Gå til innhold

Råd fra dere som har sluttet å amme om natta...

Anbefalte innlegg

Hei jeg vil slutte å amme jenta mi på 14 mnd, om natta

jeg har lite plass hjemme så hun sover i samme rom som meg , men i egen seng

senga hennes er plassert rett ved sien av min, trenger ikke å stå opp en gang for å ta henne opp når hun våkner.

Jeg har ikke noen faste tider på amme, jeg ammer henne hver gang hun våkner, og jeg ser ikke på klokka engang,

Jeg sovner mens jeg ammer, og da sover jenta mi i senga mi gjennom natta.

og igjen hver gang hun våkner legger jeg henne til puppen.

Jeg har bestemt meg for å rette opp i feilene mine flere ganger, men har bare ikke klart det

dere kan si at jeg ikke er så viljesterk

skriver bare for å få "spark i bakken"

hadde vært fint om noen av dere kunne skrive noen ord til meg

takk

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kan godt "gi deg et spark" hehe. Jeg har også kanskje "vært for snill" med jenta vår, tatt henne over i senga mi når hun nhar våknet om natta og latt henne sovne der etter amming, og pupp hver gang hun har våknet. Men nå har jeg bestemt meg for å venne henne av før hun blir "for stor", så inatt var det bulder og brak!!! Hun våknet kl halv 5 og gråt. Jeg tok henne ikke opp (enda hun strakk armene opp og sa "hei" og gråt tårer da jeg ikke tok henne opp. VONDT i mammas hjerte da, ja!) men etter en stund slo hun seg til ro med å trate til smokken sin, og sovnet etter kort tid. Hun sov i to timer til før vi sto opp.....er psent på inatt, men jeg er klar for et par økter til før det sitter. TENK så deilig for deg og jenta di når dere får sove gjennom hele natten begge to, uten å bli avbrutt av mat/mating!

Å, dette høres ut som oss... Jeg er bare helt i ørska hver natt (trøtt), og kan overhodet ikke svare på hvor mange ganger eller når hun har vært våken/fått pupp. Er jo litt flaut! Snuppa er 10 mnd.

Noen som har noen gode råd? Vi har prøvd at pappaen tar henne, men hun bare gråter sårt, og vil ikke roe seg hverken på armen/i vår seng eller sin egen. Eneste som hjelper er pupp, så etterhvert bare gir vi opp. Det kan være hun bare suger i 1 min, så jeg tviler på at hun er sulten!

Vet jeg må skjerpe meg, men jeg vet ikke hvordan. Orker bare ikke å høre henne gråte! Det er ikke snakk om at jeg lar henne ligge i sin egen seng (som er på vårt rom pga plassmagel), det bare greier jeg ikke!

Noen vise råd? Anyone?

Åh, been there, done that! ;-)

Leste en ting som hjalp meg veldig, selv om det beskriver litt større barn enn babyer, og vil gjerne dele det:

(Det er fra boka "Her er jeg! Hvem er du?" av Jesper Juul)

"Caroline er et kjernesunt barn. Når hun får lyst på noe, åpner hun munnen og gir beskjed om hva hun vil ha. Når hun får 'nei', prøver hun på flere måter å skaffe seg det hun vil ha, og når det mislykkes gråter (sørger) hun, og faller til ro. Etter en sånn omgang kan foreldrene med god samvittighet lykkeønske seg selv og hverandre med at de stadig har et sunt barn. Det er ikke noe, absolutt ikke noe, å være urolig for, eller å ha skyldfølelse for."

OK, dette er et kort sitat (og jeg kan anbefale boka), men poenget mitt er nok at man må regne med gråt hvis man vil kutte ned på nattmåltidene. Babyen må jo få lov til å bli frustrert og lei seg før h*n kan slå seg til ro med at på natten sover man.

Men jeg vet altfor godt hvordan det er, jeg pleide å bli helt kvalm og få vondt i magen da snuppa skrek. Og jeg tok opp, og puppet, utallige ganger, ja hver gang hun våknet. Men helt utrolig hvor greit hun vennet seg til å måtte sovne igjen uten pupp når vi bestemte oss for at nok er nok. (Men ikke uten gråt de første nettene, selvfølgelig.)

• 2 uker senere...

Jeg har ikke sluttet å amme om natta enda, men likevel:

Hadde også ungen liggende på samme rom, hver natt endte hun i min seng for å få pupp og ble liggende resten av natta.. Mat 5-6 ganger i løpet av ei natt og urolig søvn på oss begge. Ble lei av dette, så jeg bestemte meg for at NÅ skal hun sove i egen seng! Satte inn en gyngestol med gode puter i på barnerommet, der sitter jeg å ammer om natta. Vi gikk nesten umiddelbart ned til 2 måltider pr natt og begge sover mye bedre! Ja, det er i blant litt tungt å sitte oppe å amme, men det er verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...