Gå til innhold

Barne-/baby-eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med babyer som har det? Gutten vår har det i panna og øverst på brystkassa, og rundt ørene.. Har fått Mildison kortison salve mot det, og det fungerer kjempebra. Men vi må ha en ukes mellomrom mellom hver "kur" vi tar med Mildison, problemet er jo at det kommer tilbake tvert vi slutter med Mildisonen.. og da må jo han gå med eksemen nesten en uke før vi kan smøre igjen. Det er plagsomt for lille gutten på 3,5 mnd, for det klør jo... Noen som har gode råd?

I følge legen er det ikke det samme som atopisk eksem, dette kommer av varme/kulde/fuktighet....

Noen som har erfaring med babysvømming og eksem????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A-krem er god mot eksem men har vel ikke kommet best ut i sånne krem-tester. Men den selges jo på babyshop og profileres som en god barnesalve, så du kan jo prøve den ut.

Jeg syns du burde kjøpe en kuldekrem, gjerne den fra weleda, som du kan smøre på når dere går ut. Babyer får lett rød og sår hud av kulde, og det kan jo føre til eksem.

Kortisonsalver er effektive, men en kortvarig lykke.. desverre. Jeg er overrasket over at det anbefales i hytt og pine, da det kun kan hjelpe mens man bruker det og ikke kan forebygge eller ta vekk eksemen.

Selv bruker jeg decubalkrem og den forebygger eksem syns jeg. Også har jeg noe som heter bodøsalven som er fantastisk mot eksem. du kan google på det, få telefonnummeret og spørre om den kan brukes på babyer.

Klorvann irriterer sart hud så om du er redd for dette, burde dere kanskje avstå.

Skrevet

Har prøvd A-krem, men syntes ikke den var så bra.. Vi har en krem fra seba-med, stellekrem heter den.. Men eksemen blir ikke bedre av den.. Han har ganske tørr hud resten av kroppen også, så smør han med den der.. Har også prøvd locobase sin litt...! Er den bodøsalven litt forebyggende også? eller er den mer som kortison salve, at den hjelper der og da??

Skrevet

jeg bruker bodøsalven selv, og for meg forebygger den at jeg får eksem. den er fet og veldig god, jeg bruker den som ansiktskrem. verdt å prøve..

den kan svi litt så ikke bruk den på hissige utbrudd på babyen. og spør dem først om den kan brukes av babyer.

prøvd decubal?

Skrevet

Ok, får sjekke ut litt om den bodøsalven da!

Nei har ikke prøvd decubal.. kan prøve den ja..

Takk for råd, tar gjerne i mot flere !!

Skrevet

Vår jente har utslett over hele kroppen og legen mente d kunne være atopisk barne-eksem. Vi ble anbefalt å kjøpe A-Derma sin X-omega krem. Selges på apoteket og har hørt veldig mye bra om den. Har venninner med barn som er veldig plaget, og de bruker bare den!!!! Er ganske dyr, men alle sier den er verdt hver ei krone!!!

Skrevet

Takk makiil!

Bruker dere bare den? Trenger dere ikke kortison krem da? Høres jo veldig bra ut!! Tusen takk!!

Skrevet

Junior har hatt eksen siden han var 3 mnd. HS mente d var litt tørr flekker som gikk over av seg selv. Men vi smurte og smurte men ingen ting hjalp. Til slutt ble han så urolig på natta pga at d haddde beg å klø også. Jeg mente hele tiden at d var atopisk eksem og burde prøve kortisonsalve. Prøvde først den reseptfrie på apoteket, men d tok ikke knekken helt.

Etter besøk hos legen og han konstaterte atopisk eksem ble neste steg Locoid lipid crem to ganger om dagen i 14 dager, deretter 1 gang om dagen. Samtidig smurte jeg med Decubal ca 10 min etterpå, slik at Locoiden trakk inn først.Smører med Decubal flere ganger om dagen, feks ved hvert bleie skift.Har og tidligere prøvd A-crem, A-derma m.fl.uten forbedring. Men nå har junior endelig fått myk og god babyhud igjen!!

Husk ull undertøy trekker fuktighet fra kroppen(slik at en holder seg varm) og da blir huden lett tørr og irritert. Bomull er best for babyer med litt eksem:)

Lykke til!

Skrevet

Henger meg på dette med A-Derma kremen. Men prøv også mandelolje, den er utrolig flott på alt utslett, desinfiserene er den også! jeg bruker den på egen atopisk eksem, bleietslett og på tørr hud!

Skrevet

Ok.. Kjekt med flere erfaringer!

Visste ikke det med ullundertøy, bruker det om natta vi, men skal prøve uten det en stund og se om det blir litt bedre!

Skrevet

Kjøp e-vitamin kremen på bodyshop. En liten lyserosa flaske. Ser ut som olje det som er i. Både jeg og snuppa har atopisk eksem. Funker utrolig bra.

Skrevet

Får man kjøpt den på poteket?mandelolje altså.Har n pode på snart 3mnd,masse eksm i hodet og i panna,har brukt kortisonog a-derma,hjelper mens jgbruker det,men kommer tilbake når jeg slutter.

Skrevet

Ja, du får kjøpt den på apoteket!

God bedring til gutten !!

Skrevet

Vi bruker Mildison når han har eksem, men A-Derma sin X-omega krem i periodene mellom. Den er utrolig bra. Da vi kjløpte den fulgte det med en dusjolje som vi bruker etter babysvømming. Utorlig god.

Men - legg litt merke til hva du spiser (om du ammer) for vi fant fort ut at vår lille gutt som da var litt over 2 mnd fikk mer eksem når jeg spiste egg, fisk og nøtter....! Når jeg kuttet dette ut fra kostholdet ble han helt fin. Så nå har jeg testet litt innimellom, og så fort jeg spiser 3-4 konfekt med marsipan i (f eks) eller pannekaker eller egg til frokost så får han eksem i tinningen!!! Så han skal nå videre til barnelege for allergistesting.

Vi fikk beskjed hos legen at det var viktig å bruke kortison som en kur. Altså morgen og kveld i 10 dager (selv om han ble bedre skulle vi fullføre kuren), så bare kveld i 10 dager - så en laaang pause på flere uker hvor vi forebygde med f eks Aderma sin X-Omega krem.

Skrevet

du kan også lese på eget forum som heter "Eksem og Allergi"

Skrevet

Prøv Avene Trixéra (apoteket). Den hjelper mye bedre enn kortison på jenta mi. Dessuten er det jo ikke bra å bruke så altfor mye kortison.

Vi er i bassenget 1-2 ganger i uka, og bare vi passer på å skylle godt i dusjen etterpå samt smøre hele kroppen med Trixéra, går det helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...