rødhette* Skrevet 21. januar 2007 #1 Del Skrevet 21. januar 2007 Har noen ting jeg lurer på nå etter fødsel, håper noen av dere kan hjelpe... Jeg hadde noe vann i beina og hendene før fødsel, og synes nesten det ser ut som jeg har fått mer nå... Noen som vet hvor lang tid det tar før det forsvinner? I alle bøkene og slikt, står det at man kan begynne å pumpe seg hvis man vil, når melkeproduksjonen er "vel etablert". Men når er det den er "vel etablert" da??? Hva skjer på 6-ukerskontrollen hos legen, bortsett fra å få ordna med evt. prevensjon? Må man betale for denne kontrollen, eller er den også inkl. som en del av de gratis svangerskapskontrollene? Vi skal ha helsesøster her på hjemmebesøk. Er ikke nervøs for det eller noe, men er litt nysgjerrig på hva som pleier skje på slike hjemmebesøk. Noen som vet? Takk for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7878583-etter-f%C3%B8dsel-spm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
@nneliten Skrevet 21. januar 2007 #2 Del Skrevet 21. januar 2007 Kanskje jeg kan svare på noe i alle fall - fikk en gutt i 2005, så minnene er kanskje litt fjerne, men... Det med vann i kroppen vet jeg ikke noe om... Jeg vil si ammingen er "vel etablert" når både du og baby er blitt komfortable med ammingen - du føler at babyen får nok mat, teknikken sitter og du ikke er sår osv. På 6-ukerskontrollen er det vanlig med GU (Jeg ble sydd mye og måtte tilbake på kontroll på sykehuset ca 2 mnd etter fødsel, så jeg slapp GU på 6-ukerskontr. hos fastlegen) Prevensjon er vel "hovedtema", men du kan også ta opp andre ting du lurer på om fødselen, og babyen. Du skal ikke betale for denne kontrollen. Jeg hadde litt lav blodprosent før fødselen og brukte jerntabletter på slutten av svangerskapet, så de målte blodprosenten - og fant at jeg kunne slutte med jerntablettene. Da helsesøster var på hjemmebesøk, falt det naturlig at hun var med og så på da jeg stelte gutten min. Han hadde bæsjet rett før hun ringte på døren... Jeg ba om hjelp til å rette på ammeteknikk siden jeg var ganske så sår . Jeg fikk også bekeftet at gutten vår kunne smile, selv om han ikke var mer enn 2 uker gammel. Jeg var nemlig litt irritert over mange "bedrevitere" som hevdet at det bare var mageknip når så små babyer smilte, men siden jeg følte at det var kommunikasjon i smilene, spurte jeg hva helsesøster mente, og hun var klart enig med meg! Det som er viktig for helsesøster er å observere samspillet mellom deg og babyen. Vi pratet mest om babyen og så fikk jeg en del informasjonshefter fra helsestasjonen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7878583-etter-f%C3%B8dsel-spm/#findComment-7885313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beatej80 Skrevet 22. januar 2007 #3 Del Skrevet 22. januar 2007 Tenkte jeg skulle svare på det spm om vann i kroppen. Hadde selv ekstremt med vann i beina og fingrene. Fikk jente 28. desember. 1 uke etter fødselen var vannet i beina borte, men det ble verre før det ble bedre. Men dette var bare et sunnhetstegn ifølge de på barsel. Følte meg ikke akkurat så sunn der jeg gikk full i vann jeg da men... Vannet i fingrene tok det litt lenger tid å bli kvitt. Er vel borte nå stort sett, men er litt nummen enda innimellom. Gleder meg til å bli helt "normal" igjen i fingrene. Slet veldig i begynnelsen da jeg skulle skifte bleie på jenta vår pga. hovne fingre, men det er mye bedre nå :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7878583-etter-f%C3%B8dsel-spm/#findComment-7891267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå