Juvena Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Hei. Lurer mye på det med mating og når en skal prøve med forskjellige ting. Min gutt får grøt hver kveld, liker det godt. Men vil ikke ha grøt tidligere på dagen. Resten er kun amming. Men ammer to ganger på natten. Mange som har avvent julibarna med nattamming? Tror vi skal ta en sjau snart og få en slutt på det.... Kan jeg prøve å gi litt moset banan nå? Noen som gir middager? Syns det er så vanskelig å vite åssen alt det her skal gjøres... : )
Vona Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Hei! Du burde få tak i en fin bok (dvs et hefte) fra Sosial- og helsedirektoratet som heter "Mat for spedbarn : råd og oppskrifter" ! Vi fikk den på helsestasjonen, og den er kjempefin! Her står tips til hva barna kan spise (og ikke spise) + oppskrifter når barnet er 6 mnd og oppover. Jeg har brukt dette hefte masse. Du kan godt gi most banan, ja. Vi gjorde det slik at babyen først fikk ett måltid grøt, så etter 2 uker fikk hun et måltid til med grøt, og så en stund etter det prøvde vi med middag. Og innimellom får hun fruktmos (jeg har f.eks most banan som hun har fått, kokt bittesmå biter av epler som jeg så har most til eplemos, kokt små biter av tørket fersken som jeg har most og gitt henne osv. Most avokado var forresten også en slager.) Jeg har ei juni-jente, og har ikke begynt med natt-avvenning ennå. Jeg kommer ikke til å stresse med et på en stund heller.
*84*-Lykkelig 2-barnsmamma :) Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Hei. Her går det i lite grøt for tiden, men prøver å få i henne tynn grøt på kveld+velling på morgenen. Hun er født 30juli. Har ikke begynt med middag enda, vi, men skal prøve det snart. Ammer ikke lengre, får mme ellers. Og vann til grøten. Og litt fruktpuree etter middags-flaska, hvis hun vil ha. Har vært nattavvent siden hun var 4 mnd (hun som tok initiativ) Prøv litt banan du, men litt forsiktig til å begynne med kanskje:)
Luni og go'gutten =) Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 Hei ) Det viktigste med å prøve nye ting er å la babyen bli vant til det, la det smake det nye i 3-4 dager før du skifter til noe nytt igjen. Hvis han ikke vil ha grøt på morgenen kan du prøve å blande i litt fruktmos, sviskesaft ol, kanskje han vil ha det da. Gutten min får grøt 2 ganger om dagen, mellom 10-11 og ca 18. Han får fruktmos mellom 13.30-14, men jeg vil begynne med middag så jeg må gjøre om litt på klokkeslettene. Utenom får han bare pupp. Han har ammet voldsomt mye om nettene, noen ganger har jeg vært oppe annenhver time (slitsomt!). Men jeg har økt grøtdosene litt de siste dagene, virker som det hjelper. I natt fikk han pupp 2 ganger, pluss at jeg tok han opp i senga rundt 05.30. Håper det blir enda bedre når han får et måltid til ) Jeg ville ikke stresset med å kutte nattammingen hvis det ikke plager deg, jeg tror dette sklir mer over av seg selv.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Vi har begynt med grøt på formiddagen(av ca.90ml mme), og litt middag i 15 tiden. (den er snakk om 1 ss) Vi ga også grøt på kvelden, men da våknet hun så ofte på natten. Tenkte å prøve igjen snart, kanskje magen har roet seg nå. Ellers gir jeg pupp morgen og natt og mme etter grøt/middag og kveld.
lifa og Eline Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Nårt snuppa var 6 mnd. hadde vi 2 grøtmåltider og amming ca 7-9 ganger i døgnet i tillegg. Her ble det ikke noen nattavvenning før hun var fylt 10 mnd. da hadde vi hatt 4 måltider i 2,5-3 måneder og var nede i 5 amminger på dag og 1-2 om natten. Og her gikk det veldig greit for det så ut som det var mer vane enn at hun trengte maten at hun våknet om natten. Du kan prøve både med most frukt og litt moste grønnsaker hvis du har lyst til det. Ettersom han ahr blitt 6 mnd. kan han begynne å spise litt forkjellig. Hva med å gi most banan ett par dager til formiddag og etter 3-4 dager prøve med litt moste grønnsaker i middagstid?
LivetErEnLek Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Snuppa mi er 6,5 mnd og har nå fått sansen for fast føde. Vi har holdt på med tivenning fra 5 mnd alder pga liten vektøkning, og det er først nå hun spiser villig. I løpet av dagen ser det ca sånn ut: 8.30 - 150 ml velling 10.30 - grøt av ca 50 ml, litt vann og 150 ml mme 14.30 - 1/4 av et middagsglass og 150 ml mme 18.00- grøt av 50 ml og vann 19.00 - 180 ml mme. Dessuten får hun ofte en brødskalk eller noe frukt i baby safe feederen mens vi spiser middag. Hun legger seg etter siste flasken og sover til ca 8.30 dagen etter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå