Gå til innhold

Sex uten prev: taking charge of your fertility

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er en del snakk om sex med eller uten prev. Jeg går på pilla og har gjort det i maaange år, men begynner å bli temmelig lei og har lyst til å kutte den ut til høsten. Kondomer er noe av det ekleste jeg veit og har ikke brukt siden jeg var singel. Anyway...

I fjor en gang fortalte ei venninne om en bok som heter Taking Charge of your Fertility. Den er en ganske tykk bok og jeg har ikke lest hele, men den var veldig bra. Mange bruker jo sånne BabyComp og Pearly osv for å sjekke om de er fruktbare eller ikke. Denne boka forklarer veldig nøye hvordan man skal tempe, sjekke utflod og i skjeden for å sjekke om man er fruktbar eller ikke. Metoden kan brukes både for å forhindre å bli gravid og så er det et helt kapittel om hvordan man skal bruke den for å bli gravid. Det eneste man trenger er en penn og et digitalt termometer med helst to tall etter desimal (feks 37.55 grader).

To av venninnene mine har brukt boka. De har i alle fall ikke blitt gravide så det funker for de:)

Jeg har fortalt sambo om boka. Han virker litt tvilende, men jeg holder på å få ham med på lasset om å bruke boka. Da må man seff bruke kondom i de usikre periodene (eller være avholds), men jeg tror ikke jeg orker mange flere måneder med å proppe i meg pilla.

Boka finner du blant annet på amazon.co.uk

:)

Fortsetter under...

det virka jo kjekt!:)vi bruker eggløsningstester vi nå da for å så holde oss unna når vi får positiv el!

men han er kjempe usikker og vil helst hoppe av i svingen...

men det må han for all del gjøre for det er ikke meg det går ut over:)

han aksepterer det i allefall og uten testene da hadde han ikke hoppet av i svingen en gang:)hehe....da hadde det nok blitt sølibat på oss:)

blir så irritert på han!!jeg sa på drit i stad at jeg kunne begynne på pilla igjen hvis han skulle drive å engste seg hele tiden for at jeg blir gravid men nei da!! arggghhh!

ikke det at jeg hadde begynt i gjen for det siste jeg gjør er å føye meg etter han når det gjelder p piller...er MØKK lei p piller og skal ikke ta flere p piller på laaang tid...

Ikke nødvendigvis. Jeg har lest en god del i boka og når man kommer inn i det så skjønner man fort når man skal ha kondom eller ikke. I begynnelsen er det selvfølgelig noen måneder med kondom til man skjønner "rytmen", men etter det burde det gå greitt. Hvis det ikke gjør det så hopper jeg nok over på noe annet. Nå veit jeg jo heller ikke om mensen min er regelmessig, men den pleier å være det når jeg ikke går på pilla.

min mens var også veldig regelmessig før p pilla så jeg håper ddet går tilbake til det"samme gamle"..jeg har lest ganske masse om sykluskontroll metoden og hvis man gjør det riktig så er det ganske sikkert, men selfølgelig ganske nervepirrende i begynnelsen når man ikke er helt inn i opplegget...

Annonse

Jeg har tempa nå i et halvt år (for å "skjønne" min egen syklus slik at vi skal få det lettere med prøvinga: vi bor fra hverandre dette året p.g.a. pendling, så da er det jo viktig å vite når han skal komme på besøk.. hehe..), og det er ikke så enkelt som det ser ut som på eksempelgrafene.. ;) Sjekk ut linkene til fertilityfriend på siden Bli Gravid, så ser dere MANGE typer sykluser.

Ellers har vi hatt litt om prevansjonsmetoder på uni. og der var proffen ganske tydelig i sin tale om at syklusmetoder bør ungås med mindre paret kan godta lav sikekrhet. (men, dere kan kanskje det?) I de tilfellene complience er godt registrert (f.eks. med apparater som pearly etc.) blir det fortsatt registrert 15,5% gravide på et år. (mot 6,7% ved "hoppeavisvingen-metoden", 3,6% med kondom og 1,9% med pessar)

vi har ikke tenkt til å bruke bare syklusmetoden aleine for vi skal bruke sædrepende midler i tillegg også og da skal det vel ganske mye til for å bli gravid vil jeg tro...og sambo kommer nok til å hoppe av i svingen en del ganger tenker jeg til å begynne med til vi blir kjent med metoden:)

Sæddrepende krem alene: 11,9% av alle par blir gravide innen et år.. (om det er god compliance..) Det blir sikkert litt bedre om dere i tillegg er flike til å holde dere i skinnet på de "forbudte dagene" og regner godt over en uke: 7 dager før forventet EL og 2-3 dager etterpå (til dere er sikre på at den har vært: konstant temp.økning)

Jeg har lest et sted at det sæddrepende middelet Pharmatex finnes i tuper man sprøyter inn til livmortappen og det skal visst være veldig mye sikrere enn andre typer sæddrepende krem.. Vet ikke om det er i salg i Norge da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...