Herkules Skrevet 20. januar 2007 #1 Skrevet 20. januar 2007 Dette blir både et spørsmål og litt min mening hører gjerne hva dere sier
Blomman Skrevet 20. januar 2007 #2 Skrevet 20. januar 2007 så lenge baby legger på seg tilstrekkelig og er fornøyd er dt jo best.... men er ikke alltid det går
Herkules Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2007 Her gikk det galt innlegget fortsetter her. Jeg har en gutt som er 5,5 mnd og veier nok 9 kg. Da han var 5 mnd hadde vi en veldig sur uke som ble etterfulgt av 1 uke med amming hver annen time(okedøgn?) Det sies ofte at man kan gå over til noe fast føde ved denne alderen om man ikke ORKER å amme så mye eller ikke har nok melk. Jeg oppfattet det slik at jeg HAR nok melk og jeg ORKER å amme. Det som likevel førte til introduksjon av fast føde var GUTTENS beste han trenger mye næring MM er raskt fordøyelig og sulten melder seg fort. Itillegg så ødelegger det for søvnen både dag og natt når det må spises så ofte. Er det noen som er enig at det også kan være til barnets beste å innføre fast føde,? Syns det så ofte blir sagt at "Man kan gjøre det om det er det moren vil"
Blomman Skrevet 20. januar 2007 #5 Skrevet 20. januar 2007 var i grunn dette jeg tenkete på da ;-) - når de trenger å ammes så mye er det ok å introdusere fast føde - dette er en godkjent grunn om du leser anbefalingen for introduksjon Så godkjent fra meg - for du gjør jo ikke dette bare ford du har lyst. For jeg syns det er litt tull å gjøre om det bare er for å prøve liksom uten noen spes grunn - mye amming, selv om en har både nok og orker, er grunn god nok synes jeg
Herkules Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2007 jo jo jeg er enig i det, men det kan vel hende folk opplever det likt som meg bare litt tidligere?
Aga:-) Skrevet 20. januar 2007 #7 Skrevet 20. januar 2007 Jeg har fullammet mine to gutter i 6 mnd, og kommer nok til å gjøre det med Ingeborg også (bare et par uker igjen;-))-
Sigbeth Skrevet 20. januar 2007 #8 Skrevet 20. januar 2007 ja hvis det er sånn så er det vel til barnets beste å starte tidligere. Selvfølgelig ønsker vi, de fleste av oss, å fullamme til 6 mnd, men ikke alltid det går
Bussi Skrevet 20. januar 2007 #9 Skrevet 20. januar 2007 Jeg er helt enig i at det noen ganger er det beste for barnet å starte med fast føde før 6 mnd. Selv hadde jeg også tenkt å fullamme fram til lillegutt ble 6 mnd, men da han var 5,5 mnd begynte han plutselig å våkne mange ganger hver natt for å spise. Da prøvde vi med litt grøt på kveldene, og da begynte han å sove bedre igjen, noe som gjorde både nettene og dagene lettere for både oss voksne og lillegutt. Er jo ikke akkurat så morsomt for de små å være sultne hele tiden heller, da er det bedre å gi dem grøt litt tidligere syns jeg =)
Aga:-) Skrevet 20. januar 2007 #10 Skrevet 20. januar 2007 Leste ikke resten av innlegget ditt før jeg svarte... Er i nøyaktig samme situasjon som deg, barna våre er vel like gamle? Ingeborg skal ha mat ofte, veier også over 9 kg og krever sitt. Kanskje er det på tide at hun får noe mer å tygge på? ;-) Dilemmaet er jo at det anbefales å fullamme frem til 6 mnd, fordi det blant annet kan beskytte mot astma og allergier, noe vi har mye av i vår familie. En annen ting er at selv om jeg har innført fast føde, har ikke barna mine sovet bedre om natta.Det gjelder for mange andre barn også, så det at noen hs sier at de må få grøt for å sove bra gjennom natta, er ikke nødvendigvis sant:-(
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2007 #11 Skrevet 20. januar 2007 Helt enig at kan man så er det best å fullamme til 6mndr! Men her gikk det ikke... 3mndr måtte jeg begynne å gi tassen litt mme i tillegg til amming.. Lite vektoppgang og amma hver time... 4mndr begynte vi med grøt til frokost.. Fordi han ikke var så fornøyd med bare melk (mme og mm) Pleide å ha verdens blideste baby! Nå er han 7,5mndr får fortsatt litt mm når og hvor mye han vil.. Og er fortsatt glad og fornøyd
Herkules Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 20. januar 2007 hei Aga innlegget mitt ble jo litt teit siden det ble lagret halvferdig og resten kommer etter Blommans første svar. Vet jo at jenta di er stor så må jo si at du (og jeg ) faktisk er heldige som har nok melk til dem så lenge. Grunnen til at jeg la det inn er at jeg syns at om barnas beste kommer litt i bakgrunn når diskusjonen er oppe. Jeg vet jo at jeg da jeg innførte grøt som smaksprøve første gang da han var 5 mnd og noen dager var veldig nære den "magiske" grensen. Angrer ikke på det valget, men har heller ikke stresset med dette og det er jo faktisk mye MM den gutten får
Herkules Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 20. januar 2007 Aga;: og pga amming havnet mitt svar til deg under ditt innlegg nr2:)
Herkules Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2007 det er ikke så lett å hele tiden vite jeg vet at jeg har melk det står sprut i alle kanter bare ved tanken på lille vennen. Hadde jeg vist eller tenkt meg om da det i en uke sto å som værst med øking så hadde jeg antagelig oppfattet at det var dt Likevel s¨å har humøret steeeeeget til de grader etter pittelitt grøt så vi vet det var riktig
BettyBoob Skrevet 21. januar 2007 #15 Skrevet 21. januar 2007 gutten min fikk mm og mme til han var 6 mnd. det var pga at jeg hade ikke nok melk ( har silikon, det ble for liten plass)Da ble han forkjølet og ville ikke ha mer pupp. Så da sluttet jeg å amme. hadde introdusert han for litt grønsakspure, men han nektet å soise grøt, bare brakk seg. Tok faktisk 4 mnd (da var han 8 mnd) før han spiste grøt med god appetitt! Jeg skulle ønske jeg hadde kunnet fullammet ham enda!! Men det går ikke alltid....uansett hvor mye man ønsker det!
mummiboy 21.07.06 Skrevet 21. januar 2007 #16 Skrevet 21. januar 2007 Vi startet ved 4 mnd alder, det var det beste som kunne skje oss. Fikke en helt ny gutt da. Før det var han aldri helt fornøyd, sov lite om natten, urolig i kroppen sin osv. Startet med velling et par uker før han ble 4 mnd, og allerde da merket vi forskjell. Jeg var veldig sliten og deprimert de første mnd pga av at jeg trodde det var noe som feilet lillegutt, han ble jo aldri fornøyd uansett hvor mye jeg ammet! Men så var det bare at han trengte mer mat, og mat som holder mer enn et kvarter Det er jo en grunn til at det finnes grøt fra 4 mnds alder, er det ikke?? Er så lykkelig og glad nå( alle tre), kunne ikke hatt det bedre
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 21. januar 2007 #17 Skrevet 21. januar 2007 Jeg begynte gi han litt grøt på kvelden ved 4 mnd. Han er 8 kg og krever en del! Han får grøt på mm + ammer ganske ofte! Han spiste i natt 2-4-6-8 og 11 + nå nettopp, han øker vel igjen! Ennå har jeg masse melk i puppene nå! Er litt sliten, så håper det går seg til!
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 21. januar 2007 #18 Skrevet 21. januar 2007 Tulla gikk ned i vekt så jeg måtte spe på med litt mme og litt grøt da hun var 5 måneder.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 21. januar 2007 #19 Skrevet 21. januar 2007 Vi har også en stor baby. Begynte å gi henne smaksprøver på grøt ved 4 måneder av to grunner: 1: Hun var veldig interessert i det vi voksne spiste og satt og gapte og sa "Æh? Æh?" hver gang vi satte oss ned ved bordet. 2: Hun våknet hver time om natta og ville ha mat. Nå er hun 5 måneder og får 1/3 porsjon grøt til lunch og 2/3 porsjon til kvelds. I løpet av dagen får hun også gjerne smake litt andre ting, litt fruktpurè eller lignende. Hun har gått ned til ca 4 amminger per natt, noe som fortsatt er mye men som er mye mer levelig enn hver time. Hun drikker bra med brystmelk i tillegg til den faste føden. Jeg tror ikke det ville vært noen løsning for oss å fortsette å fullamme (krampa ta!) til 6 mnd. Vi er ganske nær fullamming enda, men hun får det hun trenger av fast føde for å holde seg mett litt lenger om gangen. Både hun og vi har det bedre slik.
*84*-Lykkelig 2-barnsmamma :) Skrevet 21. januar 2007 #20 Skrevet 21. januar 2007 skulle gjerne hatt nok melk til å fullammet i 6mnd, ikke nubbsjans til det her desverre..
Gjest econia Skrevet 21. januar 2007 #21 Skrevet 21. januar 2007 Store babyer trenger mye næring og kan godt begynne med mat tidligere. Vel det sa hs til venninna mi som har en baby på 98 percentlien. Hs sa til meg at de som ammer godt kan begynne litt tidliig med smaksprøver, og ha en gradvis overgang til fastføde, for morsmelk legger seg som en beskyttende film i mage og tarm, og nøytraliserer maten. Hun sa at det var nye retningslinjer på dette nå, en skulle ikke bare amme frem til 6 måneder og så sette i gang med fast føde, det er nå anbefalt en glidende overgang. Det var ikke noe råd til meg, men mer bare sravling og prating oss i mellom, for jeg begynte tidlig med mme.
belli72 Skrevet 21. januar 2007 #22 Skrevet 21. januar 2007 Hei, jeg har fire barn og har fullammet alle sammen. Som det fremgår over her, så er alle barn forskjellige! Jeg har ulike erfaringer. De to eldste begynte forsiktig med fast føde før seks måneders alder etter ambefaling fra lege ( var gravid en gang, og andre gangen var det dårlig vektoppgang. Tredjemann var god og rund og ble fullammet inntil 6 månder. Det gjør jeg ikke igjen - det var helt umulig å få ham til å gape. Det kostet meg mye krefter å få i ham føde, så jeg tror nok at det er langt bedre å begynne med litt smaksprøver i 4-5 måneders alderen.... Nå har jeg en på fire måneder som er skikkelig natterangler, og fordøyer morsmelken på null komma nix. Han får nå en ts grøt i mme-flasken om kvelden. Ærlig talt så tror jeg at dette med fullamming inntil 6 månder er litt overdrevet. Tror faktisk at flesteparten som har erfaring med dette enten har barn som sover kjempedårlig, eller at de får problemer med å få i dem mat etter 6 månedersalderen....
Gjest Skrevet 21. januar 2007 #23 Skrevet 21. januar 2007 Jeg er så enig i dette! Jeg har og en stor baby som har krevd mye mat helt fra starten. Jeg hadde også endel ammeproblemer i begynnelsen, noe jeg tror gjorde at jeg har hatt litt for lite melk til ham, til tross for at jeg ammet alt jeg kunne og forsøkte å øke på ulike måter. I lang tid hadde jeg en gutt så og si konstant på puppen, og han var ikke alltid så blid heller. Etter en stund begynte vi med en flaske mme til kvelds, med det resultat at han roet seg og sovnet på egenhånd. Jeg startet med introduksjon av grøt ved 4,5 mnd, men tok det veldig sakte og gradvis. Nå ved 6 mnd spiser han en liten porsjon til lunsj og kvelds. Skal snart øke til tre måltider. Vi merket at han ble mye mer fornøyd og sov bedre om natta. Flasken med mme er kuttet ut. Nå våkner han kanskje 2-3 ganger og det er jeg fornøyd med når jeg har hatt måneder med oppvåkninger annenhver time og oftere. Han får pupp så ofte han vil ennå, så grøten går ikke noe særlig på bekostning av morsmelk har jeg inntrykk av. Det er så lett for dem som ikke har problemer med dette å si at det er best å fullamme til seks måneder. Jeg skulle også gjerne gjort det, for det er jo ekstra jobb å holde på med koking av flaske og tilberedning av grøt! Men må man så må man. Jeg synes at enhver får gjøre det en må for at babyen skal bli mett og fornøyd. Det er da ingen krise at en baby har fått mme eller grøt som faktisk er tilpasset alderen. En annen ting, det er så mye debatter til stadighet om dette med amming kontra mme og grøt at man kan bli helt fortvilt. Jeg bestemte meg for å følge min egen magefølelse og råd fra familien rundt meg og ga mme og grøt med god samvittighet. Babyen har det bra og jeg har det bra!
Sigbeth Skrevet 21. januar 2007 #24 Skrevet 21. januar 2007 jeg har også stor baby, men vil gjerne amme til 6 mnd pga jeg har allergi og da han veldig tidlig fikk atopisk eksem, som KAN være pga min allergi, så er morsmelk det beste. Men heldigvis kort tid igjen til han er 6 mnd. Men har fremdeles nok melk, heldigvis
Solbollatilmamma Skrevet 21. januar 2007 #25 Skrevet 21. januar 2007 Så masse flotte svar du allerede har fått c",) Kan ikke si hva du skal gjøre, men jeg har tatt amminga og introduksjon av fast føde på magefølelsen. Da tulla var 4-5måneder var plutselig ikke morsmelk nok mer - eller nok var det jo, men hun trengte påfyll absolutt hele tiden, natt og dag - og hun hadde fram til da sovet natta igjennom uten pupp. Så vi begynte med velling morgen og kveld, etterhvert grøt. Familien har heller aldri vært plaget i særlig grad av allergier, så det var ikke et argument for å fullamme som jeg vektla i særlig grad. Jeg syntes det var til hennes - og vårt beste, bare det at hun ikke sutret etter pupp 24/7 var jo en kjempeletteslse - måtte gjøre det likedan med eldstemann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå