Gå til innhold

Barnehageplass?? dere m litt peil... ;)

Anbefalte innlegg

Leser at vi må begynne å tenke på bh plass allerede,,, herregud, det hadde jeg ikke tenkt på en gang;)

Men er det bare et "hovedopptak"? jeg skal nemlig begynne i januar... og gidder ikke betale plass fra august.... men er det et opptak i januar også??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7875716-barnehageplass-dere-m-litt-peil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor er det ikke det. Det er et i mars, og et i juni. Men du kan jo prøve å søke fra 1. januar. Om det ikke går, kan du søke fra 1. august, og ta permisjon fram til 1. januar.. Skal gå bra det hvis det er en kommunal barnehage.. Du kan ringe kommunen der du bor for å øre med dem også da..

Takk for svar- ja jeg skal ringe å høre jeg, det er møkkavanskelig å få plass her i oslo- så jeg får vel ikke uansett :-(

Tenk, at vi må søke nå.... egentlig ganske trist syns jeg, spes siden jeg ikke har lyst å ha ham i bh i det hele tatt- har lyst å være hjemme m han lengre, men det går ikke pga økonomi:-/

Det er ikke lenger noe hovedopptak i Oslo iallefall, så vidt jeg har forstått - det er først til mølla når det er plass, hele året.

Jeg er forberedt på å betale for et halvt år ekstra, hvis det kan gi meg en plass til jeg trenger den.

Men våre unger kommer jo først i betraktning når alle andre unger som er født hele 2006 har fått plass, dvs det blir lettere å vinne storpremien i lotto.

Når allerede over tusen unger står på venteliste i Oslo, hjelper det ikke akkurat at det stadig blir født nye uten at de øker barnehageplassene, kan du si....

I Trondheim var det løpende opptak før, men nå har de gått over til et hovedopptak i mars og 2. opptak i juni. Synes at tilbudet med fortløpende opptak var bedre jeg da. PGA positive erfaringer med det både privat og i jobbsammenheng. Men det blir vel mer stabilt med systemet som er nå. Dette varierer veldig fra kommune til kommune, og fra kommunal til privat, så det er vel best å snakke med kommunen, eller ta direkte kontakt med styreren i den barnehagen dere helst ønsker. (Det kan jo være lurt for da virker dere ivrige, og blir sett på som "stabile" ordentlige søkere)

Annonse

private barnehager prioriterer oftere søsken enn kommunale. ihverrfall her jeg bor (asker) alle kommunene skal ha nettsider der en kan lese om kriterier for opptak og frister ol. må si jeg gruer meg til hele greia.........

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2

Hei!

Vi bor også i Oslo og har allerede søkt barnehageplass selv om vi ikke vil ha plass før i januar. Dette fordi Oslo kommune vurderer å gå over fra loddtrekning til ansenitetssystem. Dvs de som søker først får plassen.

Har i forbindelse med søknaden ringt og snakket med barnehagekontoret i bydelen min (Grorud) fordi vi ikke vil at poden skal begynne før i januar. Spurte om det var mulig å søke plass fra august, betale for den, men ikke benytte den før i januar og det er ikke lov.

Dette betyr at vi må håpe at noen slutter for at vi skal får barnehageplass. (Hovedopptaket er i august fordi mange barn slutter da og begynner på skolen)

Den eneste gode nyheten han på b.h.kontoret hadde å komme med var at de skal åpne flere avdelinger på en allerede eksisterende b.h. i bydelen i januar og at sjansen for at vi da får plass er litt større enn om vi bare hadde måttet håpe på at noen slutter.

Mitt råd til deg er i hvertfall at uansett hva dere bestemmer dere for så søk b.h. så fort som overhode mulig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...