Gå til innhold

Vektestimering av stor baby.. ka e en stor baby da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange skriv om at dæm ska inn på sjekk for stor baby, og kanskje settes igang tidligere osv.

Men ka betegnes som en stor baby?

Kommer det an på om man e førstegangs o.l.. ?

Æ syns no æ vente en stor baby, e estimert til en plass mellom 3,5-3,8.. I min verden e det stort :)

Men i går så æ ei som skrev at ho sku settes igang ei el to uke før termin pga av stor baby, og babyen hadde forvente vekt som min..

Blei litt rotat det her...men æ bynne å bli litt bekymra æ... Det e ingen som har tilbydd sæ å sjekke mæ for stor baby, eller om å sette igang tidligere.

Å etter som æ forstår så e det rimelig standard vekt når babyen e sånn ca 3500 o.l

Nån som kan roe mæ litt ned her ..he he..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurte litt på dette jeg også...

Hvordan sjekker de de?

UL/ SF/ ...??

Har ikke hørt noe om dette...

Skrevet

Din baby høres helt perfekt ut!!! Jeg syntes ikke det hørtes stort ut. Min første gutt kom en uke over termin og var 4200 og 53 cm. Det var kanskje litt stort, men ikke så veldig uvanlig. Nr to kom tre uker før termin og veide "bare" 3080, men det var jo stort med tanke på at det var tre uker før. Jeg syntes iallefall han virket kjempe liten. Tror ikke du trenger å bekymre deg.

Skrevet

Heia.

Helt enig i at din baby høres helt perfekt ut :o) Kanskje ho (mammaen altså) va veldig liten ho du leste om i går? Man skal åsså huske på at det e hodet som e det som e vanskelig å få ut, hvis du skjønne ka æ mene. Så sjøl om du syns babyen veie mye har ikkje det så mye å si hvis hodeomkretsen e normal. Mye man ikkje vet om bakgrunn t folk som skriv inn her, man får jo ikkje vite alt på nåen linje. Det kan jo hende at dæm har store hoda i familien sånn at det kan være vanskelig å føde dæm hvis dæm blir stor, eller at ho hadde en anna medisink grunn.

Vekst estimering blir gjort ved hjelp av ultralyd, og e bare en estimering. Man får normalt ikkje gjort en vekstestimering uten videre. Det blir gjort der man har grunn t å forebygge/forhindre/ forberede en komplisert fødsel.

I mitt tilfelle hadde æ helt ukomplisert svangerskap med første, og ingen estimering gjort på forhånd. No i dette svangerskapet har den lille bestemt sæ for å komme med rompa først. Så da måtte dæm se kor stor den va for å se om det e gjennomførbart med en vanlig vaginal fødsel.

Du skal se at det går kjempe fint med fødselen sjøl om du synes det høres stort ut. Husk bare på at du e på rette plassen, og stole på at dæm har kompetanse på det dæm driv med. Tross alt tar det 5 år å bli jordmor :o) Masse lykke t :o)

Skrevet

Standard gjennomsnittsbabyen fra gammelt av er på 3500g og 50cm lang. Dette har vel økt i de siste årene, og det å få en baby på 4000g er vel nå ganske vanlig.

Min gutt i magen var målt til 3950g for en og en halv uke siden. Og nå er det 5 dager til termin. Men målingene er ikke nøyaktige og de har en feilmargin på pluss/minus 10% og når han da er stor kan dette da være opp/ned et halvt kilo!!!! Noe legen presiserte veldig, at de ALDRI kan love en eksakt vekt!

De måler hodeomkrets og magediameter på fosteret med ul, noen ganger lårbeinet også. Min ble da ifølge grafer og tabeller de rekner det utifra 25% større enn normalt for denne svangerskapsuken!!! Har nå et høyt sf mål, det har hoppet i været de siste ukene. Så om han har "stormvokst" vet ikke jeg ;);)

Skrevet

Her regner de stor baby fra 4500 og oppover.

Skrevet

Åh, okey damer... å takk for svar.

Har tenkt på det her i flere daga no... siden siste kontroll faktisk da ho sa ka ho trudde vekta kom tell å bli på.. he he.

Mye rart som bare feste sæ, og som fort kan bli tell ei bekynring hvis man ikke helt vet. :))

Men, det e jo derfor man har bim da. Her inne e det alltid nån som vet, eller får mæ roa ned.

SÅ .. æ e fornøyd igjen. Samboern min va 3670 gr da han blei født, så da ligne vel bare babyen på han "pappa" da :))

Skrevet

men egentlig er vekstetimering på slutten nesten bare tull.

De tar så ofte feil fordi det er vanskelig å se helt nøyaktig når det er så trangt inne i magen.

Min første ble beregna til å være 4,7kg

Han var bare 4020.

En venninne av meg fikk vite at fødseksvekt kom til å være ca 3,2

Ut kom en gutt på 4,2

Blir for unøyaktig syns jeg da

Skrevet

3,5-3,8 er IKKE stort barn =) Det er først når barnet kommer over 4,3-4,5 at de regner den som stprt. Det er lenge siden gjennomsnitten var på 3,3-3,5 . de fleste er nok 3,5-3,8.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...