Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Må bruke det hver kveld ,jeg får ikke puste gjennom munnen, da kjennes det ut som jeg kveles.. Har brukt zymelin i godt over 10 dager ,men er gått over til barnespray nå.. bruker det kun på kvelden og kunen spray i hvert nesebor! Er dette farlig eller?!? ble plaget med tett nese når jeg ble gravid...
Duracellgirl*prøver* Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 det er et vanlig svangerskaps problem... om du synes du plages veldig med det så ta det opp med legen din. Jeg var veldig plaget i noen uker og brukte vanlig nesespray i 10 dager,men var like ille så da brukte jeg prinsens nesespray og den funker like bra og er mildere. men nå plutselig er det over og jeg får sove uten sprayen. Du bør ikke bruke nesespray over langre tid,men det er vel ikke påvist noen skade av det.. snakk med legen din du.
Yuna Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Kjøp deg Miwana, som er saltvannsløsning. Den er helt ufarlig, og kan brukes over lenger tid. Dessuten kan du ta mer av den. Skulle den ikke fungere bra nok, kan du kombinere med zymelig,Otrivin eller rhinox. Men disse kan du ikke bruke i mer enn 10 dager. Og i begrensede mengder. Miwana funker på meg.
*Maggi* Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Må korrigere deg litt på det du skriver om at det ikke er påvist noen skade av det å bruke nesespray over lengre tid. Jeg gjorde denne tabben for noen år siden, hadde skikkelig bihulebetennelse, og slet med å legge bort nesesprayen i tide. Bihulebetennelsen ga seg, men det som skjer når du bruker nesespray-/dråper for lenge, er at slimhinnene i nesen blir avhengig av det stoffet som er i nesesprayen for å "avsvelles" - dvs. de hovner opp og må ha nesespray for å bli normale igjen. Det var mildt sagt et h........ å kutte ut nesedråpene, og det har medført at jeg har et like stort problem med å legge bort nesedråpene hver gang jeg må bruke dem v/forkjølelse. Jeg har også fått generellt hovne slimhinner i nesa, noe som gjør at jeg er "halvtett" i nesa mer eller mindre hele tiden (også når jeg ikke er gravid). Umulig å si om dette har direkte sammenheng med mitt "misbruk" av nesedråper den gangen, men flere leger har antydet at det er en sannsynlig sammenheng..... Mitt råd er; følg rådene i pakningsvedlegget når det gjelder medisiner, det er som regel en grunn til at de er som de er....
Gjest Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Jeg fikk beskjed om ikke å bruke nesespray av typen otrivin o.l., men heller bruke saltvanns-spray... Ring og hør med legen din, eller ev. på apoteket!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #6 Skrevet 21. januar 2007 Saltvannspray funker jo ikke overhodet på meg iallefall.. skal til jordmor på tirsdag får høre med henne da:-)..
Liz m spire Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 På helsekostforretninger har de en nesespray som heter Propolis. Den er ikke farlig å bruke når en er gravid, og har heller ingen begrensning på hvor lenge du kan bruke den av gangen. Synes ikke den hjelper like godt som f.eks Otrivin, men hjalp mye bedre enn saltvann.
mamseeeen Skrevet 21. januar 2007 #8 Skrevet 21. januar 2007 kjenner ei som jobber på øre, nese hals ved st.olav... og hun anbefaler ikke nesespray til gravide! på hennes avd bruker de aldri å anbefale eller bruke nesespray, kun saltvann også til de som ikke er gravide!
ღDidrikmamsenღ Skrevet 21. januar 2007 #9 Skrevet 21. januar 2007 Har brukt zymelin i 6 måneder nå og både jordmor og lege sier jeg bare må bruke det. Det er lagt inn såååå mange innlegg angående nesespray her på bim!! Snakket med flere spesialister angående dette, og de sier jeg bare må bruke det på grunn av at det er ett vanlig problem å få tette slimhinner når man er gravdi: Både man selv og barnet har det bedre hvis en bruker nesespray i stede for å hyperventilere eller ikke få puste i det hele tatt! Man får heller ta den støyten det er å slutte når barnet er ute!!!
Fire småtroll Skrevet 21. januar 2007 #10 Skrevet 21. januar 2007 Jeg er halveis i mitt tredje svangerskap med potte tett nese. Jeg bruker nesespray hver dag, jeg blir så tungpustet og sliten uten, og å sove er helt umulig, ligger der og gaper og peser.. Bytter litt på merkene da og bruker stort sett de til barn, og både lege og jordmor har sagt til meg også at det er helt greit, jeg og bittelille trenger luft! Begge de to forrige gangene var nesa helt fin igjen dagen etter fødselen, og jeg var ikke blitt avhengig i det hele tatt. Regner med det skal gå like fint nå.
Morango 29.05.2007 Skrevet 21. januar 2007 #11 Skrevet 21. januar 2007 Har fått anbefaling fra apoteknikere, lege og jordmor om å bruke Rhinox.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #12 Skrevet 21. januar 2007 Takk for svar:-).. får som sagt IKKE puste gjennom munnen når jeg skal sove å når nesa er potte tett blir det litt vanskelig å skulle bruke saltvann som ikke funker... Skulle det være vanskelig å slutte etterpå får jeg bare bite tennern sammen... For som nevnt her må jeg puste og ikke minst sove!! skal ta det opp med jordmor for sikkerhets skyld.. men har hørt om flere som med en gang ungen kom ut forsvant det:-)
Nickoline med 2 jenter Skrevet 21. januar 2007 #13 Skrevet 21. januar 2007 Noen ganger er en så tett i nesen at det rett og slett ikke funker med kun saltvannsoppløsninger. Den største risikoen er i første trimester, så nå har jeg gått over til babydose til rhinox når jeg trenger. O,1 mg istedenfor 0,5 mg. Dette virker hos meg, og legen sier seg enig i at det er en lur løsning.
(Muskat) Skrevet 21. januar 2007 #14 Skrevet 21. januar 2007 Jeg hadde også store problemer i mit første svangerskap, og fikk helt noia om jeg hadde glemt nesesprayen (otrivin). Var fullstendig avhengig av den for å kunne puste. Så fort gutten min var ute, kunne jeg puste normalt (og jeg som hadde pakket en ekstra spray i sykehusbagen). Jeg har samme problem denne gangen, men heldigvis er det ikke på langt nær så ille. Nå klarer jeg med med barnesprayen når jeg legger meg. Det har til og med blitt bedre den siste måneden (er i uke 23 nå). Tipset mitt (til slutt) er å drikke rikelig med vann og holde deg mest mulig unna salt mat. Jeg har erfart at tettheten ikke blir så tett (!) da, hvis du skjønner hva jeg prøver å si. Jeg er desverre saltoholiker, men kjemper hver dag mot behovet. Vinner litt, taper for det meste. Sukk :-/
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #15 Skrevet 21. januar 2007 Jeg bruker et såkalt "nesehorn". Du skal skylle nesen med en saltvannsoppløsning helst hver dag. Føles helt rart de første gangene, men man venner seg fort til det. Og det hjelper!! Fås kjøpt på apotek.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå