Gå til innhold

Kan noen se på dette, og kanskje noen har råd? jeg er så utskreke og lei meg fordi jeg har rotet det sånn til.

Anbefalte innlegg

Hei!

For to år siden fikk jeg brev fra lånekassen om å betale på studielånet. Da sendte jeg inn det jeg skulle for å få betalingsutsettelse siden jeg da var arb.ledig. Trodde alt var i orden. Da ventet vi barn og jeg sendte inn attest på at barnet skulle komme inn i desember.

Jeg hadde ta tjent opp dagpenger slik jeg hadde rett på fødselspenger.

Så kom babyen og vi flytttet uten å melde flytting til folkeregisteret. Vi var sååå dumme men visste vi kom til å flytte innen fem måneder. Da var det mye post som ikke hadde kommet frem.

Nå har vi kjøpt leilighet og meldt flytting. Så dukker det opp et brev fra statens innkrevininsentral der det står at de har overtatt lånet mitt siden jeg ikke har betalt.Ringte lånekassen og de ba meg sende inn papirene mine fra trygdekontoret og aetat. Jeg ringte tilbake når de hadde fått papira mine og det så ut som alt skulle være i orden. Jeg har utbetalt 6400 kr i måneden pluss nå kontantstøtte på 3300 som starter denne måneden her.

Så i dag fikk jeg brev fra statens innkreviningsentral som nå skulle holde tvangsfullbyrdelse andre februar!og jeg venter nytt barn i mars... jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler sånn skam siden jeg ikke meldte flytting å fikk brevene som jeg burde ha hatt OG er livredd for at de kommer til å trekke meg fra fødselspengene mine. Vi har akkurat så mye at vi klarer oss .

Noen som vet hvordan jeg kan stoppe en slik tvangsfullbyrdelse? Jeg har jo ingenting av stor verdi og med to barn så trenger jeg de pengene vi får nå.

Har noen opplevd noe av det samme? Jeg har ligget i sengen å grene siden jeg fikk brevet. Tror ikke babyen min har gått av dette. Jeg kjenner jeg har lyst til å grave meg ned.

Håper det er noen som vet et råd, jeg hadde satt så stor pris på det.

Klem fra Linda

Fortsetter under...

Hei Linda:) Huff jeg skjønner at du synes dette er en fortvilende situasjon. Selv om du har lyst, tror jeg ikke dette er tidspunktet for å stikke hodet i sanden, og late som problemene er borte. Her er det bare å brette opp ermene og "face" situasjonen!Hvor mye penger er det egenlig snakk om?

Det finnes kanskje flere løsninger på problemet ditt. Jeg synes først og fremst at du bør kontakte Statens Innkrevingssentral og be om å få et møte med saksbehandleren eller en rådgiver. Det er viktig at de ser at du tar initiativ og at du ønsker en løsning, slik at de ser at du ønsker å gjøre opp for deg. Legg frem saken din, fortell historien din, legg deg flat, og be om å få en nedbetalings-avtale der du innbetaler f.eks et månedlig beløp, over tid.

Hvis dette ikke fører frem blir jeg veldig overrasket. Alternativt bør du kontakte en rådgiver i banken din, og f.eks refinasiere huslånet ditt, slik at du kan belåne litt mer (f.eks avdragsfritt - at du bare betaler renter), og så betale Statens Innkrevingssentral det du skylder dem. Eller om du kanskje har familie eller gode venner som kan hjelpe dere med et lån?

Jeg synes ikke du skal bruke mer energi på å gråte og være lei deg, du bør tenke på barnet i magen. Alt ordner seg alltid, - men det er viktig at du er positiv og løsningsorientert.

Masse lykke til, og IKKE utsett dette lenger, ta en telefon til SI på mandag og be om et møte så raskt som mulig:)

Jeg syns det er rart at dere ikke tenker dere om på forhånd. Både Lånekassen og nav sier skriftlig fra om at de skal ha beskjed med en gang man flytter. Og 5 mnd er lenge. Man skal melde flytting senest etter 8 dager. Posten ettersender posten gratis i 1 mnd og man kan betale foe å få all post ettersendt lengere, det er ikke dyrt.

Når det er sagt, jeg legger med en link som kan være til hjelp for deg og håper at dette ordner seg for dere.

Som hun andre så ta tak i dette med en gang.

http://www.lanekassen.no/templates/forskriftsdel____10374.aspx

Takk for link. Jeg har allerede vært inne på siden. Jeg vet jeg har gjort noe kjempedumt. Men det virker som du som skrev sist ikke skjønte det. Det hjelper ikke å være etterpåklok.

Til hun første som skrev så handler det om litt over 100 000 kr.

Jeg skal ringe i morgen og hadde ikke tenkt å stikke hodet i sanden. Det fæle var at brevet kom på akkurat en lørdag og alle kontorer var steng. Da fikk jeg ikke gjort stort med det så jeg ble kvalm og uvel. Ligger fortsatt i sengen og orker ingenting.... Jeg kjenner jeg har blitt deprimert av hele greia og gleder meg bare til i morgen slik jeg får ringt rundt til de div kontorene og gi min forklaring og be om råd.

Fikk du en bekreftelse på at utsettelsen av studielånet var ok???

jeg skjønnere ikke hva du mener med at det var mye post som ikke hadde kommet frem om dere hadde flyttet igjen innen 5 mnd, for om du IKKE melder flytting i det hele tatt VET du jo, at det garantert er brev som ikke kommer frem .

Så argumentet ditt faller litt på sin egen urimelighet her...

og det tror jeg disse på lånekassen og statens innk.sent. skjønner like godt som meg.

Hei Linda:) ...det er jeg som svarte på innlegget ditt først. Hvordan har det gått med deg? Har du fått snakket med SI og/evt banken? Jeg håper alt ordner seg for deg. 100k er mye penger,men har hørt om mye større beløp i andre tilfeller. Stå på, dette klarer du - og det finnes alltid en løsning!:)

Annonse

Hei!

Ja, det gikk veldig bra . Kravet var bare på 9000 så jeg ordnet det med en gang og nå er alt i orden igjen. Om jeg betalte de ni tusen så kom lånekassen til å ta tilbake lånet og det vil løpe som normal igjen.

Jeg har lært mi lekse! Takk for hjelp:) Og ja, jeg ringte på mandagen så da var alt i orden!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...