Gå til innhold

Fast føde. Hvordan øker man og til hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5 måneders barn, spiser litt maisgrøt hver dag. Hvor mye kan jeg gi h*n?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par skjer i begynnelsen, øk på når du ser at han tåler og tar maten.La barnet styre

Skrevet

Vi er allerede oppe i litt over en grøtporsjon om dagen fordelt på to måltider. Men h*n vil jo ha mer og mer og mer. Kanskje litt tidlig å begynne med 3-4 måltider om dagen? Kan jeg gi full porsjon begge gangene, halv, trekvart... frukt? Grønnsaker? Helsesøster vet jo ikke noe om dette, begynner nesten å lure på om hun har utdanning til det hun driver med.

hi.

Skrevet

Jeg lurer også litt på dette. Har gitt grøt en uke nå, og det går kjempebra. Mener jeg introduserte frukt også relativt kort tid etter jeg begynte med grøt m førstemann? Synes å huske at jeg var oppe i fire måltider på kort tid. Mellomste fullammet jeg til 6 måneder, så det var umulig å komme opp i skikkelige posjoneri lang tid....

Skrevet

Dette synes jeg også er vanskelig.

Vores på 5,5 mrd. får en stor portion grøt, før første lur. potetstappe til middag og velling for natten.

Han elsker rigtig mat.

Skrevet

Min gutt er 4.5 mnd og jeg begynte å gi han maisgrøt onsdag før julaften. Bare et par skeier de første gangene og ikke hver dag. Men nå får han både middag, frukt og grøt hver dag. Han liker ikke middagsglass fra Nestlè, men gulrotpurè fra Hipp spiser han. Foreløpig får han bare et halvt glass med middag. Men han er ikke særlig begeistra for frukten til Hipp, der vil han helst ha Nestlè. Kjøper de små begerne som er i 4 pkn. og han får ca et halvt beger etter hvert måltid. Putter aldri frukt i grøten, men har gjerne i litt sviskesaft for å regulere magen. Hvis ikke jeg har sviske så bruker jeg malt i mme. Maisgrøten var han ikke veldig glad i og risgrøten spytta han bare ut igjen. Men havregrøt med ris og hvete vil han ha. Den skal egentlig blades med vann, men da vil han ikke ha den så jeg blander den med mme. Oppdaga i går kveld at den skulle blandes med vann, har tenkt å ringe Nestlè i morra og høre om det gjør noe å blande med mme.

Dagen er som følger:

Pupp til frokost i 8-9 tida, litt mer pupp i 11-11.30 tida, så sover han alt fra 30. min til 2 timer.

Så er det grøt (bruker tre gode spiseskjeer med pulver og ca 100 ml mme) + frukt, så får han litt mer pupp ca en halvtime etter grøten og da sover han igjen alt fra 30 min til 2 timer.

Så får han middag og frukt og pupp, noen ganger er puppen så tom at han får ei lita flaske med mme, ca 120 ml. Gir veldig tydelig beskjed hvis han er mer sulten. Tenker at når han spiser et helt glass med middag så trenger han ikke flaske lenger, HVIS jeg fremdeles kan amme da. Noen ganger har han en liten dupp på ca 30 min etter middag, kommer an på hvor lange duppene før har vært. Hvis ikke er han våken til han legger seg.

Grøt igjen i 19 - 20 tida. Da samme greia som på formiddagen med frukt. Så er det på med pysjen også synger og koser vi litt før det er frem med puppen igjen. Han tømmer begge, men det er ikke nok så da kjører vi på med ei flaske og da drikker mellom 80 og 150 ml. Også er det rett i seng. Ikke alltid like flink til å sovne, det varierer mellom kl. 20.30 og 23.30... I kveld blei klokka 21.00. Og da sover han til 8 - 9 i morra tidlig.

Han er ikke spesielt stor heller. På 4 mnd kontrollen veide han 6570 g og var 63 lang.

Er ikke sikkert at jeg gjør det "riktig" i følge HS, men ungen min er mett og fornøyd og det funker for oss. Dessutten er HS helt snål syns jeg....

Lykke til:-)

Skrevet

Glemte å skrive at han også drikker vann til hvert måltid.... Har en sånn liten babykopp fra tupperware og den er stor stas. Han er også veldig tydelig på i løpet av måltidene når han vil ha vann...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...