Gå til innhold

Økologisk barnemat og rismelk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har forsøkt å lage grøt selv av hirseflak og feks glutenfrie havregryn?

Jeg har selv problemer med å spise glutenholdig matvarer og tenkte derfor å skåne snuppa mi for gluten så lenge som mulig.

Hun får hirsegrøt (Holle) og havregrøt (Hipp), men sistnevnte er det jo litt gluten i.

Jeg kjøper selv glutenfrie havregryn og lurer på om jeg kan male opp de og hirseflakene og koke grøt til snuppa på 7 mnd?

Og er det noen som gir barna ris- og/eller havremelk i stede for kumelk?

Står på rismelken at den kan gis til barn fra 6 mnd alder, kan man da bruke den i grøten, i stede for mme feks?

Ble mange spørsmål dette her, men håper det er noen som har greie på dette.

Min HS er ikke så inne i økologiske matvarer at det er noe vits i å spørre henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du kommer ikke til å få noen konkrete svar av meg,men kan fortelle min erfaring med slike ting ;O)

Lukas spiste bare hisegrøt fra Holle til han var 11 mnd,ja hvorfor ikke lage selv ;O) Lurer på om du får kjøpt sånn ferdig malt på helsekost som du koker og ordner selv,mener jeg har sett på det.

Jeg hadde tenkt å begynne med ris/soya melk istedenfor vanlig ku melk,men fikk sjokk da jeg så sukker innholde i disse varene.

Mulig de fins uten sukker også,det har jeg ikke sjekket.

Det med om du kan bruke det istedenfor mme kan du bare spørre om på helsekost butikken(ta bare en telefon dit),det vet dem der...regner med at du kan bruke det.

Enig med deg at de ikke vet mye om slike matvarer på HS!!

Håper du har fått bittelittegranne svar på noe av det du lurte på;o)

Skrevet

Hei!

Jeg har laget grøt på hirseflak, ikke noe problem det. Har ikke malt det heller. Og hva gjelder havregryn og glutenallergi, så tåler de fleste glutenallergikere havre, såvidt jeg vet.

Jeg har brukt rismelk istedenfor kumelk i grøter og mat, mannen min gav gutten rismelk på flaske en gang jeg kom litt sent hjem og han var desperat etter melk. Det står på rismelkpakken at man ikke skal bruke det som morsmelkserstatning, jeg antar dette er fordi det ikke er nok næring i det. Men, det fins kalsiumberiket rismelk, og den jeg har kjøpt(rice dream) har ikke sukker tilsatt. Ja, det kan finnes sukker naturlig i denne melken, men det er jo som i så mye annet.

Jeg kommer nok til å gi gutten min mye rismelk også etter fylte 1 år, fordi jeg ikke tror kumelk er så bra for noen av oss.

Lykke til, gutten min er 8 mnd og jeg har gitt ham disse produktene siden han var 6-7 mnd.

Skrevet

ps husk bare å tilsette litt fett i grøten, rapsolje f.eks. jeg har ofte i litt banan og sviske også.

Skrevet

Heisann og takk for svar :o)

Interessant å høre andres erfaringer på dette området. Tenker meg at det ikke kan ta så mye lenger tid å lage det selv enn å bruke disse ferdiggrøtene, selv om jeg er veldig fornøyd med Holle sine produkter, absolutt bra!

Enig i at en del av soyamelkproduktene og rismelkproduktene inneholder mye sukker, men er det vanlig sukker eller fruktose/fruktsukker tro?

Tok med en brosjyre i farta når jeg var innom helsekosten sist, en infobrosjyre om rismelk. Den vanlige, Rice Dream Original er det jo bare filtrert vann, ris, kaldpresset solsikkeolje og havsalt i så denne burde vel kunne brukes som melkeerstatning?

Tror jeg skal høre med leverandøren, de burde jo ha en formening om dette :o)

Skrevet

Heisann!

Tusen takk for flott svar. Kjempefint å få noen flere synspunkter på dette.

Da skal jeg bruke slike produkter og koke grøten selv fremover. Kan da umulig ta så mye tid ekstra. :o)

Hvordan blir hirseflakene når de kokes? blir de som havregryn med litt tyggemotstand eller blir de helt myke?

På forhånd takk for svar :o)

Skrevet

Hirseflakene blir myke og fine de!

Jeg har brukt mest den hirsegrøten de har på helsekost, fra aurion, men man kan like godt kan bruke hirseflakene og det er billigere også tror jeg.

Jeg syns ikke det tar mer tid å lage maten selv. Jeg syns faktisk det er mer pes å varme vann, få det til å bli lunkent og blande pulver i.. det tar veldig kort tid å koke grøt, et par minutter!

Samme synspunkt har jeg på middagsmaten.. koker stort sett selv. Favoritten her er gulrot og palstinakk med litt røde linser. Koker dette i ti mn ca og moser med mixer med litt vann og usaltet smør - evt litt havremelk eller rismelk og har litt olje i.

er ikke så flink til å variere meg, men har tenkt å bli flinkere til å lage middager til oss som også passer til babyen.

Masse lykke til!

Skrevet

Tusen takk!

Da skal jeg teste ut det, og begynne så smått med middagsmat laget selv :o)

Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...