Gå til innhold

4. Barnesykdom..


cambaby*20.juli-06*

Anbefalte innlegg

Da har Mia hatt sin aller første barnsykdom.. 4. barnesykdommen(3-dagersfeber).. huff, stakkars lita. ho va på minisats på formiddagen, når vi va kommet hjem og litt utpå kvelden syns vi ho va så varm, målte ho og da hadde ho over 39 i feber.. huff, stakkars.. ikke noen andre symptomer, så d va nok bare feber.. hadde ca 39 i feber i 3 dager.. så i dag når vi stod opp, hadde ho utslett på kroppen, dem skal visst få d etter 3 dager me feber.. så ho har ikke vært helt sæ sjøl de siste dagene, ville ikke ha grøt eller middag, bare pupp og frutti og fruktmos..men ho spiste bra.. men i går begynte ho å spise igjen, en hel porsjon me havregrøt:O) d va nok godt.. heldigvis e ho blitt frisk igjen nu, så i mårra skal vi ut å gå tur, d skal bli godt for oss begge to!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja er ikke noe morro med syke barn, snuppa mi fikk den 4 barnesykdommen da hun bare var 11 uker... kan di få den igjen eller kan man bare ha den 1 gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at hun er på bedringens vei, da!

Jeg gruer meg veldig til gutten min skal bli syk for første gang... :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippet og limte litt fra DIB, jeg... Kan så lite om disse barnesykdommene, så den dagen Karsten blir syk må jeg nok sette meg ned og lese litt, ja!

--------------------------------------

Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett)

er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår).

 

Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke.

Det gir ingen kjente komplikasjoner.

 

Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh, d va veldi tidli.. huff stakkars liten.. vet ikke helt om de kan få den igjen, d skal æ sjekke opp..men godt e d at ho e frisk nu..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det, Carina!! ;O)

da skjønner æ koffer ho har fått d ja, hehe, hadde munnsår for en uke siden.. kanskje d kommer av d.. huff, stakkars, ka e d æ gjør me dattera mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, den er heldigvis veldig vanlig og veldig uskyldig denne sykdommen her da... Denne er vel ikke den verste, gruer meg litt til de andre barnesykdommene han skal igjennom! :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff, tørr ikke tenke på d.. vet ikke helt ka den værste sykdommen e.. men kusma kan jo ikke være no godt...æ vet nu at æ har hatt røde hunder ihvertfall, har sikkert hatt vannkopper oxo, siden æ ikke har fått d etter så mange år i barnehage.. trur ikke ho mamma huske helt korsn sykdomma æ har hatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...