Gå til innhold

Begge ligger i sete... KS eller ikke?

MH-twins

Anbefalte innlegg

Hei,

er i uke 37 og skal til sjekk på sykehuset i morgen. For en uke siden lå tv1 i tverrleie og tv2 i sete... hvis de fortsatt ligger sånn i morgen så blir det planlagt KS. Men hvis tv1 har snudd seg til sete (kommer visst ikke til å snu seg med hodet ned), så kan vaginal fødsel gjennomføres, sa legen. Han sa at det ikke ville bli noe problem siden jeg har født før. Har hele tiden vært innstilt på å føde vaginalt, men jeg synes det høres litt skummelt ut med to setefødsler.

Hva ville dere ha gjort?

Noen her inne som har født to tvillinger i sete?

Fortsetter under...

hei,,jeg ville absolut tatt ks,jeg er også i håp om en vaginal fødsel men selv om det KAN gå bra,er en setefødsel i seg selv vanskelig,enda verre når det er en som skal ut rett etterpå å den første sitter fast!hastekeisersnitt er mye verre enn et planlagt et.å tenk på alt som kn gå galt med de nydelige små som skal ut!!!

lykke til uansett nå ser du dem snart,din heldigris:-)

Hei,

Enig med de to over meg!

Jeg hadde så absolutt valgt KS, ellers ville jeg nok ha vært veldig nervøs under selve fødselen.

Jeg har selv født vaginalt to ganger, mens tvillingene mine kom med planlagt KS. Det var en flott opplevelse å "føde" med ks også, og jeg har ikke angret en dag!

Ikke minst fordi jeg slapp å engste meg for at en av de skulle bli sittende fast, mangle surstoff osv...

Lykke til - hva du nå enn velger:o)

Annonse

Tusen takk for alle svar! Istedet for å gå og bekymre meg for om vanlig fødsel ville gått bra, så tror jeg at jeg nå har bestemt meg for å ta KS hvis begge ligger i sete i dag. Men det kan jo også godt være mulig at tv1 fortsatt ligger i tverrleie, så da har jeg jo ikke noe valg. Vi får se senere i dag :-) Blir veldig spennende uansett!

Her kommer dagens oppdatering:

Joda, tv1 hadde snudd seg, så nå ligger begge i sete...

Da trodde jo jeg at det var et valg jeg måtte ta i forhold til ks eller vaginal fødsel, og jeg hadde jo bestemt meg for ks. Men legen var av en annen oppfatning. Han mener jeg ikke skulle ha noen problemer med å gjennomføre en vaginal fødsel, siden jeg har vært gjennom en grei fødsel tidligere... Jeg fortalte han at jeg var veldig instilt på ks, at jeg hadde forhørt meg med flere og lest endel... men dette var tydeligvis ikke godt nok. Vi inngikk et kompromis at hvis ingenting hadde skjedd innen 1. februar skulle vi ta keisersnitt. Men hærregud, det er jo 1 1/2 uke til!!

Ble egentlig veldig skuffet. Kommer til å gå og grue meg til fødselen. Alle jeg har spurt, både fagfolk og andre, har anbefalt ks. Tilogmed jordmoren jeg var hos først i dag skjønte veldig godt at jeg ville ha ks.

Sorry, dette ble veldig langt og sytete, men måtte bare få det ut!

Hei på deg,

Dette er som å lese min egen historie, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig opprørt på dine vegne.

Vi var også skikkelig innstilt på KS, mest fordi vi var så redde for at noe skulle gå galt under selve fødselen. Jeg har hatt to supre vaginale fødsler fra før av, uten noen komplikasjoner.

Men denne gangen var det jo tross alt to, og både jeg og mannen min var veldig engstelig med tanke på vanlig fødsel.

I mitt tilfelle lå tv1 i hodeleie og tv2 i setet, noe som egentlig skulle tilsi at en vanlig vaginal fødsel skulle gå helt greit.

Men det var ikke poenget, her... Poenget var hvordan vi følte det, og det var tross alt vi som skulle gjennom denne fødselen.

Jeg fikk heldigvis masse støtte fra min lokale jordmor, og hun sa at vi ikke måtte gi oss på kravet om ks. Hun mente at de (lege + gynekolog) måtte ha meget sterke medisinske argumenter for ikke å gjennomføre et ønsket ks.

Full av mot kom jeg tilbake til neste ul-time hos gynekologen, og jeg ga meg ikke!

Argumenterte i øst og i vest om at det faktisk var MITT valg til syvende og sist, og at jeg var fullt inneforstått med alle risikoer rundt et ks.

Heldigvis gav de seg, og de var til slutt enige om at det var mitt valg.

Nå er mine jenter 5 uker, og jeg hadde en flott opplevelse av snittet. Anbefaler deg derfor om å IKKE gi deg, og ta gjerne med deg pappan eller en annen du stoler på når du skal snakke med legen.

Jeg hadde skrevet ned mine argumenter, og det hjalp!

Ønsker deg masse lykke til, og håper du får det som du ønsker.

Hei igjen,

Et annet tips du kan ha å slå i bordet med er at nyere undersøkelser nå viser at jordmødre og leger tar mye oftere ks enn "vanlig" fødende kvinner.

18 % flere av jordmødrene tar ks, og 22 % flere av legene tar ks.

Den serverte vi, og det var ikke fritt for at de ble litt spake da.

Ha, tenkte jeg, den satt!!!

jeg har ett enlingsvangerskap bak meg og går nå i uke 22 med tvillinger, jeg fikk beskjed om at dersom tvilling en lå i seteleie ble det garantert keisersnitt, men viss tvilling en lå med hodet ned ble det vaginal fødsel... hvordan tvilling to lå hørtes ikke ut som gjorde noe...

Takker igjen for støtte. Etter en lang kveld og natt med masse tenking ser jeg litt lysere på ting i dag. Men jeg er fortsatt litt engstelig. Derfor ringte samboeren min opp til sykehuset i dag og fikk time til ny undersøkelse førstkommende fredag. Vi synes jo det var veldig lenge å vente til 1. februar!! Dessuten var undersøkelsen i går veldig mangelfull. Han målte jo ikke barna engang! Jeg får nok sette meg ned og lese alt jeg kan om setefødsler og deretter gjøre meg opp en mening som vi må stå hardt på!!

Annonse

TV 1 lå i sete - så det var ikke spørsmål om noe annet enn keisersnitt så lenge han ikke snudde seg.

Du har sikkert fått beskjed om dette: Når vannet går må du legge deg i liggende stilling og tilkalle ambulanse. Dette fordi navlestrengen kan komme i klem (når hodet ikke har festet seg.)

Jeg synes selv jeg fikk litt dårlig informasjon om dette - det ble bare sagt tilfeldig i en bisetning.

Hei igjen! Da har jeg fått innvilget KS!! Jippi! Nå slipper jeg å gå og gruble og grue meg for setefødsel. Gyn/legen jeg har vært hos tidligere var ikke der i dag, så jordmoren talte vår sak og ordnet opp. Så til tirsdag får vi endelig møte de to små nurkene våre. Utrolig spennende og veldig rart at det er så kort tid igjen:o) Vil takke for all støtte og gode råd fra dere her inne. Nå skal vi bare nyte den siste helgen og lade opp til tirsdag :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...