Gå til innhold

desperat etter råd nå...!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ei jenter på 6 mnd, og vi har slitt med puppenekt i større eller mindre grad siden ho var to mnd...

I det siste har det utvikla seg i en ny retning. Hu eter ikke i det hele tatt om dagen, men til gjenngjeld HELE natta!! I går natt var det legging 20, pupp 20.30, 23, 02, 03.15, 05.30 og 07.45.. Idag har hun ikke spist noe pupp. Fikk grøt i 11 tida, spiste 1-2ss, tilbud om frukt i 15 tida, spiste 1/3 glass, og 2 ss grøt igjen kl 17.. Det er alt jeg har fått i henne, ikke noe pupp eller annen veske.. Har bare begynt å tulle om hun får tilbud om flaska, tutekopp skjønner hun ikke, har til og med prøvd sugerør og vanlig glass, men ingenting er aktuelt..

Kan noen hjelpe meg? Er redd hun ikke får i seg nok væske, og lar henne derfor spise om natta... Er umulig å nekte henne, hun gråter helt til hun får pupp og ikke noe annet hjelper, stakkar, hun er jo knallsulten om natta!!!

Hun har ikke lagt på sem som hun skulle heller, men hs sa at dette kan skyldes alt hun har vært igjennom i det siste (lagt i strekk på 4mnd dagen, låg der i 3 uker, og har nå gips fra livet og ned.. Vet ikke helt om det kan påvirke spisevanene hennes men...)

Hvertfall.. her sitter en mamma med digre pupper, masse melk, vrang unge og ikkeno søvn... Hjep??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

les om brystvegring på ammehjelpen.no

Skrevet

Har lest artikkelen der, men følre meg desverre ikke så mye klokere.. De forandringene som har intruffet i det siste er jo gipsen, og den får jeg ikke gjort noe med.. Prøver ulike stillinger, men lar seg ikke gjøre pga gipsen... Mating med ander hjelpemidler enn puppen blir bare søl, og hun får fortsatt så lite fast føde at jeg ikke kan tenke meg at dette på en måte fortrenger puppen..

Aner ikke hva jeg skal gjøre for å komme i et bedre spor.. klarer ikke å kutte ut nattspisinga heller.. Skal skrive en tung masteroppgave dette semesteret, så trenger sårt litt søvn...

Skrevet

Dakkar dere, ikke greit! Er det mulig hun har smerter? Kommer det tenner?

Håper du pumper minst en gang på dagtid så du ikke pådrar deg videre problemer. Etteraper du ammesituasjonen fra natt på dagtid? Har du snakket med legen om smertestillende til barnet? Det er kjempeflott at du nattammer, akkurat nå er det jo som om hun sov igjennom natta, bare omvendt...

Blir det ikke bedre i løpet av noen dager, selv med smertestillende, ville jeg bedt om en ny helsesjekk...

Og, spis gjerne hvitløk i din mat, forresten, da spiser de ofte bedre!

Skrevet

Og ring gjerne en ammehjelper i ditt nærområde, de kan hjelpe deg med kreative løsninger!

Skrevet

Hei!

Vi jakter desperat på tenner i munnen hennes, men det kommer nok ingen på ei stund.. litt synd, for hadde liksom vært så greit å ha en "grunn" til problemene.. Det kan selvsagt hende hun har litt ubehag pga gipsen, men sånn i teorien skal det ikke være smertefullt.. Hun fikk vaksine etterfulgt av feber fra tirsdag til torsdag, og er fortsatt veldig øm i overarmene sine (måtte jo sette sprøytene der pga gipsen), men hun er liksom frisk igjen nå, så tror ikke det har noen sammenheng!

Vi står alltid opp og ammer, dag og natt sitter vi på samme måte i sofaen, eneste forskjellen er at det er ganske mørkt på natten da.. Har forsøkt å amme i mørket på dagen, men hun synes det er totalt uniteressant.

I natt hadde hun faktisk fått paracet, siden hun var veldig urolig, men åt jo hele natta likevel, så så ikke ut til å hjelpe..

Ja, har det ikke blitt bedre i løpet av noen dager skal jeg ringe bort på ykehuset og be ortopeden sjekke om gipsen kan ha begynt å bli trang og ubehagelig allerede. Den skal liksom sitte på til 15 mars, men de vokser jo så fort...

De har ikke fler råd? Bør jeg knipe inn på puppen om natta? Føler vel fortsatt at det egentlig er riktig å amme om natta, men hadde jo vært kjekt om det bare var et par ganger for eksempel...

Skrevet

Nei ikke kutt på natt nå. Vent iallefall til du har snakket med helsepersonalet!

Det hender barna spiser bedre etter at de har fått smertestillende.

Sov på dagtid om du kan det. Få avlastning... Så er det ikke så veldig lenge til 15. mars...

Skrevet

hmmm.. Enn hvis jeg hadde gitt henne en smertestillende i morgen formiddag for å se om dette gjør at hun spiser bedre på dagen? Så vidt jeg vet kan det jo være gipsen gjør vondt eller klemmer noen plass når jeg legger henne til..?

Pappan er hjemme i permisjon ut april faktisk, så får jo avlastning i store posjoner, meningen er bare at den tida skal brukes på masteroppgaven min.. Men men, ikke helkrise om jeg ikke får skrevet den i år, for jeg har jo verdens beste unnskylding nå....men hadde jo vært deilig å bli ferdig på universitetet en gang... sukk..

Skrevet

Hm, vel, som legperson kan jeg ikke gi deg direkte råd om medisinbruk, men må referere til pakningsvedlegg, lege eller apoteker. Hakke lov, er ammehjelper... De kan sikkert bekrefte din vurdering.

Lykke til i morgen, håper det blir bedre enn i dag!

En masteroppgave ligger vel der og venter, vel...

Skrevet

okay, takk for hjelpa:)

Tror jammen jeg skal prøve meg med en paracet jeg, siden det egentlig er såpass mildt! Det værste som kan skje er at det ikke gjør noen forskjell og at hun kanskje sover bittelitt mer for en gangs skyld, sånn sert er det ingen krise..

Hmmm, nå roper hun etter andre puppemåltid, så nå er vi igang:)

Skrevet

Heia!

Natta forløp greit, amming 20.30, 22.30, 02 (virka egentlig ikke dødssulten, for ho sovna etter en pupp, og var umulig å vekke for nr 2), 05.30.. Nekta å spise morgen pupp idag, men har faktisk fått i henne litt grøt idag, både på formiddag og ettermiddag, og kl 19 så ÅT ho pupp, helt imponert jeg, savner skikkelig sånn kose-amming fremfor sånn desperat-vær-så-snill-og-ta-en-slurk-amming!!

Vi droppa paracet eksperimentet idag, da vi hadde hjemmebesøk av både ergoterapeut og fysioterapeut i morges, og vi i fellesskap kom frem til at det ikke virker som hun har smerter.

Så det kan virke som det rett og slett har blitt en uvane her i gården, med mye mat som natta, noe som gjør at hu ikke er sulten om dagen. De tre ukene vi lå på sykehuset før jul hang puppen konstant ute for å hindre panikk anfall hos snuppa og for ikke å forstyrre naboene på rommet...

Tror forresten jeg merker en tendens på at hvis jeg får i henne litt grøt, så får jeg også inn litt mer pupp på dagtid, da hun virker mere tørst rett og slett..

nei, vi prøver å knipe inn litt på nattmaten nå, hvertfall utsette måltidene litt sånn at vi er sikre på at hun her skikkelig sulten! Småspising om natta er hvertfall noe dritt!!!

Nå fyker pappan ut og inn på soverommet mens jeg prøver å holde meg unna... vanskelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...