Gå til innhold

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Er helt utslitt av gråt og fortvilelse

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

For to år siden fikk jeg brev fra lånekassen om å betale på studielånet. Da sendte jeg inn det jeg skulle for å få betalingsutsettelse siden jeg da var arb.ledig. Trodde alt var i orden. Da ventet vi barn og jeg sendte inn attest på at barnet skulle komme inn i desember.

Jeg hadde ta tjent opp dagpenger slik jeg hadde rett på fødselspenger.

Så kom babyen og vi flytttet uten å melde flytting til folkeregisteret. Vi var sååå dumme men visste vi kom til å flytte innen fem måneder. Da var det mye post som ikke hadde kommet frem.

Nå har vi kjøpt leilighet og meldt flytting. Så dukker det opp et brev fra statens innkrevininsentral der det står at de har overtatt lånet mitt siden jeg ikke har betalt.Ringte lånekassen og de ba meg sende inn papirene mine fra trygdekontoret og aetat. Jeg ringte tilbake når de hadde fått papira mine og det så ut som alt skulle være i orden. Jeg har utbetalt 6400 kr i måneden pluss nå kontantstøtte på 3300 som starter denne måneden her.

Så i dag fikk jeg brev fra statens innkreviningsentral som nå skulle holde tvangsfullbyrdelse andre februar!og jeg venter nytt barn i mars... jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler sånn skam siden jeg ikke meldte flytting å fikk brevene som jeg burde ha hatt OG er livredd for at de kommer til å trekke meg fra fødselspengene mine. Vi har akkurat så mye at vi klarer oss .

Noen som vet hvordan jeg kan stoppe en slik tvangsfullbyrdelse? Jeg har jo ingenting av stor verdi og med to barn så trenger jeg de pengene vi får nå.

Har noen opplevd noe av det samme? Jeg har ligget i sengen å grene siden jeg fikk brevet. Tror ikke babyen min har gått av dette. Jeg kjenner jeg har lyst til å grave meg ned.

Håper det er noen som vet et råd, jeg hadde satt så stor pris på det.

Klem fra Linda

Fortsetter under...

Kjære Linda!

Først vil jeg bare si til deg at du helt sikkert bare kan ta det helt rolig. På mandag kan du for eksempel ringe til Statens innkrevingssentral og snakke med dem som jobber der. De er vant til slike saker, og vet hvilke rettigheter du har. Det er mange som kan gjøre feil ved flytting, og de fleste har sikkert opplevd dette en eller annen gang. Post kan komme bort også når du har meldt videresending av posten din også. Så det er et argument de fleste mennesker forstår. Og et godt argument du har når du skal forklare at du ikke hadde fått brevene. Så kan det være du må ta en runde med Lånekassen. Det kommer helt sikkert til å gå bra. Du fortjener å ha det bra nå, og å slippe å bekymre deg over slike ting. Så tenk positivt og send noen gode tanker til den telefonsamtalen du skal ta på mandag. Gå gjennom alt det positive som kan skje, og send lys over epsioden som du tenker/visualiserer, om du føler for det.

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg fikk også et lite hyggelig brev fra Lånekassen i dag, med trussel om det samme. Jeg har vært arbeidsledig lenge etter å ha såkalt "brent meg ut" noen ganger, og venter barn, og bor i utlandet. Har flyttet mange ganger, og videresendt posten min. Så jeg vet det fort kan oppstå noen misforståelser. Men det går som oftest bra likevel. Lånekassen og de offentlige instansene har også en tendens til å bruke et språk der de ikke skal vise følelser, altså at de ikke skal være ladet, nøytrale. Derfor virker de ekstra kalde og ufølsomme. Og det er ikke godt. Jeg liker det veldig dårlig, og mener det er svært misforstått. Men sånn er det nå en gang for tiden. Så tenk på at det kun sitter noen saksbehandlere på jobb som sender ut slike brev, for det er jobben deres. Og de tenker kanskje ikke over hva et slikt brev gjør med folk. Men når de får stemmen din på telefonen, så er det kanskje lettere for dem å få en person og et navn og et ansikt på saken. Og forståelsen er der. Så bare gled deg over at alt kommer til å gå i orden!

Lykke til!!!:o)

Mange varme klemmer fra

Marianne

Hei, og takk for fint svar.

Så du tror dette kommer til å gå i orden? jeg ligger oppe å skriker fortsatt. Jeg blir så ekstra redd nå når vi skal ha barn nr to som vi akkurat har råd til å få. Jeg var sånn i tvil om vi skulle beholde barnet siden jeg ikke visste om vi ville klare det økonomisk. Vi har akkurat kjøpt oss en liten leilighet og er redd vi ikke klarer å sitte med den om jeg skal bli trekt mye i måneden. Jeg er bare så kjemperedd! slike brev burde aldri vært lov å sendt ut på lørdager, hele helgen ble jo ødelagt.

Jeg var til og med inne på lånekassen sin side og der står det at hvis personen som eier gjelden dør blir gjelden slettet. Jeg er bare så trist og så lei meg at jeg ønsker jeg var borte av og til. Så slipper samboer og barna mine å slite med min gjeld.

Jeg fortalte om brevet i dag og når vi skulle legge oss fikk jeg ikke sove pga brevet og uroen i kroppen. Da jeg gråt begynte han bare å stryke meg på rompa og si at alt kom til å ordne seg i halv søvne. Det endte med at jeg sparket han ut av sengen og nå ligger han på sofaen. Det har han aldri gjort tidligere.

Uff, jeg er så jævla patetisk.

Beklager om jeg plager dere med å skrive inn, jeg er bare helt fortvilet. Til vanlig føler jeg meg som en resurssterk person og betaler alle regningene mine i tide til vanlig. Jeg trodde denne saken var i orden og det var litt for snar tenkt fra min side.

Jeg leser på statens innkrevningssentral at man ikke kan søke om betalingsutsettelse når kravet ikke blir fulgt og det skal holdes tvangsfullbydelse.................. det blir nok ingen barnevogn eller vugge fpr den lille babyen som kommer snart

Uff, stakkars familien min som har en så håpløs mor.

Linda

Mannen min var i samme situasjon omtrent da jeg traff ham. Han ringte statens innkrevningsentral og fikk en avbetalingsplan etter betalingsevne. Den løp helt til at det beløpet han normalt skulle ha betalt til da var betalt ned. Dvs bare en del av lånet.

Tipper han betalte avdrag til SI i ca 3 år. Nå løper studielånet hans som normalt.

Det her kommer til å ordne seg. Bare ring dem på mandag så kommer du til å føle deg mye bedre.

Hei, igjen!:o)

Ja, klart det kommer til å gå bra! Så fint at "Skallmann" også kan berolige deg å si det samme. Og husk, i Norge vil ingen myndighet la barn sulte eller lide noen nød. Så alt kommer til å gå fint, og de tar helt sikkert hensyn til at du nå skal bli mor til en til. Du kan også henvende deg til flere instanser om det viser seg at beløpet er for stort for deg. Det skal alltid være hjelp å få i vårt land, spesielt når man har barn. Så send deg selv noen trøstende og gode tanker.

Jeg forstår godt at tankene kan rase nå, og at det er lett å la sånne ting bli ekstra store. Og klart du vil at alt skal være i orden for dere alle. Jeg vet det så godt selv. Det er også hormonene som raser i kroppen, som gjør at følelsene blir helt annerledes enn normalt. Men det blir godt igjen. Mannen din forstår helt sikkert det også.

Jeg er også av den oppfatning at barna velger sine foreldre, og at vi skal gjøre en felles læring som foreldre og barn - selv om det kanskje høres litt merkelig ut. Så du er helt klart den beste moren barna dine kunne valgt!!!!:o)

Lykke til, kjære du!!!!:o)

Mange klemmer fra¨

Marianne

Tusen hjertelig takk for svar. Ja, jeg sitter kun å venter på at det skal bli mandag. Det ble ei lang natt og en lang dag i dag for meg med mange tanker som raste og da hjalp det veldig å lese det dere har skrevet til meg.

Synest så synd i datteren våres for hun har nok merket at mamma har grått mye. Stakkars liten og lille babyen i magen.

Men jeg skal skrive hvordan det gikk etter at jeg har ringt.

Planen er å få lagt lånet i huslånet våres slik vi kan få alt i ett fremover. Håper det ordner seg når jeg ringer til statens innkrevningsentral og banken i morgen:)

Annonse

Hei, igjen, kjære Linda!:o)

Så flott at det går bedre med deg! Forstår godt at det har vært noen tunge dager denne helgen. Men i morgen har du kommet ett skritt lenger, og trolig funnet en løsning!:o) Så vær stolt av deg selv for at du har kommet så langt!!!:o) Ja, vil veldig gjerne høre hvordan det går med dere. Lykke, lykke til i morgen!

Klem fra Marianne

Hei!

Ja, da fikk jeg endelig ringt alle de skumle telefonene. Og det ordnet seg:)

Jeg skulle bare betale inn det jeg ikke hadde betalt inn som har kommet inn i posten altså 9440 kr, og ikke hele lånet slik jeg trodde. Ringte og snakket med banken min i dag og de skulle ordne det på huslånet.

Da tar lånekassen tilbake lånet tilbake og det vil bli som vanlig igjen. Og jeg har rett på betalingsutsettelse så lenge jeg er i fødselspersmisjon og pr dato er jeg sykemeldt fra sist fødselspermisjon.

ÅH, jeg er så lettet. Jeg er bare såå utrolig glad for dere svarte meg.

Hei, igjen, kjære Linda!!!:o)

Så fantastisk bra!!! Gratulerer!!! Vær stolt av deg selv! Det var nemlig du selv som løste det hele. Bravo!!!:o) Det ble je glad for å høre. Da er alt i orden, og du og dere kan slappe helt av og nyte barnet i magen, og alt det andre spennende som skal skje!!!:o)

Du har også minnet meg på at jeg selv skal betale den regningen jeg har innen fristen den 31. januar. Det er store betalingskrav. Men det går som regel bra. Ikke sant!?

Kos deg masse i tiden som kommer, kjære du!!!:o)

Mange klemmer fra

Marianne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...