Marte#2 Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Jeg oppdaget rett før jeg ble gravid, ved en tilfeldighet, at jeg har lavt stoffskifte. Begynte med Levaxin-tabletter og har egentlig ikke blitt så godt fulgt opp under svangerskapet, synes jeg. Sist jeg ringte legen for å høre svaret på blodprøvene, fikk jeg bare beskjed om å øke tablettdosen fra 1 til 2 tabletter daglig. Noen som har erfaring eller vet noe om svangerskap og lavt stoffskifte? Kan det være skadelig for barnet at jeg f.eks tar for lite, evt. for mye medisin?
Gjest Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Hei. Æ har lavt stoffskifte i dette svangerskapet. Hadde høyt i forrige og måtte da slå ut skjoldbruskkjertelen etter ammingen var over. I begynnelsen blei æ ikkje så godt fulgt opp pga sykdom hos fastlegen osv. Tok mæ en prat med min fastlege så no e det blidd ordnings i sakene. Har vært helt sykt sliten å pumpa for energi dette svangerskapet som han mene har stor sammenheng med stoffskifte. Blidd bedre no som vi øke dosen med levaxin jevnt å trutt. Det legen sir e at det e farligere for fostret at stoffskifte e for lavt enn for høyt. Man bør ta blodprøva for å måle ihvertfall hver mnd under svangerskapet for å overvåke dette. I begynnelsen av svangerskapet kan lavt stoffskifte bl. a. føre til abort vet æ. No på slutten har vi ekstra behov for et aktivt stoffskifte pga belastninga kroppen utsettes for. I mitt tilfelle har det vært et problem at vi ikkje klare å få opp verdian sjøl om vi øke dosan, så æ har ligget hele svangerskapet i nedre del av normal området (i begynnelsen langt under normal området). Så æ har økt dosan mine jevnt å trutt en gang i mnd. Hvis det e lenge sia du har tadd blodprøva bør du få sjekka dette snarest, som sagt burde gjøres en gang i mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå