Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 det spørs jo hva slags kosttillskudd... vanlige vitaminer er bare "byggesteiner" og inneholder ingen kalorier;-)
ღDidrikmamsenღ Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Jupp du bli meeeeega feit av å spise kosttilskudd så slutt med en gang!!
Gjest Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Det kommer jo helt an på hva du mener med kosttilskudd; mineraler og vitaminer, eller proteinpulver og lignende ? Førstnevnte er ikke fetende, sistnevnte kan øke kroppsvekten, da det har som hovedoppgave å øke muskelmassen til fok som trener aktivt med f.eks. bodybuilding, hvilket jeg går utifra du ikke gjør. Hvis du tar vitaminer og mineraler og er gravid, ville jeg ha snakket med lege/jordmor først - hvorfor tar du dem ? Vitaminer kan deles opp i to grupper, vannløslige og fettløselige vitaminer. Fettløselige kan gi skadelig effekt dersom de tas i større dose enn angitt, da overskuddet lagres i kroppens fettlager og på den måten komme opp i altfor store mengder. Dette gjelder A, D, E og K-vitaminer. De andre vitaminene; f.eks. C og B skilles ut i urinen i mengder som er større enn at kroppen kan gjøre seg nytte av dem, og er derfor ikke skadelige i for stor mengde. Skjønt tar du altfor mye C-vitamindose, vil du oppleve veldig løs avføring og evt. vondt i magen pga. luftsmerter. Mange gravider tar jernpreparater som følge av litt for lavt hemoglobin-nivå ( blodprosenten ). Tran og omega-3 er også kosttilskudd, men ikke fetende. Faktisk er det påvist at de virker motsatt pga. gusntig virkning på fettførdøyelsen.Men, som sagt, det kommer altså helt an på hva du mener..
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Tusen takk for svar! Vet det var et veldig så dumt spørsmål, men bare leste noe på et forum som fikk meg til å lure. Trodde jo egentlig ikke det var fetende i det hele tatt, men jeg var jo ikke heeelt sikker, så ble bare litt nyskjerrig. Ja jeg tenkte først og frems på multivitaminmineral og omega 3 piller ja, det burde jeg jo sagt, heh :-p. Ja jeg tar dette og er gravid. Jordmor sa at jeg skulle begynne med omega 3, men hun har ikke sagt at jeg burde ta noe mer. Men det er jo ikke skadelig da, for jeg tar jo bare anbefalt døgndose. Har også forsikret meg om på helsekostbutikkken at jeg ikke får i meg for mye D vitamin. Siden det er litt av det i omega 3 pillene jeg tar, og i tillegg er det i multivitamin... pillene. Men de sa at det gjorde jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #6 Skrevet 21. januar 2007 Altså det jeg tar er omega 3 og en multivitaminmineral pille
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Det samme tar jeg, bare fine greier, fortsett med det ! (:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå