Gå til innhold

Trenger sårt hjelp! Ang baby med puppenekt på ene puppen

Anbefalte innlegg

Hei! Har en fantastisk nydelig gutt på 8 uker. Ammingen gikk greit i starten, fikk mye melk ganske kjapt og slapp unna en del start vansker. Det er først den siste tiden at problemene har oppstått: gutten nekter plent å ta høyre puppen:( For å få han til å ta den må jeg amme liggende og lure den inn fra samme side som han får den venstre puppen. Dette har gått ok så langt, men jeg skjønner jo ikke helt hvorfor han plutselig ikke vil ha den. prøver å få han til å ta den hver dag, men det ender med hyyyling, spenning(i bue) og sparking og veiving med armer og bein..... Når han tar den(liggende i senga som beskrevet over) så hører jeg at han svelger og jeg vet det er melk i den, får ut 150 ml av den ved pumping.

Den venstre puppen tar han så og si bestandig, hender det er litt problemer med den også, men i 99% av tilfellene så går det greit.

Brystvortene mine går litt utover til sidene, hs. mente det kan skyldes at han ikke får tak, men han fikk jo det i starten.

Jeg blir utrolig sliten av dette, for det første det at jeg alltid må legge meg ned når han skal ha mat fra "sinna-puppen" og det fører jo til at jeg er avhengig av å være et sted det er mulighet for å legge seg ned.

Dessuten så lurer jeg jo veldig på hva dette skyldes, om det plutselig skal bli sånn på den venstre også.... Har så lyst til å amme så lenge som mulig, synes det er lettvint og har jo ingen andre problemer med det enn dette.....

Dette skyldes ikke suge-forvirringe for han har bare prøvd flaske et par ganger og det startet før det.Smokk får han bare av og til.

H.S mener jeg skal prøve andre stillinger, men tvillingstilling feks klarer jeg ikke uten hjelp av en annen person:tungvint med andre ord:)

Vurderer nesten å la høyre puppen være en pumpe-pupp og prøve å få opp produksjonen i den venstre sånn at han bare trenger den, er dette mulig? Noen som har gjort det? Og sist men ikke minst lurer jeg på om noen andre har noen ideer om hva dette kan skyldes? Kan dette gå over av seg selv?

Trenger sårt råd og tips om dette:)

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva det kan være, men en venninne av meg opplevde ammeproblemer pga skjev nakke hos babyen. Hun fant det ut hos fysioterapeut, han ville ikke ta puppen heller . Virker jo litt rart at din plutselig skulle få problemer med nakken hvis han ikke har hatt det før, men kan jo være noe som gjør at det er ubehagelig eller vondt å ligge i den stillingen? Siden det ikke er sånn andre veien mener jeg? Du kan jo få en fysio til å se på han for å utelukke det..

Jeg vet ikke om det går an å "bare bruke" den ene puppen. Men hvis du pumper den høyre kan du jo gi han melken fra den og eller fryse ned det du ikke har behov for der og da. Hvis du er redd for sugeforvirring, kan du gi han melken på kopp.

Lykke til, håper du finner ut hva dette skyldes!

heisann..har akkurat d samme problemet med min jente,hun nekter og ta den høyre puppen såfremst jeg ikke liggger,da går d greit..vet ikke hvorfor d er sånn..slitsomt er d iallefall... har lest en plass at d kan skyldes øreverk..men da skulle d ikke gått ann og amme liggende heller..snodig...

Det kan hjelpe med andre stillinger ja, fordi melken kommer i en "uvanlig" retning. Men hvis du synes det er for mye jobb med det, og det fungerer å ligge, ville jeg ha gjort det. Så får det bare være at du får bruke den andre puppen når du er ute. Du får til noen amminger på den puppen i løpet av dagen uansett, tenker jeg.

Det går fint an å bare bruke en pupp å amme fra, men jeg vil absolutt anbefale å prøve å bruke begge(fint at du pumper da!)

Du kan prøve å tilby favorittpuppen først for å stimulere utdrivningsrefleksen(kan hende det skyldes sein utdriving?), amme i et mørkt rom, eller når han er trøtt og døsen.

Tilby han sinnapuppen, men ikke tving han til puppen når han skriker.Ro han ned, la han sutte på fingeren din. Pakk han inn eller la han ligge fri, ettersom hva han liker. La brystvorta di ligge på leppene hans.

Du har jo spurt hs om hjelp, men hvis ikke dette hjelper kan han ha problem med å få tak, spør om henvisning til ammepoliklinikk.

Vi hadde det også slik, men det gikk over av seg selv. Tror egentlig hun ikke var sulten nok sånn i ettertid, emn man bekymrer seg jo mye der og da, spesielt hvis det har pågått en stund.

Tvillinghold funket supert her, så det burde du prøve å få til! Men det er kanskje lettere å gjennomføre når han blir større. For å få det til nå kan du legge ham på en stor pute og legge ham til som om du skal gi ham venstre pupp, men så vrir du deg bare litt mot venstre, og flytter puten med gutten litt mot høyre, slik at han får høyrepuppen foran seg istedet. Det er lettest å begynne med dette i sengen, hvor du kan sitte med bena rett frem eller bøyd eller vridd eller hva som passer best for deg, og så, når du mestrer teknikken, kan du prøve i sofaen. Du kjenner det i rygg, nakke og skuldre til å begynne med, men når du mestrer teknikken, klarer du også å slappe av slik at du ikke belaster disse.

Ellers kan du ligge på ryggen, litt vendt mot høyre, med overkroppen lett hevet, og med pute under høyrearmen din. Så legger du småen oppå puppen og lar ham finne ut av det selv. Høyrearmen din passer på at han ikke ruller av deg. Denne teknikken brukte vi hvis lillemor hadde vondt i magen og ikke ville ta brystet, og hvis jeg var syk og lå på sofaen og så på tv, eller hvis vi bare ville ta en blund sammen på sofaen.

Og så tror jeg jeg ville bedt en fysioterapeut se på nakken hans, ja. Kanskje han har en skjevstilling?

Tusen takk for svar alle sammen! Og skal prøve å trene på tvillingstillingen sånn du gjorde det,Katta.

Jeg og kjæresten min prøver stadig å finne ut hva dette skyldes, skal på HS til uka og skal høre om det med nakken da. Det er ihvertfall litt uholdbart å ha det sånn i mange måneder til. Ser jo at han er glad i pupp for hele ansiktet lyser opp når jeg tar opp genseren min.

Annonse

Hei hei! Ingen ting å stresse med,mor! Her er ei trebarnsmor som har hatt tre forskjellige ammebarn. Første sønn ammmet jeg helt problemfritt i 9 mnd. Andre sønn sleit jeg mer med; ammet 1 mnd på begge og 2 på venstre. Måtte så bare gi opp, han var ikke interessert. Så har vi lilleprinsessa da. Da hun var 4 dager kastet hun opp blod, mor fikk panikk,men det viste seg å været sprukket blodkar i høyrepuppen, og denne måtte hvile en uke. Ventet så, men det samme skjedde igjen. Etter det ble rutinene til at hun holdt seg til venstresiden, og det har ikke vært noe problem.Fullammet henne til 6 mnd, og ammer fortsatt ganske mye. Hun er nå 16 mnd og vi kooooser oss.Har inntrykk av de aller fleste ettpuppsbarna foretrekker venstresiden der de ligger tett inntil mors hjerte, som kjennes kjent og trygt ut. Og om du blir litt ujevnt fordelt i fronten ei stund, er det bare å snu seg og vise seg fra sin beste side. Lykke til, det går seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...