etter sin andre dupp litt sein ettermiddag, så jeg har begynt å tenke at hun skulle nok hatt et 4. måltid snart men blir vel litt mye med 2 middagsglass/dag ;-). Så derfor lurte jeg på å introdusere skive med pålegg som komplement til frukten/yoghurten. Trapper jo ned på ammingen nå.

Hvordan tenker du, skal du amme lenge til? Er det store puppemåltid, eller bare småslurker du gir? (Hvis jeg kan spørre.)

Skrevet

Hun drikker for så vidt veldig lite pupp om gangen, tømmer sjelden brystene! Det er litt trasig -det er sånn to-tre minutter, så er hun ferdig, hun! Jeg tenker å amme en god stund til. Synes det er veldig greit! Hun har aldri vært noen nattespiser, bare når hun er syk! Men håper jeg kan fortsette med et par puppemåltider om dagen en stund enda!

Hun er bare 7,5 mnd så krypinga og sittinga kommer vel tidsnok! Hun er ei meget intelligent jente og har allerede sagt "pappa" (litt ubevisst kanskje?! hehe)

Har så lyst å begynne med skiver etterhvert, men ingen tenner enda! Og jeg er likedan som jeg var med storesøster -veldig nervøs for at de skal få noe i halsen!! Hun drikker mye vann og det er jo bra!!

Skrevet

Snuppa vår på 8 1/2 mnd har sittet som en prinsesse siden hun var 5,5 mnd, men har enda ikke satt seg opp selv. Hun ligger liksom å slapper av på siden, et lite nykk i magemusklene å hun hadde sittet. Men hun finner nok ut av det tidsnok :-)

Hun åler seg frem med hendene og føtterne, står på alle fire å vugger men skjønner ikke enda at hun kan bevege seg fremover.

Begynnte med brødskive like før hun ble 8 mnd, da hun hadde nekta å spise det før. Å hun har 2 tenner som hun fikk da hun var 7 mnd,

Pupp morgen

1 time etter får hun stor posjon grøt

3 timer etter, 1-2 brødskiver + fruktmos hvis hun vil ha

3 timer etter, middagsglass

3 timer etter stor posjon grøt

Pupp får hun når hun vil iløpet av dagen, som oftest vil hun bare kose.

Om natta får hun pupp 2-3 ganger, men det er vel også bare kos. Vi samsover så det er litt vanskelig å nekte pupp også :-)

Hun var 9 kg på 6 mnd kontrollen, da var hun 6,5 mnd. Aner ikke hva hun veier nå, men skal på neste kontroll om et par uker.

Skrevet

Sina sitter så vidt alene nå, men detter fort bakover. Skiver har vi ikke begynt med enda, strever med å få ho til å spise 8mnd mat. Må mose den litt mer enn det som er på glasset og blande den med litt 6mnd mat, så ser det ut til å gå bra. Men det blir fort brekking og sleving og en masse gris hvis det kommer klumper ho ikke liker...

Ho får tre grøtmåltider, en middag m/dessert og en til to puppemåltider. Drikker en del vann utenom måltider, og noen ganger litt "Nora tørst" for den slipper man å blande ut med vann.

Skrevet

Plutselig en dag både kryper og sitter hun! Du får nyte "freden" mens du kan ;-). Jeg pleide å dusje lenge om morgenen med snuppa på teppet ved siden av med noen leker. Men nå kommer hun jo krypende rett inn i dusjen...

Fint at du koser deg med ammingen, da kan du jo bare droppe brødskive til tennene kommer opp. Samme her med småslurkene, det er vel omverden som har blitt veldig interessant!

Jeg er som deg, er helt utrolig nervøs for det med biter og svelge feil! Uff og uff...kunne tenkt meg at hun alltid spiste puré jeg, hi hi ;-)

Kan tenke meg at pappa var stolt da hun sa navnet hans!!

Skrevet

Takk for så mange svar!

Lillemor suser jo rundt på gulvet, så jeg kan ikke la henne være aleine et sekund! Kommer seg der hun vil -baklengs! Har vært oppe på alle fire et par ganger, men bare gynger litt frem og tilbake før hun er nede på magen igjen. Hun var så tidlig ute med å snu seg fra mage til rygg, så jeg tenkte hun kom til å være tidlig ute med alt! Hehe.. Så feil kan man ta! Hun er en ekstremt bedagelig unge. Kan sitte i vippestolen og bare observereverden lenge, lenge!!

Tror nok det blir en stund til hun sitter :-)

Er spent på å se hva hun veier på neste kontroll. Lille dukken min :-)

Sov godt alle sammen!!

Skrevet

Hei mammatilvedensvakrestejenter! !

Min gutt satte seg opp selv når han var 8 mnd og 5 dager. Før det har jeg bare latt han få sitte på fanget eller i vognen fra han var 6,5 mnd. Når han var 7,5 mnd lot pappaen ham av og til sitte på gulvet men interessen var ikke helt der, han la seg ned med en gang. Men når han kunne sette seg opp selv begynte han å sitte mye. (reiste seg også to dager før, åler seg, akkurat begynt å Krabbe/krype ordentlig (9mnd) går bittelitt rundt bordet, i snegletempo).

Skiver kan man begynne med fra 6 mnd ca, mange som gjør det. Kommer an på om barnet liker det eller ikke, om det er klar for skivene, har ikke noe med tennene å gjøre, de elter den med tungen og tygger med gommene. Man kan gjerne bløte skiven i mm eller mme i begynnelsen, da er det lettere å spise.

Ammet mye når min var 8 mnd, han ville ikke ha fast føde. Nå som han er 9 mnd spiser han litt, men ikke mye... Prøver å ha 3 måltider fast føde hver dag. Lunch middag og kvelds, frokost blir bare pupp inntil han tar skive ordentlig uten spying.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...