Gå til innhold

Dyne og pute? Eller "Sleep Sack"... Hva mener dere?

NewYorkMom_får_to_tette

Anbefalte innlegg

Synes jeg stiller mange spoersmaal for tiden, jeg. Men det er nyttig aa hoere fra andre i samme situasjon Jeg sitter mye planlegger hva vi maa kjoepe til den lille naar vi skal til Norge.

Har lest mange steder her i USA at de anbefaler at barnet skal legges paa ryggen og at det ikke skal vaere dyne, pute, kosedyr, ol. i barnesenga. Det sier ogsaa amerikanske venninner som har barn. I stedet anbefales disse "sleep sack"'ene som er godkjent av SIDS foreningen. (forening mot krybbedoed.) Det er en slags sovepose i fleece som festes paa barnet som et plagg. Tanken er at babyen kan kveles av ting som er i barnesenga, og at hvis man ikke har noe der minsker risikoen fro krybbedoed.

Saa ser jeg paa babyshop.no, og der staar det paa utstyrslisten at man maa ha dyne og putetrekk til babyen. Moren min sa ogsaa paa telefonen her forleden at vi burde vente med aa kjoepe en god dyne til vi kommer til Norge...

Hjelp! Hva er riktig? Hvilket land har rett? Etter alle skrekkhistoriene om tepper i barnesenga her bortefra er jeg nesten redd for aa bruke dyne i Norge. Hva har dere andre som bor i USA gjort? Er det farlig aa bruke dyne? Har noen erfaring med "Sleep Sack?"

Fortsetter under...

Babyer skal uansett ikke ha pute! Hehe.. Tror ikke det gjøre noe å ha et par kosedyr i senga. Ikke store sjansen for å bli kvelt av dyne heller, men sleep sack er det jo også mange som bruker i Norge. Står det virkelig at man ikke skal bruke dyne på SIDS sidene? Det har ikke jeg sett...

Hei igjen NewYorkmom -

Jeg brukte sleepsack til begge mine jenter når de var babyer. De er veldig kjekke synes jeg.De kommer jo i både tynn bomull eller tykk god fleece til både vinter og sommer. De beveger seg med babyen, og de er alltid dekket.

Jeg er også veldig overrasket over at de bruker digre dundyner til nyfødte babyer i Norge, men jeg er kanskje litt hjernevasket av all info. jeg har fått/hørt over her i USA..? vet ikke sikkert. har aldri brukt dyner til nyfødte babyer hvertfall. Ikke kosedyr i krybben heller. Det høres kanskje litt paranoid ut, men når de begynner og rulle seg over på siden osv. så er det jo en viss fare for at de kan sovne med ansiktet ned i kosedyret/dynen e.l.

Tror nok at du trenger en dyne i Norge etter hvert, men jeg ville nok ventet til babyen var 6+mnd. før jeg puttet hverken dyne eller kosedyr i krybben. Da kan de jo løfte ordentlig på hodet sitt, rulle helt rundt alene osv. Puter skal de sevsagt ikke ha. Eldste jenta mi er snart 4 og hun har enda ikke pute. Men det går jo tilbake til dette med at de skal helst ligge så rett som mulig for og styrke rygg og holdning. Men det er selvsagt en personlig mening, og ingenting mer enn det.

Lykke til igjen med alle forberedelser. Det høres hvertfall ut som om du gjør grundig planlegging og forberedning for babyen din. Veldig lurt - resultatet blir sikkert veldig bra. Man kan aldri stille for mange spørsmål når det gjelder hva som er best for babyen!

Jeg har bare brukt sovepose (vanlig i Tyskland/Frankrike) til barnet mitt (ikke nødvendigvis fleece; finnes i flere kvaliteter/tykkelser). Det er greit fordi den alltid er på plass - barnet mitt sov nemlig etterhvert veldig urolig og endte opp i de utroligste posisjoner i løpet av natten. Med en sovepose behøver man ikke være redd for at barnet får noe over hodet, og man behøver ikke være bekymret for at det skal ligge uten å være tildekket. Først da hun var to år aksepterte hun en liten, flat hodepute. Dyne vil hun fortsatt ikke ha. Jeg tror de fleste land anbefaler at babyer sover på ryggen. Er ikke sikker på om det her er snakk om hvem som har rett eller urett, men jeg vet at det etterhvert også er å få tak i soveposer i Norge, selv om de fleste (av tradisjonelle grunner?) bruker dyne og pute. De første mnd hadde hun ingen kosedyr i senga - etterhvert har hun noen få, utvalgte som alltid er i senga hennes. Jeg synes det er veldig praktisk med sovepose, og jeg kommer til å bruke det til nr 2 to også. Det jeg ville kjøpt i Norge er et par "babyhelsetepper" i bomull (dersom de ikke finnes i USA). De er veldig greie å ha, og babyen kan puste gjennom dem (hullete) dersom teppet skulle havne over hodet. Det er litt "helsetrøyeeffekt"; dvs behagelige når det er varmt og varmende når det er kaldt.

Trykket visst paa knappen for fort. Den posten var svar til "Anonym" som spurte om SIDS foreningen sa at man ikke burde ha noe i senga. Og det gjoer de.

Takk for alle gode svar. Tror nok vi satser paa "sleep sack" i hvertfall i foerste omgang. Naa kommer ogsaa barnet i juli, og da er det vel uansett ikke behov for babydyne med det foerste.

Det er jo lenge til barnet kommer, men jeg merker at jeg begynner aa glede meg veldig! Siden vi skal til Norge kan jeg liksom ikke begynne aa planlegge "nursery" osv., saa da er det morsomt aa tenke paa hva vi maa kjoepe inn for aa ha med oss. Siden vi er foerstegangs er det kjempegreit aa hoere fra andre som har vaert gjennom dette foer. Hyggelig med input.

• 3 uker senere...

Annonse

Det er mange meninger om krybbedød og hva det forårsakes av, kanskje fordi forskningen ikke har kommet fram til hva den egentlige årsaken er. Når det er sagt i norge er man opptatt av at ungene skal ligge på ryggen om natta, mens det anbefales at de ligger på siden om dagen - det er nemlig åpnere lufveier når de ligger på siden, men noen mener at de lettere kan velte seg på magen - noe som jo er vanskelig hvis babyen er pakket inn slik at den ligger med støtte, litt som stabilt sideleie. Forøvrig anbefaler noen at ungen er i sprinkelseng - mer luftgjennomstrømning. kosedyr er ikke farlig bare anbefales at de er i fotenden.

Men til hva som er lurt å kjøpe i norge. Lammeskinn. det er helt genialt, ungen holder mer stabil kroppstemperatur både i varmt og i kaldt vær. ungen vokser og sover bedre. De som kjøpes hos nøstebarn eller i barnebutikk kan vaskes, men ullen har en egenskap å desinfisere så de trengs overhode ikke vaskes så ofte. Ulltøy er også fint hvis man bor hvor det kan bli litt kaldt - som sagt ull balansere varmen utrolig godt. Vi kjøpte også dunpose med lammeull i bunn til å ha i vogna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...