Gå til innhold

Hvor mange metoder har man da? Og hva funker best?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal hoppe av pilla til høsten (når pillebrettene er brukt opp) må jeg jo ha noen alternativer til mannen. Han trenger sikkert god tid på seg til å finne ut hva han mener er best så tenker jeg prøver å sjekke ut om temaet nå så kanskje han har bestemt seg til høsten:)

Så langt veit jeg:

1. hoppe av i svingen

2. kondomer

3. sæddrepende

4. tempe/sjekke utflod

5. el-tester

6. bruke Pearly/BabyComp

7. være avholds

Noen fler? Noen som har formeninger om hva som funker?

Fortsetter under...

det går jo ann med kobberspiral men det er jo ikke anbefalt før etter at en har fått barn...det er jo ikke typisk heller da...:/

pessar funker jo også men...

syns egentlig ingen av delene frister.....

husker ikke hva det heter men det er noe som er et "kvinnelig kondom" på en måte men den må man passe på hele tiden under akten å sjekke at den sitter på plass og ikke sklir unna å det gir jo litt demper på spenningen og slitsomt....

Spiral er jo som en liten abort nesten hver gang. Egget blir befrukta, men fester seg ikke til livmora. Jeg er ikke prinsipielt imot abort, hver sitt valg, men jeg kunne aldri tenke meg å ta abort derfor kunne jeg heller aldri hatt spiral.

Pessar og sånn kvinnekondom synes jeg virker omtrent like klønete som kondom så det hopper jeg over:)

For det første må jeg bare si at jeg OVERHODET ikke er enig i at spiral er som en liten abort!

MEN, ang. hormonfri prevansjon vil jeg anbefale pessar. Jeg har brukt det et halvt år nå (med sæddrepende krem) og det er ikke like kjeitete som kondom i det hele tatt! Norske leger anbefaler det ikke fordi det er mindre sikkert enn p-piller, men i USA er dette det mest brukte prevansjonsmiddelet. :) Jeg er kjempefornøyd! (og det er typen og, siden han slipper å bruke kondom..)

Om du ser på statestikken over par som bruker "sikre perioder" og "hopper av i svingen" metoden, så får de nesten like ofte barn som de som ikke bruker prevansjon i det hele tatt.. :P Om du følger nøyaktig temping er det likevel ca. 2 uker i mnd du ikke kan ha sex, og det er ganske mye spør du meg.. :(

pessar inneholder latex har jeg lest på nettet og hvis den gjør det så kan ikke jeg bruke den for jeg er allergisk mot det tror jeg:/ jeg tåler ikke vanlig kondom i allefall:)hvis ikke så hadde jeg vel kanskje prøvd det.

etter det jeg har lest på nettet ang. bruk av el tester så er det sjans for å bli gravid i 3 dager, men man bør jo også være forsiktig i dagene frem mot el også da men da kan man vel hoppe av i svingen eller noe:)

Sædcellene kan leve opp til en uke, men egget lever bare 24 timer. Det står masse om dette på BliGravid forresten. :) (mange som bruker fertility friend..) En annen ting som er litt vanskelig med naturmetoden er jo at orgasme, stress osv. påvirker kjønnshormonene og kan flytte EL framover eller bakover. Så du bør ha veldig stabil syklus/ god margin om du vil drive med dette..

Pessar kan fåes i latex og vinyl. Jeg bruker latex. :) Du kan få kondomer i vinyl og.

Annonse

ja vi har tatt det med i betraktnig også men det står så mye forskjellig om det hvor lenge sædcellene lever så det tar jg med en klype salt:)en sier 3 dager og andre sier 5 dager så det er vanskelig å si egentlig.

men en eggløsnigstest viser jo om du får el eller ikke i de to nærmeste dagene så man har jo kontroll på el da vil jg tro? det str jo at de er 99 et eller annet sikker men man kan jo ha uflaks da testen viser feil eller får positiv el test dagen etter sex....

men det kan man med alle typer prevensjon for det er jo ingen som er 100% sikre:)kondomet kan sprekke, glemme pille etc....

Jeg tror ikke det er 2 uker i mnd, men det kan hende jeg husker feil. Dessuten er det ikke bare temping, men utflod og sånn og. Selvfølgelig er det en mye mindre sikker måte enn pillen, det er jeg klar over.

Jeg har ikke hørt så mye om dette med pessar før. Hvordan brukes det? er det ikke kjeitete hvis man våkner om morgenen og har lyst på sex og så må man gå og sette det inn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...