Minilille Skrevet 20. januar 2007 #1 Skrevet 20. januar 2007 .. Er helt ny over i tredje trimester, og innser vel at det er her vi skal "slite" med litt andre ting.. Både søster og mor har hatt skikkelig plaget med åreknuter, og jeg har alltid hatt litt angst for det.. har hatt blå og synlige blodårer, men de siste dagene har det begynt å gjøre vondt.. Spesielt hvis jeg står lenge og går.. Hva gjør dere for å unngå smerter, forbygge åreknuter? Bruker dere støttestrømper hele dagen, eller bare når dere reiser med fly f.eks? Jeg prøver å sitte med bena høyt, men finner ingen god løsning på det når jeg ligger.. Er det noen som vet om akupunktur kan være til hjelp?
SokkeLaila Skrevet 20. januar 2007 #2 Skrevet 20. januar 2007 Begynn med kompresjonsstrømper så fort du bare kan, du! ..spesielt viktig siden du er disponert for utvikling av åreknuter.. Selv hører jeg til i 1. trimester ennå, men jeg har allrede begynt med strømper for å hindre åreknuter, ødemer og annet ubehag.. -og støttestrømpene kommer jeg nok ikke til å kvitte meg med på leeenge! Har en jobb som innebærer mye ståing og gåing -støttestrømper hjelper en til å vedlikeholde den venøse tilbakestrømmingen uansett om man er gravid eller ei! *Slår et slag for støttestrømpene!*
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 20. januar 2007 #3 Skrevet 20. januar 2007 Jeg bruker støttestrømper om jeg står eller går mye. Tar alltid på før jeg går ut.. Fikk ingen åreknuter da jeg gikk med jenta mi for 3 år siden. Men nå har jeg fått på ene foten.. Rart..
nutri Skrevet 20. januar 2007 #4 Skrevet 20. januar 2007 Har på hele dagen ja, fra jeg står opp til sikkert ni om kvelden, da ligger jeg uansett på sofaen med beina høyt.
Gjest Skrevet 20. januar 2007 #5 Skrevet 20. januar 2007 Hei Fikk ikke åreknuter med de fire første, men masse med nr5 (bare på det ene beinet; rart). Var veldig aktiv i det svangerskapet (jogget feks ut 7. måned) og det skal jo egentlig være bra, også i forhold til åreknuter, men siden har jeg lest at for å forebygge åreknuter bør en "trene ned" etter trening (feks gå de siste 10 min av joggeturen). Skulle ønske jeg hadde gjort det den gang i stedet for å springe rett inn til kjøkkenbenken.... (vet jo ikke om det hadde hjulpet da) I dette svangerskapet bruker jeg støttestrømper hele tida (hvis ikke verker det sånn i åreknutene), og prøver å sitte med beina høyt av og til (og i hvert fall ikke sitte med beina i kors) for å forebygge flere åreknuter. Jordmor sier også at c-vitaminer er bra for årene... (det kan vel i hvert fall ikke skade:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå