Amonym i dag Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Hei. Tenkte å be om noen synspunkter ang. sykmelding. Er 34 +3, har nå vært sykmeldt i 2 uker pga at jeg er sliten og trøtt og ikke fungerer i jobben. Jeg har ingen fysisk jobb, men sitter i telefonen hele dagen, og det forventes også at vi gjør merarbeid, feks salg o.l., og vi måles på alt, så det er faktisk en krevende jobb med forskjellig arbeidstid fra dag til dag. Skal høre med legen i morgen om å forlenge sykmelding, om det er mulig å forlenge den i nesten 3 uker til jeg går ut i permisjon i februar. Synes dere det er en "dårlig" årsak for å sykmelde seg? Jeg tenker som så at jeg skal være arbeidsfør i maange år fremover og at graviditet kun består av en liten del av livet, og at man bør tenke på seg selv og den lille... Gi meg gjerne noen synspunkter, kanskje flere som er i samme situasjon?
MartinFelipe07 Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Hei! Synes du har rett jeg. Du skal tenke på deg og din lille. Vet ikke helt om legene forstår situasjonen din,men du kan jo forklare. Skjønner deg godt jeg . Som sagt,prøv å snakk med legen. Lykke til
2_TETTE Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Tenk på deg selv og den lille:) Be om sykemelding. Du trenger så mye hvile du kan få... Som sagt en liten del av livet hvor man går gravid og da kan du like gjerne ta ekstra vare på deg selv..og det er jo så kort tid igjen til perm også. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med det...
Amonym i dag Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2007 Takk for svar:) På en måte føler jeg litt at det ikke er en "godkjent" grunn til sykmelding, når andre spør hva jeg er sykmeldt for o.l. Dette tenker jeg også på....men samtidig så skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke er noen superkvinne...
Gjest Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Jeg har liknende jobb, og på slutten fikk jeg avtalt med leder for avdelingen at jeg slapp å ha "ekstra oppgaver" når det er stille, det hjalp for min del...men jeg er heldig og har forståelsesfulle ledere Stress er minst like ille for bebisen som mye annet...en del nyere undersøkelser tyder for eksempel på at stressende jobb i slutten av svangerskapet kan sammenlignes med røyking, og det ville du jo ikke startet med nå...så jeg skjønner deg godt!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #6 Skrevet 21. januar 2007 Hei! Måtte bare svare på dette innlegget.. Jeg er selv leder på en avdeling ved et sykehus og er 33 uker på vei. Jeg har mye ansvar, men sitter endel i ro. Det er tøffe dager og jeg er også sliten og trøtt når jeg kommer hjem fra jobb. Må opp tidlig på morningen og pendler til jobb. Synes likevel ikke jeg skal sykemelde meg. Må bare tilpasse arbeidsdagen slik at jeg ikke stresser. Det jeg synes du skal gjøre, er å snakke med din leder og tilpasse arbeidsdagen for deg. Det er bedre for arbeidsplassen at du jobber litt, enn at du ikke jobber i det heletatt. Kanskje du kan være delvis sykemeldt. Jeg tenker motsatt av deg. Nå skal du jo sikkert være hjemme et helt år og da kan du jo jobbe til du har permisjon dersom du får tilpasset arbeidstid?
Gjest Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 Kanskje en stor forskjell på om man er leder eller skal ledes... Mye enklere å tilpasse... Selv arbeider jeg ikke som leder, men også på sykehus og her var det faktisk avdelingsleder som så poenget med å sykemelde meg og en kollega (begge svangre) og som anbefalte dette overfor avdelingslegen, som også er gjort tidligere. Det er som kjent høyt arbeidspress i mange situasjoner for veldig mange arbeidere i dette landet og da må man bare ta hensyn til seg selv i den situasjonen vi befinner oss i. Her er det mors helse og velvære som går foran. Føler man at man ikke har energi og blir innmari sliten i jobben, så er dette fullstendig god nok sykemeldingsgrunn, særlig om jobben også innbefatter mye stess for mor. Både fysisk og psykisk. Det har ingenting med dårlig arbeidsmoral å gjøre, men rett og slett med tanke på mor og barn. For mye stress hos mor KAN faktisk føre til at barnet mistrives og kan komme før tiden som jo ikke er heldig.. Ta vare på deg selv og barnet. Føles det rett med sykemelding, så snakk med legen uten å ha dårlig samvittighet.
Amonym i dag Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2007 Da har jeg snakket med legen og hun nølte ikke en gang med å gi meg sykmelding. Hun forlenga den t.o.m permisjonsstart for meg, så nå er jeg egentlig litt letta. Nå kan jeg bare tenke fullt og helt på meg og den lille og glede meg over det som snart skal skje:)
Linni PuseGal Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 Hei, jeg har akkurat samme type arbeid bare at jeg må selge hele dagen på telefon (jobber med bedrifter)... Og er konstant målt opp mot tall og de andre ansatte. Vi er forventet og nå budsjetter noe som er umulig uten å jobbe ifra 08:00 til 20:00 for å "prospe" (finne potensielle salgs leads)... Jeg ble sykemeldt i uke 13 pga kraftig svangerskaps kvalme noe som ble bedre i uke 24.. Men etter å ha kommet tilbake i jobb i ca 2 uker så ble jeg sykemeldt igjen.. Pga ryggsmerter (sitter hele dagen) Psykisk press ifra leder (ang tall) osv... (begynte til og med å grine da jeg fikk en sikkelig klage kunde på telefonen).. Jeg er nå 35 uker på vei og har vært hjemme så og si hele svangerskapet.... Men jeg er jo selvfølgelig dritt lei av å gå hjemme, det som er så utrolig sørgelig er at jeg prøvde å få litt andre arbeids oppgaver på jobb, da hadde det nok ikke vært noe problem for meg å jobbet lengre.. Men nei da det var det 0 gehør hos min arbeidsgiver.. kunne jeg ikke selge og stå på som de andre så kunne jeg like godt holde meg hjemme...... Veldig kjekk holdning..... Vi er en del jenter på jobb 90% er gravide og 85% ble sykemeldt tidlig i graviditeten... Det er skremmende!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå