Gå til innhold

Yoghurt til 8 mnd baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt endel produkter til 8 mnd baby i Sverige som inneholder yoghurt. Kan jeg gi vanlig naturell yoghurt allerede nå? i såfa hvilken sort? sliter litt med grøtnekt og puppenekt for tida, kunne vært fint å få i ham noe annet da..

Fortsetter under...

Skrevet

ja det kan du..jeg har giitt litt av hvert av youghurter jeg da nå er han 9 mnd , men har fått det meste siden han var 7 nesten 8 mnd..Lykke til da;)

Skrevet

siden de ikke skal ha noe særlig melkeprodukter fra ku før de er ett år (fare for melkeallergi), har min gutt fått litt biola yoghurt her og der. Han er 10 mnd, og jeg har ingen planer om å gi ham vanlig yoghurt før han er over ett. er det snakk om produkter fra f.eks nestle o.l som inneholder yoghurt og er fra 8 mnd, så kan du fint gi ham det.

Skrevet

Vanlig yoghurt kan gis fra 10 mnd, samt andre syrnede melkeprod, + melk i mat og som pålegg. Vanlig kumelk fra 1 år

Barenematprodukter som inneholder yoghurt kan gis fra angitt mnd - da denne melken er behandlet på samme måte som melk i mme og grøt.

Grunnen til at spedbarn ikke bør ha melkeprodukter før er pga av faren for eller gi <+ at proteienen er for store for tarmen som fortsatt er umoden - det har vist seg å gi endel tarmblødninger hvor melk introdusert for tidlig

Skrevet

Det er veldig individuelt. Min lille frøken er 7,5 mnd og vi fikk beskjed for måned siden av helsesøster at det bare var å gi litt yoghurt.

Selvsagt ikke bøtter og spann, men et par skjeer for dagen. Det er nøytraliserende og bra for magen.

Det viktigste når det gjelder disse små er å se an barnet. Ingen er like, og alt vi får vite i hefter, brosjyrer, ernæringsfysiologer osv er bare anbefalinger. Akkurat som med voksne. Noen tåler ditt og andre tåler datt. Så se an ungen din, og kjenn på magefølelsen. Og er du i tvil; ring helsestasjonen! De er der for å hjelpe deg!

Det er ingen endelig fasit når det gjelder mennsker! Noen 18 åringer er modne nok til å kjøre bil, andre er det ikke. Men alle får lov likevel. (så sant de klarer ta lappen da)!

problemet mitt er heller at frøken ikke vil ha yoghurt. Og nekter pupp og grøt. Men, brødskive med leverpostei eller smørost er kjempepopulært!!!!

Skrevet

unskyld meg, anonym over her... se ann barnet??

hvornan kan du se ann barnet om tarmen kommer til å tåle å bli introdusert til melkeprodukter tidlig eller ikke?? skjønner ikke den påstanden!

i følge helsedirektoratet kan yoghurt inntroduseres før 10 mnd, og ren melk fra 12 mnd!

og hovedgrunnen til dette er at melkeproteiner har evnen til å fortrenge jern i tarmen, og det er ikke skjelden at barn får jernmangelanemi..så jeg ville holdt meg til helsedirektoratets anbefalinger!

men som de skriver over her.. melk som er brukt i nestle sine produkter er behandlet slik at det er forsvarlig å gi det til barn fra angitt alder!

Annonse

Skrevet

fordi tarmene dine er annerledes enn mine. Dine kan tåle det, mens andres ikke kan det. Så derfor se an ungen. Det er noe med mer og mindre modne tarmer. Dette kan jeg alt om, med en kolikkunge.

En annen ting er at det er ofte snakk om reine melkeprodukter og ikke produkter hvor melkeproduktet er blandet inn. Feks. gir jeg barnet mitt smørost. Skinkeost på tube. og det går jo helt fint!

Og selv om det er vanseklig å se om barnet jernmangel etc, så handler det vel så mye om å få i barnet litt næring. Noe som var hovedinnleggers problem. Uten mat i magen, orker hverken mor eller barn noen ting.

Skrevet

der eg går på helsesatjon fikk eg beskjed å ikke gi han yoghurt før han var eit år...

Skrevet

jern fortrenger ikke melk i tarmen.... jeg trodde også det første gang jg leste det, men det tasikke opp minre jren med melk i magen. Men det er slik at man ikke bør drikke for mye kumelk fordi det kan gjøre at barnet mlir mindre interresrt i andre matvarer fordi det er mett - altså at melk fortrenger jernholdige matvarer slik at barnet kan få for lite jern. Mulig det er en litt årlig skrivemåte i anbefalingene - men etter å ha lest det litt mer forsto jeg det. Så ikke skjenn til deg Lykkelig&Lykkeliten - bare en korrigering - for vi er jo enige i at man bør følge anbefalingene og ikke introdusere for tidlig.

For som du sier så går det ikke ann så se ann barnet med dette - en evt blødning vil jo ikke komme med engang man har gitt melken.

Skrevet

Dersom det er baby-produkter kan du jo gi det...men når det gjelder yoghurt naturell eller annen yoghurt ville jeg ventet til iallefall babyen er 10 mnd...jeg fikk beskjed av hs å vente med biola til lillegutt til han ble 10 mnd da jeg var på 9 mnd- kontroll...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...