Gå til innhold

Mange med utenlansk mann?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min er britisk sør-afrikaner. Så vi plages litt med navn. Han vil gjerne ha noe som funker på engelsk, jeg vil ha noe norsk sånn at om barnet vil kan det bo i Norge uten at ALLE tror hun/han er 100% utlending (utenlansk etternavn + utenlansk navn = høres unorsk ut....)

Noen med samme problem?

Fortsetter under...

Hei,

jeg er norsk, partner er engelsk, og vi bor i Spania, saa JADA, vi har ogsaa litt problemer med navna, for det förste kommer ungen til aa faa et "forferdelig" etternavn, mitt og hans og ingen klarer aa uttale noen av dem her i Spania, men vi vil ogsaa ha et navn som kan brukes i alle tre landa, og det er ikke lett... men vi har over 7 maaneder paa oss da..

Hva slags navn tenker du/ han paa da?

Ikke alltid lett aa finne et navn som fungerer paa begge spraak, nei. Min mann er amerikaner, men kommer riktignok fra Minnesota, og er av skandinavisk opprinnelse. Saa etternavnet vaart er 100% svensk selv om han er amerikaner. :-) Vi har valgt Maren som fornavn, fordi det var navnet paa hans tipp-oldemor som utvandret fra Norge til USA paa 1800-tallet. (Alle de andre tipp-oldeforeldrene hans var svenske.) Det er et navn som fungerer baade paa norsk og engelsk, selv om det er typisk norsk. Vi proever for tiden aa velge et "middle name" som passer fint til Maren og som er mer internasjonalt/engelsk--slik at vi faar med baade Norge, Sverige og USA i navnet hennes. Hvis ultralyden tok feil og det er gutt kommer vi til aa gjoere det samme.

Jeg kjenner meg igjen. Jeg er norsk men mannen min er Irsk, og vi bor i USA. Vi har to jenter, så vi gikk gjennom samme tanke gang for og finne navn som passet både på engelsk og norsk. Vi valgte navn som var mer 'internasjonale' enn typisk norsk eller typisk Irsk.

Dette er det maange diskusjoner og tips om på forumet 'Navneguiden' her på BIM (DinBaby & BarnetMitt). Der kan du sikkert få mange gode tips.

Til deg som har nevnt navnene Tora og Tyra. Dette er en diskusjon som var på navneguiden for en stund siden. Og tro det eller ei men Tyra (m/y) er faktisk et gammelt norskt navn fra vikingtiden. Hvis du har tilgang på vikingsagaer e.l. kan du sikkert finne det ut, - tror det var en viking dronning..? Husker ikke sikkert..Tyra xxxxxdottir. Kan ikke huske detaljene. Hvis du søker på Tyra her på Navneguiden kommer det opp som Danskt.

Men jeg vet hva du mener om at det høres amerikanskt ut. Jeg bor selv i USA, og var veldig overrasket over og oppdage dette, for jeg tenker på Tyra Banks!!!

Annonse

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...