Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei...har fulgt sia deres i et par år, med alles opp og nedturer...Har selv vært "prøverørs-kunder" siden høsten 2005, etter at min mann gjennomgikk en refertilisering i juli 2004, 9 år etter at han steriliserte seg.. (Historien bak er vel klassisk; ny kone - lyst på barn sammen.. :)

Det tok tid før produksjonen av sædceller kom igang. Og de som kom var ikke særlig progressivt mobile... De svømte liksom i ring eller vrikka bare på alen.. :) Hvis de i det hele tatt gidda røre seg..hadde vel blitt vant til det late liv ;)

I allefall ble vi i denne prossessen altså henvist til prøverør og hadde første reelle forsøk i oktober-05. 23 egg, 9 til Icsi og resten på vanlig IVF. Ikke EN eneste av ordinære IVF ble befrukta den gangen. Av Icsiene ble flere befrukta, 1 satt inn, og to på frys. Lang historie kort; ikke ble vi gravide på hverken forsøk eller 2 frys! Masse tårer og elendighet! Krasj i bakken hver gang! Hadde lang sesjon med akupunktur før siste frysen, men akk, nei. AKkupunktøren mente jeg stressa for mye på jobb, og at det hindra akk i å virke optimalt. Hun hadde sikkert rett...60-timers uker er ikke å anbefale!

Jeg fant også ut at de hadde diagnostisert meg med pcos. Ikke med utvekster på eggledere, men med hormonnivå og vekt som tilsa det. Dog mente de jeg var i grenseland.. Og kunne jobbe med å få bort symptomer. Jeg ble tilbudt Metformin,men etter 1,5 år med medisiner og hormoner tilsatt kroppen, hadde jeg helt antipati mot flere stoffer i kroppen. Og henta aldri ut resepten.

Isteden roa jeg kraftig (ikke fanatisk) ned på sukkerbruk, for å holde insulinprod. og blodsukkeret nede.

Vel - i høst hadde vi nytt forsøk; ordinært altså. 19 egg, 3 på frys og ett inn! Mislykket nok en gang. Men denne gangen fikk vi noen fantastiske nyheter; utrolig nok hadde min manns sædprod. forbedret seg så til de grader at han nå NESTEN (men ikke helt) hadde normalproduksjon.. Dere skal ikke bli forbausa om dere klarer det på egen hånd var beskjeden!

Og undre over alle undre! Igår, 3 uker før neste fryseforsøk testa jeg positivt! Helt på egen hånd!!! :)

Jeg er 35 år gammel, mannen min refertiliserte seg 9 år etter at han kutta lederen, jeg er overvektig og har pcos-diagnose.. Ingen egg ble befrukta ved vanlig IVF – vi måtte ha ICSI sa de. Og her sitter vi og skal bli mamma&pappa....

Innimeg har jeg i de siste 2-3 årene følt at jeg aldri kom til å bli gravid, Alt så så mørkt ut - det var liksom ikke meningen med meg.. Snakk om deprimerende innstilling! Men det GÅR an, jenter!!! Uansett så svart ting ser ut. Alt er sikkert en kombinasjon; men vi har gått mye tur de siste ukene. Har spist mye mindre sukker/brød/mv. I tillegg har min mann og jeg fast spist vitaminer og mineraler i et par år nå (Mulitvitamin, E-vitamin (350mg-dose pr dag!!) og Sink). Og særlig for mannen min er det sannsynlig at dette har hjulpet på de små soldatene... ;) Det var om å gjøre å få enzymene som starter rakettene til å bli aktive...sånn at de begynte å svømme framover. Og jeg tror virkelig det hjalp for min del å få ned blodsukker/Insulinproduksjon. Dette hjelper på i redusere de overaktive testosteronshormonene...

Men det har tatt tid...så det er nok om å gjøre å ikke stresse seg sjøl...men jeg vet - det er så mye vanskeligere sagt enn gjort!

Når det gjelder symptomer har jeg INGEN!!! Ikke vonde pupper,ikke er jeg kvalm, jeg føler meg forbasket rask og kvikk. Så leting etter symptomer og stress over det før IKM-dato, er visst fånyttes...! :) Ihvertfall for meg. Men dette varierer jo! :) Og det er jo tidlig enda, bare 2 uker siden befrukting. Men to digitale tester på to forskjellige dager viste "gravid" - så undre kan skje - selv etter jul! ;)

Lykke til allesammen!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7875768-oppmuntring-til-pr%C3%B8vere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...