Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er 7+5 i dag og vurderer om jeg skal beholde eller ikke.

Har allerede fått en del plager med rygg og bekken... Jeg har fra før en medfødt hoftefeil og skjevt bekken, og fysiotereapeut/kiropraktor har sagt jeg må forberede meg på å få bekkenløsning under en graviditet.

Jobben min er også veldig fysisk tung - jobber på et lager og dagen består i å løfte tunge kasser og gå på betonggolv. er helt utslitt allerede, vondt i ryggen, masse magesmerter osv. Får ikke sove. Hvis jeg får bekkenløsning, er det lett å bli sykemeldt? for jeg tror ikke jeg orker å gå gravid i denne jobben med en bekkenløsning i tillegg... har hatt bekkenløsning utenom graviditet også, og VET at dette gjør vondt!

Hva skal jeg si til legen? Leger har en tendens til å ikke ta meg alvorlig :(

Fortsetter under...

Sannsynligvis kommer du til å få rygg og bekkenproblemer, i hvert fall hvis du ikke snarest begynner å ta veldig hensyn til det. Du har nok en av de verste jobbene du kan ha i forhold til dette og det er en dårlig lege hvis han eller hun ikke forstår at jobben er uforenlig med graviditet, særlig for en som har problemer med bekkenet fra før. Hvis du i tillegg ikke blir tatt alvorlig av leger, gjetter jeg på at du er en som presser deg og ikke klager og ser "syk" ut for den minste ting. Desto større grunn til å ta dette alvorlig. Hvis du ikke får sykmelding, må du bytte lege eller får fysioterapeuten til å skrive en uttalelse til legen. Du kan også få lege eller jordmor til å sette deg på svangerskapspenger, det gis når jobben ikke er egnet for gravide. Du får ikke feriepenger av svangerskapspengene, men det er bedre enn å få invalidiserende plager, som kanskje ikke blir borte etter fødsel.

Hvis du ønsker barn er det bedre å bruke tid og energi på å forebygge, kanskje bytte lege, enn å fjernet det!! lykke til!!!

Hilsen en som vet hvor ille det kan bli og som angrer på at hun ikke tok det på alvor i tide...

Hei igjen (var jeg som svarte over også..) Du må kanskje overdrive hos legen. Man skal faktisk ikke løfte tungt og traske på betongulv når man er gravid. Fortell hvor du har vondt, hva du gjør på jobben og at smertene blir verre av jobben. ikke la deg avfeie med at "alle gravide har vondt". Du har rett til å bli tatt alvorlig og forebygge plager. Si også at du er disponert for bekkenløsning iflg fysioterapeut.

Heisann. Tusen takk for svar! Tror jeg skal ta meg en tur til fysiotereapeuten min, han er utrolig flink! Har gått til han med jevne mellomrom så han kjenner meg godt. Skal fortelle ham at jeg er gravid og allerede begynner å få plager, og få han til p skrive en mld til lege.

Du har rett i at jeg er en stå - på - jente, noe såm egentlig har skadet meg fra før... jeg jobber meg ihjel og klarer ikke si nei... men nå vil jeg ta vare på meg og barnet, og kommer til å si klart i fra til legen at her må det gjøres noe. Har ikke mulighet til å gjøre "letter" arbeid på jobben heller. (det er ikke akkurat noe av det...) så jeg blir vel sykemeldt tidlig, siden jeg har begynt å få plager allerede, i uke 8... men jeg syns det er viktigere at jeg og barnet har det bra enn at jobben går bra... Har tenkt litt over det og prøver å kvitte meg med samvittigheten :)

Hei:)

Jeg har mye av samme jobb som deg.Går og står på betonggulv hele dagen. Når jeg fikk disse plagene i ca 12 uke, så prøvde jeg meg i 3 uker til på jobb. men det ble bare verre for hver dag. Kom meg ikke i seng, på do eller kunne ikke gå uten hjelp fra mannen min. Så det endte opp med å kontakte legen. Kan jo ikke gå sånn! Har fått streng beskjed om å ta det med ro. Og når jeg er borte fra jobb, så går alt MYE bedre. For de gulvene og løftingen er virkelig drepen! Var innom en liten tur i går, etter 8 uker sykemelding, for å hilse på. Tok 20 min. før smertene kom, og jeg ble liggende resten av dagen. Jeg sier ikke at man ikke burde prøve, men det er viktig å prøve å lytte litt til kroppen og, siden man er to. Legen forstod dette veldig godt, når jeg fortalte om arbeidssituasjonen. Ledelsen på bedriften skjønte det også, og jeg fikk streng beskjed om å ikke ha dårlig samvittighet, da dette ikke er noe en kan noe for! Og de visste jo at ikke jeg var den som "la meg ned" først. Så når du er ei slik "stå på" jente, så burde du ikke bekymre deg. Sjefene vet hva du er god for vet du! Og den dårlige samvittigheten må du bare kvitte deg med! Vet det er vanskelig.... men du skal kose deg nå, og ikke bruke energi på dårlig samvittighet og bekymringer.

Fysioterapauten min har sånn vanntreningsopplegg. Veldig bra! Kan jo hende de har det der du bor og.

Men husk du har krav på tilrettelegging fra arbeisgiver og. Kan hende de har en annen jobb til deg.

Får håpe det roer seg ned! Og masse lykke til!!!

Annonse

Hei og takk for svar :) I dag begynte de første "skikkelige" smertene i rygg/bekken/hofter/lår... Kjente en slags iling neover fra korsryggen og ned i lårene... På venstre siden. Hoftene mine kjennes ut som om de er helt i feil vinkel og jeg er smålam i venstre foten... begynnelse på låsning/løsning? hjeeelp...

har samme plagen fra før som deg, fysiterapauten min sa til meg at jeg kom til å slite med bekkenet under graviditet. det starte vell rundt uke 8 å har blitt bare værre å værre, desverre. jeg har også vært sykemeldt siden å kommer til å være det. men det var fordi min arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge jobb for meg. så det er det første du må finne ut av før du går til lege å spør om sykemelding. jeg får ny sykemelding vær 4 uke, fordi hun vil se ann hele tiden....

lykke til.... alt ordner seg for snille jenter:-)

Plagene er jo kommet allerede da, og gruer meg til å gå på jobb i morgen. Gjør såååå vondt... er jo bare 8+5 så virker litt teit å sykemelde meg allerede ihvertfall siden jeg har vært så mye sykemeldt i det siste... Har ikke lyst å jobbe der i det hele tatt jeg. Hver dag på jobb er heeeelt jævlig og går bare å teller minutter til dagen er ferdig. når jeg kommer meg hjem er det rett på sofaen, og der blir jeg. ikke muligheter for å få tilrettelegging heller tror jeg, lite annet arbeid jeg kan gjøre der :(

jaja, får komme meg til legen en dag, men får jo ikke tid til det heller siden jeg måååå jobbe hver dag 8-4, og da er jo legen stengt.. kan ikke spørre om fri heller. ingen som kan ta over jobben min... er alene på lageret på min avdeling (vi skulle egenltig vært 2) så... uff. jeg får gå på volvat, de har lenge åpent. og få en sykemelding der, for en stund ihvertfall. for dette ødelegger meg totalt.

Vil bare si at jeg støtter de tidligere innleggene. Du må ikke ha dårlig samvittighet fordi du blir sykemeldt. Du har jo virkelig all grunn!!! Som min mann sier til meg: nå må jeg tenke på den lille inni magen og kan ikke presse meg selv lenger som jeg pleier..

Og alle har krav på å få fri til å gå til legen. Hva gjør jobben når du er syk? De er nødt til å klare seg uten deg og da klarer de det om du er borte et par timer. Jeg tipper at du blir 100 % sykemeldt med en gang du kommer deg til legen. Lykke til!!

får håpe det... nå er jeg hjemme fra jobb igjen da, pga influensa... klarte enkelt og greit ikke å gå på jobb i dag :( gleder meg til jeg kan si jeg er gravid slik at de skjønner hvorfor jeg har vært så mye syk...er 9+2 idag da, så ikke så veldig lenge igjen...

Annonse

Hei. Du sier du er Hypermobil ja.......uff.ja da får du garantert bekkenløsning!! jeg er ingen lege men jeg har en datter fra før og jeg er også hypermobil. med henne fikk jeg bekkenløsning og gikk med krykker fra fjerde mnd!! veldig ubehagelig, jeg kunne ikke sitte lenge,ikke stå ikke gå(måtte gå baklengs ned trapper) og hadde store vanskeligheter med å komme ut av sengen. hadde også plager lenge etter fødselen. Så denne gangen er vel ingen unntak,forbredt kan man vel aldri bli men nå vet jeg iallefall hva det går i. hvis du driver med tunge løft i jobben synes jeg ikke det høres så smart ut for deg hvis du er gravid med disse plagene nå!!

Det du må bestemme deg for er om du har lyst på barn eller ikke!! har du nok lyst på barn overlever du garantert disse smertene i noen mnd!!

Hei! Har medfødt hoftedysplasi i venstre hofte, og fikk for lite behandling som liten. dette kommer derfor tilbake litt innimellom. Venstre fot ligger ca 8mm lavere i hoften enn høyre fot, noe som fører til muskelstrekninger og smerter i ryggen. har også skjevt bekken (pga setefødsel), flat øvre del av rygg og skjevt halebein (pga fall). I tillegg er jeg hypermobil.

Så jeg er litt skjev overalt egentlig :)

hadde så lyst til å ta en tur til en tidligere fysiotereapeuten og kiropraktoren min . Han er kjempeflink og har funnet ut alt som er galt med meg! Men så viser det seg at han har flyttet til østlandet :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...