Gå til innhold

Lei av å være trøtt og sliten!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veldig slitsomt å være trøtt og sliten hele tiden. Skjønner godt at du er lei. Har du følt deg sånn lenge?

Var veldig sliten selv det første halvåret etter fødselen. For min del så ble redningen regelmessig trening, fire skikkelige måltider om dagen og så mye hvile/søvn som det går an å få presset inn mellom jobb og familie.

Sover nok innimellom, men noen ganger føles det som om jeg ikke får nok søvn siden jeg likevel er trøtt hele tiden. Ligger ikkke unødig i senga, bare når jeg sover. Trenger i blant 12 timers søvn, andre ganger holder det med 8-9 timer og av og til kanskje 7-8 timer.

Spiser flere måltider til dagen, spiser klassisk sundt. I perioder da jeg er ekstra sliten mister jeg matlysta og har ekstra fokus på å få i meg mat.

Er for sliten til å trene nå, kroppen fungerer ikke til det nå, bevegelser eller for høyt tempo (til meg å være, ikke for normaltfungerende) skaper stress i magen og hjernen slutter å fungere inntil jeg tar det med ro igjen. Når jeg er over den veldig slitne fasen liker jeg å gå tur og være i aktivitet. Trente 3 timer hos fysio i uka før jul, men det ble for mye for meg siden jeg prøvde å ha et normalt aktivitetsnivå i tillegg.

Er gift og har to små gutter, som er i bhg tre dager i uka. Dagene har jeg for meg selv og har moderat aktivitetsnivå (når jeg orker det) og hviler en del da.

Osv osv kan jeg ikke svare på, da må du være mer spesifikk.

Annonse

Dessverre er det et problem jeg har hatt lenge, vet ikke hvor mange år. Før var det logiske årsaker som kunne føre til dette, men disse er ikke tilstede lenger, så derfor lurer jeg jo på hva som er galt med meg.

hi

hva skal jeg be om da? Har gjort alt som er standard. Stoler på legen min. Hva slags spesialist tenker du at jeg bør henvises til på sykehus og hvorfor?

Det er supert å få svar, da finner jeg kanskje ut hva som feiler meg etterhvert. Jeg får iallfall mer å tenke på.

Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen din.. Har slitt med det selv i lang tid... JEg vet hva det kommer av, og det er psyken rett og slett.. Har men det ikke bra psykisk er det lite man gleder seg til, orker eller ler av. Trenger ikke ha psykiske problemer, det er bare hodet som avgjør hvordan resten av kroppen har det.. Man må prøve å gjøre positive ting og tenke på seg sel til en forandring.... Prat med legen,kanskje trenger du en "pause".

Hvorfor skulle jeg ta antideppressiva når jeg ikke er deprimert? Sier du det fordi du tror jeg er deprimert eller tenker du på andre effekter av antidepp?

Hva slags trening tenker du på? Når kroppen funker og hodet ikke er slitent (som følge av slten kropp) liker jeg å gå, vanngym og trener skulder tre ganger i uka.

Alle er trøtte i perioder, ikke minst småbarnsmødre. Men du virker i overkant trøtt, og det får meg til å lure på om du kanskje feiler noe, jeg aner ikke hva, som ikke lar seg oppdage med de vanlige testene. Derfor tenkte jeg at du bør ta enda en tur til legen og be om en større utredning av helsen din.

Annonse

Jeg tenker at det kan (strek under det) være en form for depresjon, kan, og hvis du har utelukket mye annet kan det være verdt å prøve.

Fysisk aktivitet fungerer som antidepressiva og du bør kanskje bevege deg, om bare gå en liten tur, de dagene du har det verst. Når jeg sier trening tenker jeg på både styrke av hele kroppen og noe utholdenhet som svømme, gå raskt, jogge, sykle(det som virker mest lystbetont)Trene både alene og gjerne sammen med noen. Vanngym er jo bra trening!

Jeg kommer nok til å gjøre det. Jeg er sliten i utgangspunktet, det er ikke barna som sliter meg ut, men når jeg er sliten blir de en merbelastning slik at jeg blir utslitt...

Er du bare synser eller har du utdanning innen helse? Bare lurer på hvem du er..

hi

Når jeg blir så sliten at jeg ikke klarer å sitte på en stol og må støtte meg når jeg går og for raske bevegelser (f.eks når ungene løper rundt meg) gjør meg kvalm og svimmel så kan jeg ikke ta en tur ut og være fysisk aktiv. Heldigvis er det ikke slik ofte, men den siste tiden har det vært såpass ille.

Vet om sammenhengen fysisk aktivitet og depresjon. Frisk luft og aktivitet ute er godt og jeg trives med det! Når jeg fungerer er jeg gjerne ute med ungene 2-3 timer hver dag. Og når det fungerer så får jeg ikke nok av å gå turer. Men så går ikke det alltid. Skjønner ikke hvorfor kroppen protesterer! Viljen kan trosse kroppen, men det går en grense for hvor mye og jeg må dempe ned hva jeg gjør for at det ikke skal få konsekvenser jeg ikke ønsker.

TAkk for alle svarene du har gitt!

Det høres jo ut som typisk jernmangel, eller lavt evt høyt blodtrykk. Du har sjekket ut dette? Enig, man kan presse seg frem til et visst punkt, over det er det hvile som kreves. Du har også sjekket at kroppen for i seg alle næringsstoffene du trenger?

Oi, oi oi.... Jeg trodde jeg var den eneste eneste i denne verden som er sliten og trøtt hele tiden.

Jeg har også problemer for å bli forstått av leger. Meg har dem sendt hit og dit, som en kaste ball.

Jeg sover ca 13-16 timer i døgnet. Har to barn, men har folk som hjelper. Alle blodprøvene mine er ok, men skal ta nye prøver feks, b-12 vit. test.

Har bedt legen min henvise meg til nevrolog, og skal ta nevropsykologiske prøver snart.

Legen min mener det er psyken, men jeg mener det er ikke det.... Jeg føler ikke deprimert.

Jeg har prøvd å presse meg opp av senga etter 7-8 timers søvn, men jeg sovner stående eller når jeg kjører bil. Skumelt, skulle ikke hatt førerkort...

Er aktiv men er som mørbanket etterpå.... lurer på om vi har tretthetssyndrom

Jeg kan heller ikke kjøre bil i perioder, for jeg er for treg i oppfattelsen, sløv. Hvordan aktiv er du? Hva gjør du da? Blir glad hvis du kan skrive litt om deg og hverdagen! Har du hatt det slik "hele tiden" eller kan du si når det begynte?

hovedinnlegger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...