Gå til innhold

må bare skrive et eget innlegg om dette med juice til måltider!

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså, lurer bare på hvorfor en av dem som svarte hun i den andre tråden sier at alle bør drikke vann til alle måltider? hvor har du lest det?

i en bok jeg har, "mat for spedbarn", står det jo at det anbefales å gi drikke/mat med mye c-vitamin til mat med mye jern som f.eks appelsinjuice, paprika osv. til grøt, leverpostei osv.

og at det anbefales å gi melk til frukt og grønnsaker!

dette er fordi kroppen tar opp jern og vitaminer mye bedre på denne måten!

men mellom måltidene skal man selvfølgelig gi bare vann...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

20 mnd. her. Gir iallefall juice en gang om dagen til måltid! Da ALLTID blandet 50/50 med vann. Tar opp jern fra f.eks leverpostei bedre da. Og får i seg C-vit.

Skrevet

nemlig:)

gir ren appelsinjuice til lillemann vi da og han er 14,5 mnd. han tåler det helt fint og elsker det. gir det til kveldsgrøten og hvis han spiser leverpostei/prim.

Skrevet

Jeg var med legen med min datter(barnelege) og hun anbefalte kun vann til alle måltider. Ingenting annet..

Skrevet

jaja, men så lenge jeg ikke vet begrunnelsen til akkurat det så fortsetter vi slik vi gjør her. lillegutt tåler juice og får det kun til mat med jern i. dessuten pusser vi tennene hans 2 ganger om dagen m/tannkrem... får vann mellom måltidene og til middag.

hva sa den barnelegen hva grunnen til hennes anbefaling da?

Skrevet

Mine får juice fordi hvis de bare får vann hele tiden drikker de ikke nok og blir forstoppet, ihvertfall eldstemann..

Skrevet

Må bare si en ting, bare pass på at du ikke pusser tennene hans etter juice. Det må gå hvertfall en time mellom juicedrikking og tannpuss. Grunnen til det er at juicen gjør emaljen på tennene myk og dersom tennene da pusses så slites emaljen gradvis mer og mer. Jeg har nemlig selv fått emaljeskader på mine tenner pga dette.

Skrevet

oj, stemmer det! det skal jeg bli flinkere til å huske på! husker tannlegen nevnte det på 1-årsinnkallingen... takk for at du minnte meg på det!

Skrevet

her drikker ikke jr melk (14mnd) så jeg kjøper den appelsinjuicen med kalsium og gir han en flaske om dagen.. ellers blander jeg grøten hans med melk. men her får lillegutt akkutar det han vil ha. men da må han få det i kopp..

Skrevet

Her gir vi melk til frokost og kvelds, juice til måltider og vann ellers (som kose/tørstedrikk). Jeg mener at barna i tillegg til sunnhet må få oppleve et variert kosthold, og da er drikke også inkludert i dette.

Av og til tror jeg det glemmes at barn faktisk er små mennesker, og de mange av de samme behovene som voksne har - blant annet å få oppleve litt variasjon i matveien. Jeg hadde iallfall blitt veldig lei av kun å drikke vann til ALT (selv om sikkert mange voksne gjør det også).

For lite og for mye forderver alt, er min mening :-)!

Skrevet

.......og svaret er :

I romjula fikk den premature tøtta mi på vel året virusinfeksjon, og tålte ikke mat, og jeg tok jeg med henne på sykehuset.

Fortvilet spurte jeg hva jeg skulle prøve å gi henne. Vann kanskje?

Svaret var ; Gi henne en blanding bestående av 1/3 vann, 1/3 (eple)juice og 1/3 farris. Det har dem godt av året rundt!

Og når selv legene på barneavdelinga anbefaler en slik blanding, så tror jeg på dem :) Og derfor ser jeg ingen grunn til å gi kun vann, så her bytter jeg på mellom melk og lege anbefalt blanding.

Skrevet

Hehe, må bare kommentere det kule nicket ditt, Slank bakfra ;)!

Artig, hehe!

Skrevet

Her i huset får gullet vann, melk og juice litt om hverandre uten faste rutiner. Her går det mere i etter hva han spiser. Til frokost er det melkemat så da får han melk i seg. I barnehagen får han vann mellom måltidene og melk til måltidet. Til middag her hjemme får han det som passer seg. Og mellom måltidene får han som regel vann hvis jeg ikke synes han trenger juice og det kommer helt ann på hvor når han sist drakk det. Barn trenger et rikt og variert kosthold med vitaminer og mineraler. Så det å gi juice når de er over året er bare bra sålenge man ikke overdriver. Alt med måte.

Skrevet

min drikker vann til alle måltider hjem hær, får juice til lørdagsgodt,men ikke ellers..kan få litt juice når vi er på besøk hos andre oxo men har med stort sett vann... liker ikke melk og drikkeyoughurt. så da blir d vann....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...