Gå til innhold

prikking i hendene - karpaltunnelsyndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

nå i uke 36 og holder på å bli gal av prikking/dovning/smerter/vann i hendene. Har søkt litt på nett og ser ut som om dette er noe som 10-15 prosent opplever i svangerskapet. Det er ubehagelig og gjør vondt, klarer ikke engang skrelle et eple til min toåring med disse hendene.

Har noen vært borti dette og har noen gode råd om noe som kan hjelpe?

Fortsetter under...

Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det. Fant ut at jeg hadde "tunnelhender" sist jeg var hos jordmor. Har 2 i ødem, så det er rett og slett vannet som klemmer på nervene i hender og i fingre.

Regner med at du også har en del vann i kroppen da?

Fingrene mine er konstant numne og visne; og de blir verre dersom jeg gjør noe statisk (holde i telefonen e.l.) og når jeg gjør noe ensformig (skrelle poteter e.l.).

Det er vel i grunnen ikke noe som hjelper, annet enn å unngå salt og å drikke masse vann. Og unngå de situasjonene hvor hendene blir ekstra visne; men det er jo lettere sagt enn gjort...

Lykke til ihvertfall! Forhåpentligvis går det fort over når fødselen er overstått ;o)

Skrevet

Jeg har selv tunnelsyndrom. Dersom det er det så vil det ikke gå vekk etter fødsel, snarere tvertmot. du kan få de samme symtomer med vann i kroppen som ligger og presser.

Skrevet

Sukk, ja jeg blir også verre ved å gjøre ting som holde telefonen, holde i rattet når jeg kjører eller bære en lett bærepose. Merker ikke så ekstremt mye vann ellers i kroppen, men litt er det jo. Får prøve å holde ut!

Skrevet

Jeg hadde dette i veldig liten grad sist, gikk bort sammen med vannet, og varierte veldig fra dag til dag- kan ikke huske at det var så ille på slutten :-) Denne gangen har jeg såvidt kjent litt, men ikke i samme grad.

Skrevet

Hei. Hvis det er carpal tunnel syndrom som er relatert til graviditeten ( noe det mest sannsynlig er når du har fått det nå i uke 36) så forsvinner det etter fødselen.Men kan vist ta noen uker.

Jeg fikk det allerede i uke 13 - 14. Det er veldig tidlig og ikke mange som f¨år. Men det har gitt meg muligheten til å få det under kontroll da. slik at jeg ikke har smerter lenger. (prikker fortsatt da :--))

Sover med skinner (hansker med en metall stang som stiver av håndleddet) på hendene hver nat, er vel det trikset som hjelper best på meg. Men det tok tid før det vikret så vet ikke om det er noe vits for deg. Men hvis du vil prøve får du kjøpt skinner på apoteket. Jeg brukte de døgnet rundt i starten.

Hold deg unna salt!!

Uff, føler med deg/dere som har det.

Annonse

Skrevet

Jeg sliter også med dette til tider. Har merket at det er avhengig av hva jeg spiser og hvor mye jeg drikker. Holder jeg meg unna store måltider, mye salt og drikker MYE vann blir det utrolig mye bedre. Det som virker best er vannet. Når jeg drikker mye vann forsvinner plagene nesten helt!

Skrevet

En ting til. Farris er ikke vann da det inneholder salt. Så det må du for all del ikke drikke!! Men det visste du sikkert.. :-)

Skrevet

Takk for tips. Skal tylle i meg en liter vann øyeblikkelig og se om det hjelper meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...