Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen ting jeg lurer på nå etter fødsel, håper noen av dere kan hjelpe...

Jeg hadde noe vann i beina og hendene før fødsel, og synes nesten det ser ut som jeg har fått mer nå... Noen som vet hvor lang tid det tar før det forsvinner?

I alle bøkene og slikt, står det at man kan begynne å pumpe seg hvis man vil, når melkeproduksjonen er "vel etablert". Men når er det den er "vel etablert" da???

Hva skjer på 6-ukerskontrollen hos legen, bortsett fra å få ordna med evt. prevensjon? Må man betale for denne kontrollen, eller er den også inkl. som en del av de gratis svangerskapskontrollene?

Vi skal ha helsesøster her på hjemmebesøk. Er ikke nervøs for det eller noe, men er litt nysgjerrig på hva som pleier skje på slike hjemmebesøk. Noen som vet?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror vannet forsvinner ganske med en gang,

vel etablert amming - normalt sett etter to uker tror jeg,hvis du ikke har komplikasjoner med amming i begynnelsen

6-ukerskontroll er inkludert i svangerskapskontr. Gynekologisk undersøkelse hvor det sjekkes sting og knipeevne

Da vår helsesøster var hjemme hos oss, var det mest bare for å hilse på, invitere til barselgruppe og fortelle om oppfølgingsopplegget (altså hvor ofte kontroller og vaksiner etc) og anbefale tran etc

Lykke til

Skrevet

Jeg fødte med hasteks forrige fredag, og vannet har ikke forsvunnet med en gang, gitt...

Har de gynekologisk undersøkelse ved 6-ukerskontrollen også når man har hatt ks da? Har jo ingen sting der nede, jeg...

Tusen takk for svarene.

Skrevet

Jeg hadde ikke GU når jeg var på 6 ukers kontroll. Snakka bare litt med legen om div. og han trykte meg på magen. Fikk ikke prevensjon heller jeg da da han mente det var for tidlig enda.

Skrevet

Jeg fikk også mer vann i kroppen, ca 3 dager etter fødsel. Det forsvant litt etter litt...

Skrevet

Gratulerer med nurket! Regner med du er ganske "nyfødt" :)

På 6-ukers kontrollen snakket vi om prevansjon, om jeg hadde magesmerter etter fødsel, vond lukt nedentil etc. Tok ikke GU siden alt var greit. Jeg sydde heller ikke etter fødsel, kanskje derfor. Den er gratis.

På hjemmebesøk snakket vi litt om tilbudet i kommunen, hva som skjer på helsestasjon, "amming er ingen sikker prevansjon" hehe.. En del tørrprat. Gikk gjennom noen brosjyrer hun hadde med. Hun spurte hva vi dreiv med, hvordan det gikk med lillegutt. Ikke så veldig spennende i grunn.

Ang pumping.. Vet det er flere som begynner å pumpe seg med en gang etter fødsel, netopp for å øke produksjonen. Du kan helt sikkert bare begynne. =)

Skrevet

Tusen takk :)

Ja, lillegutt er 9 dager idag :)

Ang. pumping vil jeg ikke øke produksjonen, derfor jeg spør.. hehe

Da trenger ikke jeg heller gu, siden jeg tok ks.. :)

Skrevet

Jeg hadde også mye vann i beina, slippers var det eneste jeg kunne ha på meg...

Etter fødselen blei det enda værre, og jeg som trodde det skulle gå vekk da. Men det gjorde jo det også da... Etter ca èn uke, så merket jeg at det "plutselig" var borte. Da kunne jeg endelig ha noe annet enn slippers på :o)

"Vel etablert" melkeproduksjon veit jeg ingenting om....

Når jeg var på 6 ukers kontroll, skjedde det i grunne ikke så mye.

Han spurte litt om hvordan jeg syntes fødselen hadde vært.

Var ikke så aktuelt med prevansjon fro oss, siden vi har prøverørsbarn :o)

Siden jeg ikke hadde noe problemer med urin og avføring, trengte jeg heller ikke å ta g.u.

Ellers målte jeg et blodtrykk.

6 ukers kontrollen er gratis.

Når du skal ha samtale med helsesøster, så spør hun også om hvordan du syntes fødselen gikk.

Jeg fikk en del informasjon om bl.a. de forskjellige kontrollenen som lillegutt skal på, og hva de gjør da.

Har dere barselgruppe i kommunen, så får du sikkert litt info om dette også. (anbefaler deg å gå på det, koselig å møte andre som også har født noenlunne likt med deg selv)

Har du selv noe du lurer på, så skriv ned spm. for da kan du spørre helsesøster når hun kommer.

Skrevet

Jeg hadde masse vann i kroppen under svangerskapet. Måtte ta av meg gifte ringen min til slutt. Jeg syntes det tok lang tid etter fødselen før vannet forsvant og sko og ring passet igjen. Jeg begynte å bruke ringen min til veslas dåp. Det var 3 mnd etter fødsel. Og da var den fortsatt litt trang. Nå passer den derimot helt fint. Uten at jeg har gått noe mer ned i vekt.

Jeg fikk gyn på 6 ukers kontrollen, Legen sjekket at livmoren var ordentlig trekt sammen, og så tok han en celleprøve av livmorhalsen.

Dessuten sjekket han blodtrykk og blodprosent, og urinprøve.

Kontrollen er gratis.

Helsesøster var egentlig bare her for å opplyse oss litt om helsestasjonen syntes jeg. Dessuten fulgte hun litt med på vesla at hun så og hørte og sånn, men undersøkte henne ikke.

Og til sist: Gratulerer med ny baby!

Skrevet

Jeg hadde ikke noe vann i kroppen under graviditeten,men ca 10 dager etter gullet kom fikk jeg masse vann i beina. Tok rundt 2 uker før det ble borte igjen.

På 6ukers kontrollen tok legen gu og sjekka livmoren,snakka om prevensjon,fikk resept på minipiller.

Hadde ikke hjemmebesøk av helsesøster jeg da,dro heller opp på helsestajonen og snakket med helsesøster der :) Har bare 10-15 min gåtur herfra til helsestasjon, så jeg valgte å komme meg ut en tur :)

Gratulere med ny liten baby,og nyt tiden.. :)

Skrevet

jeg endte også opp med keisersnitt. begge gangene har jeg fått henvisning til sykehuset på 6 ukers kontroll. jeg har tatt ultra lyd gu hver gang. De sjekker ikke bare sting men også om livmora har trekt seg sammen slik den skal og om arret etter snittet er fint.

Skrevet

1: Vannet kan bli der en god stund, faktisk. Jeg hadde hovne fingre i et par måneder etter fødselen, enda jeg ikke var plaget med vann i kroppen i svangerskapet. Og så vokste føttene mine 1/2 størrelse. Merkelig.

2: Antar det er når melka har kommet ordentlig. Etter noen dager. Men har du spreng, er det bare å pumpe uansett.

3: Du bestemmer selv hva som skjer på denne kontrollen. Du tar opp ting du vil snakke om, hvis det er noe. :)

4: Helsesøster spør deg hvordan det går og spiser kaker og drikker kaffe. Det var i alle fall det hun gjorde her. Og så snakket hun usammenhengende om masse tull, men det var sikkert fordi jeg var så utrolig trøtt og ammetåkete. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...