Kaksa Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Gikk til legen med jenta vår fordi det har luktet litt smårart av tissen hennes i det siste. Fikk svar fra legen igår hvor de har påvist bakterier i urinen hennes! Er det noen her inne som har opplevd det samme? Og hva skjedde videre? Retter det seg selv eller hva? Hun er overhode ikke syk eller slapp, og har heller ikke hatt noe feber. Skal levere ny urinprøve hos legen imorgen. Vesla fyller 1 år om bare noen dager... Veldig takknemlig for svar!
ApriIbaby Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Det betyr at vesla di har blærekatarr. Man behøver ikke å ha plager selvom man har blærekatarr. Nå vet jeg ikke hvordan det er med småbarn, men med voksen gir man ikke alltid antibiotika når det ikke er plager. Vil i grunnen tro de er litt nøyere med å blir kvitt "dritten" hos småbarn. Hvis hun drikker appslsinjuice kan du gi henne det. Det surner urinen og da trives ikke bakteriene så godt. Det er fint at legen er så nøye og tar ny prøve. Er det bakterier i den og kan det være at hun får antibiotika. Plager du kan se etter er svie- altså at hun gråter eller skriker når hun tisser. Hyppig vannlating er jo ikke så lett å se etter hos et bleiebarn , emn det er også ert symptom. Også kan du jo måle tempen av og til for å se at hun ikke har feber. I morgen kan du be legen ta en stiks av urinprøven hennes og se om det er "kraftig" utslag eller si. dette sier noe om hvor kraftig infeksjon huyn har. Lykke til og god bedring til vesla.
Kaksa Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2007 Takk for svar! Det eneste jeg merker på henne er at hun er litt irritabel og ikke liker når vi vasker henne. Men ellers har hun ikke hatt noen andre plager som vi har sett. Men tror vel kanskje de er, som du sier, nøyere med dette hos barn, så vi får se imorgen. Appelsinjuice må jeg prøve, gull med sånne tips!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #4 Skrevet 27. januar 2007 Hun har nok antageligvis urinveisinfeksjon, ikke blærekatarr. Har du fått antibiotika?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 He he, jeg skal korrigere rådene du har fått: - appelsinjuice har ingen vitenskapelig dokumentert effekt mot urinveisinfeksjon, det er en utbredt misoppfatning. Enkelte leger bryr seg ikke om å korrigere denne misoppfatningen, fordi de fleste pasienter er så glad over å få råd som er enkle å følge. Det viktigste er å drikke godt, da må du nemlig tisse/tømme blæra ofte. Når du tømmer blæra ofte, vil ikke bakteriene rekke å formere seg i samme grad! Gi barnet ditt det hun liker å drikke, helst vann/pupp:) - bakterier i urinen hos bleiebarn skyldes oftest forhold ved prøvetakingen, forurensing fra hud/bleie! - "ekte" urinveisinfeksjon hos små bleiebarn vil gi symptomer som irritabilitet og skriking. Infeksjonen kan klatre høyere opp, mot nyrer, og gi feber, uttalt slapphet og svært redusert almentilstand. Disse barna må innlegges på sykehus og får intravenøs antibiotika. - summa sumarium: tror du kan ta det med ro når det gjelder barnet ditt, med mindre hun får symptomer som over. Så lenge du ikke får en "ren" urinprøve fra barnet (gjelder alle bleiebarn), vil urinprøven være mindre viktig diagnostisk, iom.at den som sagt vil være forurenset av bakterier fra huden.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #6 Skrevet 28. januar 2007 Alt som gjør urinen surere, er effektivt mot bakterier i urinen. F.eks appelsinjuice (c-vitaminen i den gjør urinen sur) eller tranebær (som fås både som saft og kapsler). Ellers er ikke en urinveisinfeksjon farlig. Men ved symptomer må man ha en antibiotikakur. Selv om infeksjonen går opp til nyrene (nyrebekkenbetennelse), trenger man ikke nødvendigvis legges inn på sykehus som anonym her over skriver. Forresten så får jenter oftere urinveisinfeksjoner enn gutter, fordi jentene har kortere urinrør, og dermed kortere vei for bakteriene (vanligvis fra avføringen) opp til blæra. For å ta ren prøve på babyer, er det lurt å vaske godt først, og sette på urinprøvepose som man får kjøpt på apoteket.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #7 Skrevet 28. januar 2007 Vel, holder på mitt jeg:) Appelsinjuice, tranebær eller andre "sure drikker" har ingen betydning for urinens pH! Til anonym over: siden du hevder dette, må du komme med en forklaring også, eller vise til hvor dette er dokumentert! Nyrebekkenbetennelse/pyelonefritt hos helt små barn, er jo en alvorlig tilstand, de minste barna har jo ikke et like velutviklet immunsystem som eldre barn og voksne, + ikke noe språk å formidle seg med. Så personlig ville jeg foretrukket å ha et lite barn med pyelonefritt på sykehus inntil man så at det gikk rette veien:) Ikke noe gøy når bakteriene går over i blodbanen og setter seg i andre organer.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #8 Skrevet 28. januar 2007 Urinens pH kan du sjekke selv med en urin stix, noe jeg gjør ukentlig på jenta mi. Og når jeg gir tranebær (som jeg gir dagig) viser stix at urinen er veldig sur. Uten tranebær- ikke sur. Bare prøv selv!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #9 Skrevet 29. januar 2007 Må bare korrigere deg litt også -små barn med nyrebekkenbetennelse blir ALLTID lagt inn på sykehus, fordi med intravenøs antibiotika virker det naturligvis raskere enn i tablett form/flytende... Har selv et lite "nyrebarn", hun er snart et år, men har allerede hatt to sykehusinnleggelser... Frykter at den 3. er på vei nå... =( HI: tror du kan ta det helt med ro, en urinprøve fra bleiebarn får stort sett alltid påvist bakterier, men super flott at legen din tar det på alvor og sjekker opp igjen! Sånne ting er nemlig ganske alvorlig hos små barn..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Da er det stor forskjell fra sykehus til sykehus. Vesla, som nå er 20 mnd, har hatt mellom 15-20 UVI, jeg har kommet ut av tellinga nå. Vi har riktignok hatt et år på sykehus, men av andre grunner.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #11 Skrevet 30. januar 2007 En nedre urinveisinfeksjon er ikke like alvorlig som en øvre urinveisinfeksjon. Forøvrig er det spesielt med 15-20 UVIér hos et så lite barn, regner med at hun er utredet med tanke på urinveisanomalier (anatomiske avvik i urinveiene).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå